بیمه‌ها 105000 میلیارد ریال خسارت پرداختند

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۶

رییس کل بیمه مرکزی با اعلام اینکه تحریم بیمه‌ فرآورده‌های نفتی لغو نشده است، از پرداخت ۱۰هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت توسط شرکت‌های بیمه در سال گذشته خبر داد و گفت: تورم مانع گسترش بیمه عمر استبه گزارش «تعادل» محمدابراهیم امین رییس کل بیمه مرکزی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شده، به ایراد گزارشی درباره آخرین وضعیت صنعت بیمه پرداخت. وی به بیان آخرین آمارها از وضعیت پرداخت خسارت در صنعت بیمه پرداخت و با بیان اینکه 10درصد جامعه ایرانی با احتساب تامین اجتماعی پوشش بیمه‌یی دارند، اظهار داشت: این درحالی است که بیمه در دنیا 7.5 درصد است. به گفته این مقام مسوول در صنعت بیمه حق بیمه سالانه بیمه‌های بازرگانی طی سال قبل به 16هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است در حالی که این رقم در سال 91 حدود 13هزار و 100 میلیارد تومان بود که بیانگر رشد 23.2 درصدی در این بخش است.

43میلیون بیمه نامه صادر شد

امین با بیان اینکه حق بیمه پرداختی هر ایرانی به شرکت‌های بیمه بازرگانی با 22درصد رشد از 170هزار تومان به 210هزار تومان رسیده است، گفت: تعداد بیمه‌نامه‌های صادره از 39 میلیون و 400 هزار به 43 میلیون رسید.

رییس کل بیمه مرکزی ضمن اشاره به اینکه سهم بیمه‌های زندگی عمر در پرتفوی بیمه‌های بازرگانی از 7.8درصد به 9.1درصد رسیده است، تصریح کرد: تورم از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از افزایش سهم بیمه‌های عمر در پرتفوی بیمه‌های بازرگانی است همچنین پوشش گسترده بیمه‌های تامین اجتماعی از دیگر عواملی است که اجازه گسترش سهم بیمه‌های عمر را نمی‌دهد. وی در ادامه گفت: میزان خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه در سال 91 به مردم حدود 7هزار و 800 میلیارد تومان بود که در سال 92 به 10هزار و 500 میلیارد تومان رسید که بیانگر رشد 34درصدی در این بخش است. امین با بیان اینکه خریداری برای شرکت‌های بیمه وجود ندارد و آن هم به خاطر این است که روند رشد هزینه‌ها در این شرکت‌ها بسیار بیشتر از درآمدهاست، تصریح کرد: سهم بخش غیردولتی بر بازار بیمه در سال 91 حدود 54.6 درصد بود که در سال 92 به 56.5 درصد رسید که بیانگر افزایش سهم این بخش در سال قبل در بازار بیمه است. وی در ادامه با اشاره به اینکه ضریب نفوذ بیمه در سال 91 حدود 1.9درصد بود درباره این نرخ در سال گذشته گفت: برای سال 92 به خاطر اینکه تولید ناخالص داخلی از سوی بانک مرکزی اعلام نشده بود محاسبه این ضریب امکان‌پذیر نبود اما به محض اعلام از سوی بانک مرکزی حتما این ضریب را محاسبه و اعلام می‌کنیم. به گفته امین، شاخص هرفیندال (میزان تمرکز و انحصار در بازار بیمه) در سال 91 حدود 2هزار و 324 میلیارد ریال بوده که با 168 واحد کاهش به دو هزار و 156 میلیارد ریال رسیده است.

دو شرکت بیمه خارجی مجوز گرفتند

رییس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به گشایش‌های صورت گرفته در صنعت بیمه بعد از توافق ژنو اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از توافق ژنو شرکت‌ها و کارگزاران خارجی که قبلا هم با ایران کار می‌کردند نمایندگان خود را برای ارزیابی بازار به ایران فرستاده‌اند. امین همچنین گفت: ما به دو شرکت خارجی مجوز دفتر ارتباطی داده‌ایم که اینها البته کارهای بیمه‌یی نمی‌کنند اما امیدواریم در آینده همکاری گسترده‌یی با شرکت‌های بیمه خارجی داشته باشیم.

تحریم بیمه‌ فرآورده‌های نفتی لغو نشده است

رییس کل بیمه مرکزی البته تاکید کرد که هنوز اقدامات اجرایی برای پوشش بیمه اتکایی انجام نشده و تحریم‌های صنعت بیمه که روی فرآورده‌های نفتی بوده توسط طرف غربی برداشته نشده و استدلال آنها هم مدت شش‌ماهه توافق ژنو است. البته به تازگی برخی شرکت‌ها به کشتی‌های خودشان که نفت ایران را حمل می‌کنند پوشش بیمه‌یی داده‌اند.

وی در ادامه به سامانه سنهاب و نقش آن در ارزیابی وضعیت شرکت‌های بیمه اشاره و تصریح کرد: برای اینکه نظارت بر فعالیت شرکت‌های بیمه بدون خدشه انجام شود شاخص‌هایی ملاک قرار گرفت که هم‌اکنون در حالی نهایی شدن است. رییس کل بیمه مرکزی انضباط مالی در صنعت بیمه را مبتنی بر رعایت موارد بسیاری از جمله ارزیابی ریسک و تعیین حق بیمه در پوشش‌های بیمه‌یی دانست و افزود: این ارزیابی نیازمند انضباط مالی در تهیه شناسایی دقیق درآمدها و هزینه‌ها و لحاظ کردن ذخایر فنی بیمه‌یی است تا در نهایت شرکت‌های بیمه بتوانند آمادگی لازم را برای پرداخت خسارات بیمه‌یی داشته باشند.

نرخ نامه مشورتی بیمه‌های بازرگانی منتشر شد

امین بررسی و کنترل صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه را از دیگر اقدامات بیمه مرکزی برشمرد و گفت: در صورتی که آیین‌نامه‌ها در صورت‌های مالی این شرکت‌ها رعایت نشوند بیمه مرکزی به آنها تذکر کتبی می‌دهد تا اصلاحات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های صنعت بیمه ادامه داد: وجود حق بیمه‌های غیرمنطقی موجب شد تا ماموریتی به پژوهشکده بیمه بدهیم تا نرخ‌نامه مشورتی تهیه کند و پژوهشکده بعد از هشت ماه بررسی کتاب نرخ‌نامه مشورتی بیمه‌های بازرگانی را در هفته گذشته منتشر کرد. این مقام مسوول در صنعت بیمه ابراز امیدواری کرد که با انتشار این کتاب بی‌نظمی رایج در نرخ‌های بیمه در سطح کشور کاهش یابد و ساماندهی در این خصوص بین شرکت‌های بیمه انجام شود. امین با بیان اینکه مطالعاتی نیز در زمینه چگونگی ساماندهی بازار فروش بیمه‌ها انجام شده است، عنوان کرد: مقرارت‌گذاری و تدوین آیین‌نامه‌های لازم از دیگر اقدامات بیمه مرکزی است که طی یک سال قبل بیش از پنج آیین‌نامه جدید در شورای عالی بیمه تدوین شد.

سخت‌گیری برای تایید صلاحیت مدیران بیمه

وی همچنین نظارت بر صلاحیت مدیران بیمه‌یی را از دیگر وظایفه بیمه مرکزی دانست و افزود: تصمیم جدی داریم که در احراز صلاحیت مدیرعامل و سایر مدیران شرکت‌های بیمه حداکثر سخت‌گیری و وسواس را به خرج دهیم تا عدول از وظایف در شرکت‌های بیمه به حداقل ممکن برسد. رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در این صنعت تا حدودی وارد بازار رقابتی شده‌ایم، گفت: شاخص امداد نسبت به سال گذشته

170 واحد کاهش یافته است. امین تعیین حد ریسک مورد پذیرش شرکت‌های بیمه را از دیگر اقدامات بیمه مرکزی طی یک سال گذشته برشمرد و تصریح کرد: کنترل توانگری شرکت‌های بیمه و ایجاد محدودیت در ریسک‌های این شرکت‌ها از دیگر اقدامات نظارتی بیمه مرکزی است. رییس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر