دو نامزد دموکرات به دنبال کسب رای اقلیت‌‌های امریکا

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۸۷

گروه جهان

ششمین مناظره دموکرات‌ها در حالی صورت گرفت که انتخابات درون حزبی نیوهمپشایر را برنی سندرز از رقیب قدرتمند خود هیلاری کلینتون برده بود. بنابراین مناظره در میلواکی تبدیل به حملات پی در پی دو کاندیدا به هم شد. در انتخابات درون حزبی نیوهمپشایر سندرز 59.9درصد آرا را به دست آورد و در مقابل هیلاری کلینتون تنها 38.7 درصد آرا را توانست به دست آورد. این اختلاف در میزان کسب آرا موجب شده تا هر دو این نامزد حزب دموکرات به اهمیت آرای اقلیت‌‌های جامعه امریکا یعنی سیاهپوستان و اسپانیایی‌تبارها پی ببرند و در مناظره میلواکی خود برای جذب آرای آنها تلاش کنند.

به گزارش رویترز، میزبان مناظره پس از انتخابات نیوهمپشایر، شبکه پی‌بی‌اس امریکا بود. شروع حملات هیلاری کلینتون به برنی سندرز 74 ساله با انتقاد از او به خاطر زیر سوال بردن فعالیت‌های اوباما شروع شد. کلینتون در این زمینه گفت: «انتقاداتی که آقای سندرز نسبت به رییس‌جمهور ما بیان کرد از آن دست انتقاداتی است که ما انتظار داریم از سوی رقبای جمهوری‌خواه بشنویم، نه از کسی که نامزد حزب دموکرات است.» برنی سندرز در مقابل گفت: «این یک انتقاد غیرمنصفانه است. من در مجلس سنا با وجود اینکه با بسیاری از برنامه‌های اوباما موافق نبودم بارها از او حمایت کردم. فکر می‌کنم نمایندگان این حق را داشته باشند که با برخی برنامه‌های رییس‌جمهور مخالفت کنند.» اما کلینتون در پاسخ به این واکنش گفت: «اما شما میراث اوباما را یک میراث مریض و ناامید‌کننده دانسته‌اید و این طرز فکر چیزی بیشتر از یک مخالفت ساده است.» در ادامه این مناظره کلینتون سندرز را متهم کرد برنامه سلامت او ادامه همان راهی است که اوباما قصد تصویب کردنش را داشت. سندرز اما در دفاع از برنامه‌اش توضیح داد که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا خدمات درمانی رایگان به شهروندان خود ارائه می‌کنند و این در حالی است که در امریکا تامین بیمه‌های درمانی مردم به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است که بهای بسیار گزافی از مردم می‌گیرند. سندرز گفت: «شرکت‌های بزرگ داروسازی امریکا که هرساله سودهای چندین میلیارد دلاری می‌برند و به رقبای انتخاباتی من نیز کمک‌های مالی هنگفت می‌کنند، آن‌قدر محصولات خود را گران می‌فروشند که از هر پنج امریکایی، یک نفر استطاعت مالی برای خرید نسخه پزشک را ندارد. بسیاری از سالمندان امریکایی به علت گرانی شدید داروها، قرص‌های خود را سرخود و بدون تجویز پزشک نصف می‌کنند که مخارج دارویی‌شان پایین بیاید. من عده‌یی از سالمندان امریکایی را شخصا با خودم به کانادا بردم و آنها در آنجا دقیقا همان داروهایی را که در امریکا می‌خرند، به یک‌دهم قیمت خریداری کردند!» او برای زدن ضربه نهایی گفت: «ما به دنبال آن نیستیم تا هر چیزی که پیش از ما وجود داشته را از بین ببریم. از نظر من بهداشت و درمان رایگان یک امتیاز نیست، یک حق است و من برای به دست آوردنش تمام تلاش خودم را خواهم کرد.»


حمله به وال‌استریت

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هیلاری کلینتون انتخابات همپشایر را به سندرز واگذار کرد اما اگر کسی بدون این اطلاعات مناظره پنج‌شنبه شب را تماشا می‌کرد این گمان برایش ایجاد می‌شد که سندرز بازنده این انتخابات بوده است، چرا که بیشترین وقت مناظره کلینتون به پاسخگویی به حملات سندرز اختصاص پیدا کرد.

دومین حمله برنی سندرز به کلینتون با مطرح شدن دوباره حمایت مالی وال‌استریت از کلینتون صورت گرفت. او در این باره گفت: «خانم کلینتون آن زمان که در مجلس سنا بود، کمک‌هزینه 15میلیون دلاری از وال‌استریت دریافت کرد. بیایید به شعور مردم امریکا توهین نکنیم. وال‌استریت قطعا در راه خدا این کمک مالی را از خانم سناتور انجام نداده است.» کلینتون در پاسخ گفت: «کمک مالی دریافت کردن از وال‌استریت به این معنی نیست که من حالا در مشت آنها هستم. باراک اوباما نیز در کمپین مبارزات انتخاباتی خود از این کمک‌ها استفاده کرده بود اما به محض فهمیدن راه دریافت این کمک‌های مالی را قطع کرد.»


امریکا پلیس جهان نباشد

بحث بر سر سیاست خارجی امریکا و اصرار بر عدم دخالت این کشور در امور دیگر کشورها با توجه به سابقه‌یی که کلینتون در وزارت امورخارجه امریکا داشت، بخش دیگری از مناظره سندرز و کلینتون را به خود اختصاص داد.

برنی سندرز پیش از آغاز مناظره رو در رو با کلینتون پس از انتخابات نیوهمپشایر اعلام کرده بود که «امریکا نباید پلیس جهان باشد. ما نباید بار مبارزه با تروریسم را به تنهایی به دوش بکشیم و در منطقه خاورمیانه، امریکا باید صرفا بخشی از یک ائتلاف بین‌المللی باشد که با شرکت کشورهای منطقه به فعالیت خود ادامه دهد.» او در این مناظره نیز برای انتقاد از کلینتون و سیاست‌های او در زمان حضور در وزارت امور خارجه گفت: «من به جنگ عراق رای منفی دادم. بی‌ثباتی که من از آن می‌ترسیدم، بعد از جنگ به وجود آمد. درست است که ما به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی با همراهی متحدانمان قادریم دیکتاتورها را در سراسر جهان سرنگون کنیم. اما نکته‌یی که در سیاست خارجی باید به آن توجه کرد، این است که بدانیم بعد از سرنگونی اینها چه اتفاقی می‌افتد. به عنوان مثال در لیبی دیدیم که امریکا و متحدانش قذافی را سرنگون کردند اما خلأ سیاسی به وجود آمد و داعش آن را پر کرد. سندزر در ادامه به ایران اشاره کرد و گفت، اما این چیز جدیدی نیست. پنجاه سال قبل هم امریکا و انگلیس با سرنگون کردن دولت مصدق باعث شدند شاه یک دیکتاتور وحشتناک در این کشور به قدرت بازگردد. من اگر رییس‌جمهور شوم هرگز نخواهم گذاشت مردان و زنان ارتش در جنگ‌های خاورمیانه گرفتار شوند.» کلینتون هم این حمله را بی‌پاسخ نگذاشت و گفت: «باید دو نکته را یادآوری کنم و آن اینکه سندرز در سال 1998 به قطعنامه‌یی برای تغییر رژیم عراق رای مثبت داد و به تغییر رژیم در لیبی نیز رای داد.»

هیلاری کلینتون در ادامه گفت: «الان هم باید بر تهدیداتی که پیش رو داریم، تمرکز کنیم، باید داعش را تعقیب کنیم. البته همه گروه‌های تروریستی را باید هدف بگیریم اما تمرکز باید بر داعش باشد. باید در راس یک ائتلاف، مناطق اشغال شده را از داعش پس بگیریم. باید به نیروهای زمینی عرب و کرد از الرقه تا الرمادی و به عراقی‌ها کمک کنیم تا شهرهایشان را پس بگیرند. در داخل نیز با هماهنگی هرچه بیشتر بین نهادهای اجرایی محلی و فدرال به هدف برسیم. همچنین مسلمانان امریکا در خط مقدم دفاع ما قرار دارند زیرا آنها بیشتر از ما می‌دانند که در خانواده و جامعه‌شان چه می‌گذرد. آنها باید احساس کنند که در جامعه امریکا از آنها استقبال می‌شود اما کسی مثل دونالد ترامپ با اظهارات خود به ما ضربه می‌زند. اظهارات او نه تنها توهین‌آمیز بلکه خطرناک است. در خارج نیز باید همین طور عمل کنیم. وی افزود: ما باید ائتلافی از کشورهای اسلامی تشکیل دهیم. من خوب می‌دانم چطور ائتلاف تشکیل دهیم زیرا ائتلاف تحریم ضد ایران را تشکیل دادم و این کشور به میز مذاکره آمد و برنامه تسلیحات هسته‌یی‌شان را متوقف کردیم. وقتی یک نامزد پیشرو داریم که ضد مسلمانان صحبت می‌کند، نمی‌توانیم از کشورهای اسلامی بخواهیم با ما ائتلاف کنند.»

با پایان این مناظره توپ انتخابات حالا در زمین نوادا و کارولینای جنوبی افتاده است. در این ایالات، رای‌دهندگان رنگین پوست و عموما مهاجر هستند که می‌توانند آینده نتیجه انتخابات را تعیین کنند. بر اساس آخرین نظرسنجی رویترز تاکنون هیلاری کلینتون نامزد دموکرات پیشتاز این مبارزه انتخاباتی در این دو ایالت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر