وضعیت 43‌درصد راه‌های کشور نامطلوب است

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۶۱

با آشکار شدن وضعیت مالی دولت یازدهم، برای نمایندگان مجلس روشن شد که دلایل نیمه‌کاره ماندن بسیاری از پروژه‌های وزارت راه‌وشهرسازی لزوما به‌خاطر مدیریت نیست چراکه وزارت مربوطه از توان مالی کافی برای تکمیل این پروژه‌ها برخوردار نیست. به این ترتیب، مجلس این‌بار به جای تهدید وزیر به استیضاح، وی را برای تشریح برنامه‌هایش به جلسه‌یی مشترک با کمیسیون عمران مجلس فراخواند زیرا کمیسیون عمران مجلس دیگر نتوانست درباره سوال‌های بی‌جواب و ابهامات فراوان درباره طرح جامع مسکن وزارت راه‌وشهرسازی سکوت کند. به‌نظر می‌رسد، توضیحات وزیر درخصوص وام 80میلیون تومانی شفاف نبوده است. البته عمده گزارش وزیر در رابطه با وضعیت راه‌های کشور بوده و مقرر شد در جلسه بعد به مساله مسکن پرداخته شود. به‌گفته نمایندگان مجلس، وزیر راه‌وشهرسازی از وضعیت بد 43درصد راه‌های کشور خبر داده است.


کاستی‌های وام 80‌میلیون تومانی

موکول شدن تشریح برنامه‌های مسکن وزارت راه‌وشهرسازی به جلسه بعد باعث شد عضو کمیسیون عمران مجلس همچنان در گفت‌وگو با صما از سوالات بی‌پاسخ مانده وزیر درباره وام 80‌میلیونی مسکن گلایه‌مند باشد و با این شرایط آن را تورم‌زا بداند.

علیرضا خسروی اظهار داشت: دولت و به‌ویژه وزارت راه‌وشهرسازی باید ابتدا چند پارامتر را در نظر بگیرد و سپس در مورد پرداخت وام 80‌میلیون تومانی تصمیم‌گیری کند.

وی در ادامه افزود: یکی از این پارامترها؛ اقساط وام 80‌میلیونی است که ماهانه حدود 2‌میلیون تومان در نظر گرفته شده درحالی که پرداخت این اقساط برای بسیاری از مردم دشوار است و اصلا هر کسی نمی‌تواند این اقساط را پرداخت کند. خسروی با بیان اینکه برای مسکن مهر 41‌هزار‌میلیارد تومان پول از طریق بانک‌ها پرداخت شد، گفت: سود و اقساط وام مسکن مهر را خود مردم به‌تدریج پرداخت کردند، اما برای وام 80‌میلیون تومانی باید حدود 130هزار‌میلیارد تومان از طریق بانک‌ها پرداخت شود که مابه‌التفاوت سود 14‌درصد تا 25‌درصد آن باید توسط دولت به بانک‌ها پرداخت شود.

وی پارامتر دیگر را وجود خانه‌های خالی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر یک‌میلیون و 600‌هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که 400‌هزار واحد آن در تهران و عمدتا در مرکز تا شمال شهر قرار دارد و اگر این خانه‌ها را متری 4‌میلیون تومان در نظر بگیریم، قیمت این خانه‌ها بسیار بالاست و با وام 80‌میلیون تومانی اصلا امکان خرید این خانه‌ها وجود ندارد.

خسروی با تاکید بر اینکه باید تعیین تکلیفی در مورد نحوه توزیع وام 80‌میلیون تومانی در تهران و مراکز استان‌ها انجام شود، گفت: وزارت راه‌وشهرسازی هنوز پاسخ شفافی به چگونگی توزیع این وام نداده است. عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از نبود نظارت بر حوزه مسکن اظهار داشت: پیش از تزریق وام 80‌میلیونی باید دولت شناخت دقیقی از وضعیت بازار مسکن پیدا کند، زیرا ممکن است پرداخت این وام شرایط نامناسبی را برای بخش مسکن به‌وجود بیاورد.


کسری هفت‌هزار‌میلیارد تومانی

براساس گزارش تشریح شده وزارت راه‌وشهرسازی درباره وضعیت راه‌ها، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با صما اظهار داشت: برای راهداری اعتبارات بیشتری مورد نیاز است و با وجود اینکه بودجه سازمان راهداری از 1500‌میلیارد تومان در سال گذشته به 3‌هزار‌میلیارد تومان در سال جاری رسیده است، این سازمان همچنان با 7‌هزار‌میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است. منصور آرامی تصریح کرد: به گفته وزیر راه‌وشهرسازی 46‌هزار کیلومتر راه شریانی در کشور وجود دارد که 11‌هزار کیلومتر از این راه‌ها در وضعیت بسیار بد و 9‌هزار کیلومتر در وضعیت بد و 6‌هزار کیلومتر در وضعیت متوسط هستند و تنها 21‌هزار کیلومتر از راه‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارند. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به سخنان وزیر راه‌وشهرسازی در مورد مطالبات پیمانکاران گفت: وزارت راه‌وشهرسازی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران 1600‌میلیارد تومان از دولت دریافت کرده است و مقرر شده که در لایحه بودجه سال آینده برای پرداخت این مطالبات 20‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار در قالب لایحه خروج از رکود صکوک اجاره

منتشر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر