گسترش تبعیض‌نژادی در دانشگاه‌های بریتانیا

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۸۴


طبق گزراشی که اخیرا منتشر شده است، 90درصد کارکنان سیاه‌‌پوست که در حوزه تحصیلات تکمیلی و عالی در دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلیس مشغول به‌کارند، با موانع و محدودیت‌هایی برای ارتقا مواجهند. به گزارش ایندیپندنت، یافته‌های به‌دست آمده از اتحادیه دانشگاه و کالج (UCU) که با عضویت بیش از 100هزار کارشناس و متخصص آموزشی، بزرگ‌ترین اتحادیه بریتانیا محسوب می‌شود، همچنین نشان می‌دهد که 71درصد از 631نفری که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، توسط مدیران خود تمسخر یا تهدید شده‌اند. دیگر نتایج مهم به دست آمده از این گزارش نشان می‌دهد که نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از نحوه فرایند درخواست ارتقاء مطلع نبوده و 60درصد از آنها عنوان می‌کنند که توسط مدیران خود برای پیشرفت و ارتقای شغلی حمایت نشده‌اند.

یک مدرس تحصیلات تکمیلی در این رابطه می‌گوید: ‌«باور دارم دانشگاهی که در آن تدریس می‌کنم، به‌شکلی بنیادی نژادپرست است از این لحاظ که هیچ فرد سیاه‌پوستی در پست‌های راشد مدیریتی حضور ندارد.» یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از وجود زبان و الفاظ نژادپرستانه در دانشگاه متبوع خود خبر می‌دهد بدون آنکه مخالفت یا اعتراضی علیه آن صورت گیرد. تنها بیش از نیم (یعنی 52درصد) از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی «آینده روشنی» با شرایط فعلی و نگاه کارفرمایان و مدیران، برای شغل و حرفه خود متصور نیستند و تقریبا 80درصد آنها بر این باورند که به نحوی از فرآیندها و روال‌های تصمیم‌گیری کنار گذاشته شده‌اند. یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این تحقیق با اشاره به اینکه سیاه‌پوستان جایی در رهبری و مدیریت ندارند، می‌گوید: «رویکردهای تبعیض‌آمیزی در دانشگاه در حوزه ریاست و مدیریت حاکم است.» این گزارش یک رو ز قبل از روز ملی اقدام علیه نژادپرستی منتشر می‌شود. در روز ملی اقدام علیه نژادپرستی تمام شعب و شاخه‌های اتحادیه، مراسمی را در محل کار برگزار کرده و از این طریق اعضاء را به این مساله تشویق می‌کنند تا تجربیات خود در خصوص رفتارهای تبعیض‌آمیز را بازگو کرده و با هم به اشتراک بگذارند. اتحادیه UCU در هیمن رابطه از دانشگاه‌ها و کالج‌ها خواسته است تا در راستای مقابله با نژادپرستی و تبعیض نژادی اقدامات موثرتر را در محیط‌های کاری اتخاذ کنند.

سالی هانت، دبیرکل این اتحادیه، از برخورد محتاطانه و محافظه‌کارانه نهادهای آموزشی با نژادپرستی و تبعیض نژادی خبر داده و می‌گوید: «در حال حاضر، عزم کافی برای نظارت بر رفتارها و اقدامات تبعیض‌آمیز در دانشگاه‌ها و بررسی تجارب معلمان و اساتید وجود ندارد. »

او در ادامه می‌افزاید: «مدیران کاملا مطلع‌اند که کارکنان سیاه‌پوست به‌شکل چشمگیری در سطوح بالایی مدیریت غایب‌اند اما کسی توجهی به این مساله نمی‌کند و همه مثل کبک سرشان را در برف فروبرده‌اند.» هانت با اشاره به اینکه نهادهایی چون UCU باید نقش راهبری قوی‌تری در مبارزه علیه نژادپرستی ایفا کنند، می‌گوید: «تمامی نهادها باید برای بررسی و بازنگری در ساختارها، سیاست‌ها و روال‌های خود را در دستور کار قرار داده و تغییراتی را ایجاد کنند.»

این تحقیق علاوه بر تشخیص مشکلات و معضلات در محل کار، روش‌ها و راهکارهایی را نیز برای مقابله و فائق آمدن بر موارد فوق پیشنهاد می‌کند که از آن جمله می‌توان به رفتارهای تنبیهی علیه متخلفان اشاره کرده که توسط شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به عنوان موثرترین اقدام مطرح شده است. راهکار پیشنهادی دیگر، افزایش سازوکارهای حمایتی از کارکنان سیاه‌پوست است و آموزش به مدیران ارشد برای مقابله با این پدیده است. همچنین تشکیل گروه‌های کارکنان سیاه‌پوست نیز در زمزه راه‌حل‌هایی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر