روحانی: رأی «نه» ما به آنهایی که می‌خواهند به قانون پشت کنند

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۹۱

گروه ایران

ایران سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی جشن گرفت که میزبان بیش از 250 خبرنگار خارجی برای پوشش اخبار این مراسم بودند. توجه اکثر این رسانه‌ها به پیوستن مسوولان ارشد ایرانی از جمله حسن روحانی رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به خیل راهپیمانان 22 بهمن ماه بود. در راهپیمایی امسال نیز مانند سال‌های گذشته مردم تهران از ساعت 9 صبح از مسیرهای ده‌گانه به سوی میدان آزادی راهپیمایی خود را آغاز کردند. سردار قاسم سلیمانی از جمله شخصیت‌های مورد توجه حاضر در جمع راهپیمایان مراسم 22 بهمن بود که در نخستین لحظات با حضور در خیابان انقلاب به راهپیمایان پیوست. اما نکته قابل توجه مراسم این بود که همزمان با آغاز زمان قانونی تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، پوسترهایی از برخی کاندیداهای این انتخابات در طول مسیر راهپیمایی 22 بهمن پخش شد. همچنین در راهپیمایی 22 بهمن امسال، موشک بالستیک عماد در خیابان آزادی و در مسیر عبور راهپیمایان روز 22 بهمن قرار داده شد و در کنار آن، تصاویری از شهید تهرانی‌مقدم و مراحل ساخت موشک به نمایش درآمد. همچنین صحنه دستگیری ملوانان امریکایی بازسازی شده و برای حضار به نمایش درآمد.


رأی هفتم اسفند ملت، رأی به ساختن ایران عزیز برپایه گفت‌وگو و اعتماد است

مطابق معمول هر سال، سخنران مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی، رییس‌جمهوری کشورمان بود. حسن روحانی در اجتماع بزرگ مردم تهران در مراسم راهپیمایی 22 بهمن با بیان اینکه ایران آباد و سرافراز را در چارچوب اقتصاد مقاومتی خواهیم ساخت، گفت، امروز دنیا فهمیده است دوران زبان تحریم و تحقیر ملت ایران پایان یافته و باید با ملت ایران تنها با زبان تعظیم و تکریم سخن گفت. وی تاکید داشت: دولت با همه توان در کنار مردم برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و ایجاد شرایط بهتر می‌ایستد و سال آینده، سال شکوفایی و پیشرفت کشور ایران خواهد بود. رییس‌جمهوری همچنین هرگونه تفرقه و اختلاف را خلاف مصالح و منافع ملی دانست و تصریح کرد: امروز روز تقابل جناح‌ها و احزاب با یکدیگر نیست، بلکه روز اتحاد است و همه باید دست به دست هم ایران اسلامی را بسازیم. وی به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه ششم توسعه مبنی‌بر رشد 8درصدی اقتصاد کشور اشاره و راه رسیدن به این هدف را جذب سالانه 30 تا 50میلیارد دلار سرمایه خارجی در کنار فعالیت تمام سرمایه‌های داخلی بیان کرد. رییس قوه مجریه گفت: رأی هفتم اسفند ملت، رأی به ساختن ایران عزیز برپایه گفت‌وگو و اعتماد است. رأی ما نه به آنهایی است که می‌خواهند به قانون پشت کنند، نه به آنهایی است که اهل منازعه و افراط هستند انتخابات پیش‌رو مصداقی از همان گفت‌وگوی ملی است. انقلاب ما پای صندوق آرا تبلور پیدا می‌کند و امام راحل 47 روز بعد از 22 بهمن سال57 ما را به پای صندوق‌های آرا دعوت کرد و به جمهوری اسلامی رأی دادیم. مقاومت و اقتدار ما در سایه مشارکت ماست و هیچ‌کس نباید با صندوق رأی قهر کند.

سال آینده سال شکوفایی و پیشرفت کشور ایران

رییس‌جمهوری در ادامه سخنرانی‌اش با بیان اینکه ما نیاز به برنامه جامع اقدام ملی (برجام2) داریم و همه باید برای ساختن ایران به یک اقدام مشترک ملی دست بزنیم، گفت: توان ملت ایران، تحصیلات جوانان ما، امکانات مادی و طبیعی کشور همه و همه می‌تواند ما را به خوبی به قله پیشرفت و سرافرازی در زندگی مادی و معنوی برساند. رییس شورای اقتصاد افزود: طی دو سال گذشته در زمینه انرژی توانستیم میزان تولید گاز شیرین را برای مصرف خانه‌های مردم و صنایع، 190میلیون مترمکعب در روز افزایش داده و 7 فاز پارس جنوبی را وارد مدار تولید کنیم. در میادین مشترک نفتی که کلاً 69هزار بشکه نفت تولید می‌شد، میزان تولید را به 110هزار بشکه در روز برسانیم و تا پایان امسال به230هزار بشکه و تا پایان دولت نیز به 350هزار بشکه خواهیم رساند. وی همچنین بیان کرد: طی دو سال گذشته توانستیم 11میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهیم و در سال آینده، بازنشستگانی که حقوقشان از 1.5میلیون تومان کمتر است شاهد رفاه قابل توجهی خواهند بود.


بازتاب راهپیمایی باشکوه 22 بهمن

در رسانه‌های خارجی

خبرگزاری شینهوا با اعلام برگزاری راهپیمایی روز ۲۲ بهمن در نقاط مختلف کشور در گزارش‌هایی که منتشر می‌کرد براین موضوع تاکید داشت که ایران در حالی که برای رسیدن به یک توافق نهایی با گروه 1+۵ بر سر برنامه هسته‌یی‌اش تلاش می‌کند بار دیگر سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خود را جشن گرفت. به گزارش شینهوا، مردم در تهران پایتخت ایران با در دست داشتن پلاکاردهایی که حاوی شعارهایی علیه امریکا و اسراییل بود به خیابان‌ها آمدند. شرکت‌کنندگان در شعارهای خود از حق این کشور نسبت به برخورداری از انرژی هسته‌یی حمایت کردند. رویترز نیز گزارش داد: مردم ایران روز ۱۱ فوریه در سالروز پیروزی انقلابشان به خیابان‌ها آمدند.

خبرگزاری «فرانس‌پرس» نیز در توصیف اشتیاق مردم همیشه در صحنه ایران در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن نوشت: ایرانی‌ها با حمل پلاکاردهایی که روی آنها شعار «مرگ بر امریکا» نوشته شده و گرفتن عکس سلفی با یک فروند موشک بالستیک «عماد»، سی‌وهفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند اما یکی از چشمگیرترین صحنه‌هایی که چشم خبرنگار فرانس‌پرس را به خود خیره کرد همت جوانان ایرانی برای ساخت ماکتی از صحنه دستگیری تفنگداران دریایی امریکایی بود که یک ماه پیش از سوی رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسدران به دلیل نقض حریم آبی ایران بازداشت شدند.

الیوم‌السابع چاپ مصر نیز نوشت ایران در حالی که به مذاکراتش با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌یی‌اش ادامه می‌دهد، سی‌وهفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را گرامی داشت. سایت Slabnews اما بیشترین توجهش به شعارهای تظاهرکنندگان بود. این سایت اعلام کرد که تظاهرکنندگان ایرانی تاکید کردند ملت از رفتارهای جنون‌آمیزی که دشمنان انجام می‌دهند یا اجرای گزینه‌های امریکا نمی‌ترسد.

شبکه‌های خبری المنار، المیادین، سایت‌های بوابه‌الفجر، بوابه‌نیوز و روزنامه تشرین نیز به انتشار و بازتاب خبر این مراسم و سخنرانی روحانی پردختند. شبکه المنار گزارش تصویری از میدان آزادی در همان ساعت اولیه منتشر کرد که خیل عظیم راهپیمایان را در اطراف میدان نشان می‌دهد. آسوشیتدپرس در این باره نوشت: ایران همزمان که به مذاکرات هسته‌یی‌اش با گروه 1+5 ادامه می‌دهد سی‌و‌هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را جشن گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر