از منطقه

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۹۰

کویت بورس‌های تحصیلی را لغو کرد

کویت برای جبران کسری بودجه ناشی از کاهش بهای نفت همه بورس‌ها و دوره‌های خارجی را لغو کرد. به گزارش روزنامه الرای کویت، معاون اداری و مالی وزیر کشور کویت اعلام کرد که همه بورس‌های تحصیلی و دوره‌های خارجی از این تاریخ به بعد لغو شده است. شیخ احمد الخلیفه افزود: همه بورس‌های تحصیلی و دوره‌های خارجی برای همه کارکنان وزارت کشور، نظامیان و غیرنظامیان با هر درجه و رتبه‌یی لغو می‌شود و افراد بورسیه باید به وظایفی که قبل از این تاریخ برعهده داشتند ادامه دهند. براساس این قانون، تمام افراد دارای بورس تحصیلی که تاکنون اعزام نشده‌اند دیگر نمی‌توانند به ادامه تحصیل در خارج از کویت بپردازند. این افراد باید بلیت‌ها و مبالغی را که دریافت کرده‌اند به خزانه باز گردانند وگرنه مورد بازخواست قرار می‌گیرند. این تصمیم شامل بورس مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و شرکت در هر دوره آموزشی در کشورهای حوزه خلیج فارس، دیگر کشورهای عربی و غیرعربی است.


تجارت چوب داعش

در افغانستان و پاکستان

گزارش برخی رسانه‌های پاکستان به نقل از صدای امریکا حاکی است که برخی رهبران قبایل این کشور از قاچاق چوب از افغانستان به پاکستان توسط گروه تروریستی داعش سخن می‌گویند. این گزارش‌ها حاکی است عوامل و حامیان گروه تروریستی داعش با وارد کردن ماشین‌آلات پیشرفته چوب‌بری به افغانستان، درختان را در مناطق ولایت ننگرهار قطع می‌کنند و هر روز کامیون‌های حامل محموله‌های چوب از طریق مرز تورخم به شهر پیشاور پاکستان یا از مسیر قندهار به شهر کویته و کراچی قاچاق می‌شود. این گزارش حاکی است، بخشی از این چوب‌ها در بازار داخلی افغانستان فروخته می‌شود و برخی دیگر نیز پس از قاچاق شدن به پاکستان، به کارگاه‌های صنایع چوب این کشور فروخته می‌شود و حتی برخی از این محموله‌ها، پس از ورود به بندر کراچی، روانه دوبی می‌شود. براساس این گزارش، قاچاق چوب، به راهی برای کسب درآمد گروه تروریستی داعش تبدیل شده است. منابع رسمی پاکستان تاکنون در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.


کاهش ۴۰ درصدی ارزش ریال عربستان

بانک سوشیت جنراله پیش‌بینی کرد اگر قیمت نفت در کل سال ۲۰۱۶ در سطح فعلی باقی بماند حداقل ۲۵درصد احتمال دارد که ارزش پول ملی عربستان ۴۰درصد کاهش یابد. به گزارش داکا تریبیون، کاهش ارزش پول ملی عربستان ممکن است موجب بروز آنچنان بی‌ثباتی سیاسی‌ای در این کشور شود که ریاض چاره دیگری جز ادامه استفاده از ذخایر ارزی خود برای دفاع از سیاست 30 ساله برقراری نسبتی ثابت بین ریال و دلار امریکا نداشته باشد. تجار ارزی احتمال می‌دهند نسبت ثابت بین ارز ملی عربستان و دیگر کشورهای تولید‌کننده نفت با دلار به دلیل افت شدید قیمت‌ها برداشته شود.


قرارداد 16میلیاردی گاز قطر با پاکستان

پاکستان و قطر قرارداد ۱۶میلیارد دلاری را امضا کرده‌اند که بر اساس آن قرار است تا سال ۲۰۳۱ بخشی از نیاز انرژی پاکستان با واردات ال‌ان‌جی از قطر تامین شود. به گزارش پایگاه خبری پاکستان تودی، موافقتنامه دراز مدت خرید و فروش ال‌ان‌جی در جریان سفر دو روزه نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به قطر به امضا رسید. شهید خاقان عباسی، وزیر نفت پاکستان و سعد شریدا الکعبی، رییس هیات‌مدیره شرکت قطرگاز در مراسمی که در دیوان امیری برگزار شد، آن را امضا کردند. بر اساس این موافقتنامه، قیمت هر محموله ال‌ان‌جی 13.37درصد قیمت نفت برنت تعیین شده است. قیمت نفت برنت بر اساس متوسط 3ماه گذشته محاسبه می‌شود. براساس جزییات این موافقتنامه، شرکت گاز مایع قطر در فاصله سال‌های 2016 تا 2031 به شرکت دولتی نفت پاکستان گاز صادر خواهد کرد. مقدار قرارداد سالانه این قرارداد برای سال 2016، 2.25میلیون تن، برای سه ماهه اول 2017، 2.25میلیون تن و برای سه ماهه دوم 2017 تا سال 2031، 3.75میلیون تن تعیین شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر