اجحاف اتحادیه بین‌المللی تعاون به ایران

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۶۵

مجمع عمومی ICA هر دوسال یک‌بار در یکی از کشورهای عضو اتحادیه بین‌المللی تعاون برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۳ در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی برگزار شد که در آن مجمع تصمیم گرفته شد که چهل‌وچهارمین مجمع عمومی ICA در آنتالیای ترکیه برگزار شود. در همان زمان طی ملاقات‌های متعددی که با مسوولان اتحادیه به ویژه خانم پاول گرین (رییس اتحادیه بین‌المللی تعاون) داشتیم این قول را به ما دادند که مجمع ICA (پس از ترکیه) در ایران برگزار شود. مع‌الوصف در چندین ماه بعد از طریق مکاتبه آقای چارلزگلد دبیرکل اتحادیه مذکور اعلام شد که هیات‌مدیره ICA در نشستی سنگاپور مالزی را جهت اجلاس ۲۰۱۷ در نظر گرفته است. به محض اطلاع از این تصمیم هیات‌مدیره اتاق تعاون ایران به ICA اعتراض کردیم و متعاقب اعتراض کتبی طی مذاکره‌یی که اینجانب در حاشیه اجلاس توسعه پایدار با آقای چارلزگلد داشتم ناخرسندی خود را از این تصمیم هیات‌مدیره ابراز و آن را یک تصمیم سیاسی دانستم و یادآور شدم که هر سازمان بین‌المللی باید از اعضای خود دفاع کند و اگر ایران مورد تحریم‌های ظالمانه است شایسته نیست اتحادیه بین‌المللی تعاون به جای حمایت ایران خود نیز برخلاف اصول پذیرفته شده بین‌المللی در اتخاذ تصمیمات خود متاثر از فشار و فضای بین‌المللی و عملکرد بعضی از قدرت‌های بزرگ قرار گیرد. با وجود این اعتراض دبیرکل سازمان مذکور بهانه‌های غیرقابل قبولی را ملاک این تصمیم دانست و بیان داشت که ایران می‌تواند درخواستی مبنی‌بر برگزاری نشست‌های دیگری را به غیر از مجمع عمومی داشته باشد.

به هر حال خانم پاول گرین ۲ سال از تصدی مسوولیتش در ICA باقی مانده بود که گویا به دلیل اختلاف نظر با هیات‌مدیره اتحادیه مذکور بازنشستگی خویش را بهانه کرده و استعفا داد و قرار شد که فرد دیگری به‌جای ایشان انتخاب شود.

معاونت بین‌الملل مدتی قبل روند انتخاب رییس اتحادیه مذکور را پیگیری کرد. هم‌اندیشی و مشورت با سایر اتحادیه و کشورهای عضو ICA شانس برگزیده شدن یکی از 4کاندیدای مطرح و نیز برنامه‌های مورد نظر آنها را مدنظر خود داشت و براساس مکاتباتی که با هر ۴کاندیدای پست ریاست اتحادیه بین‌المللی تعاون داشتیم قرار شد که قبل از برگزاری اجلاس نشستی را با هر کدام از کاندیداها به‌طور جداگانه داشته باشیم و طی این ملاقات‌ها دو نکته کلیدی به همه آنها یادآور شد. اول اینکه براساس قواعد اصول پذیرفته شده بین‌المللی عضویت در سازمان‌های بین‌المللی یکسان است و هیچ کشور عضوی برکشور دیگر رجحان و برتری ندارند. دوم اینکه رویه اتخاذ رای جهت برگزاری اجلاس بعدی در کشور میزبان براساس اعلام آمادگی کشورها و براساس دستور کار اجلاس در جلسه قبلی تعیین می‌گردد و زمانی که ایران خواستار برگزاری اجلاس ۲۰۱۷ بود هیچ کشور دیگری اعلام آمادگی نکرده بود. تصمیم هیات‌مدیره با رویه بین‌المللی و اصول اتحادیه مذکور مطابقت نداشته است. به کاندیداهای مذکور یادآوری کردیم که پس از انتخاب هر دو اصل پذیرفته شده را مراعات کنند تا حقوق قانونی ایران نیز در این رابطه تضییع نشود.

خانم مومیک لورو از کشور کانادا کاندیدای ریاست اتحادیه بود که در ملاقات با ذکر این نکته که نباید نگاه سیاسی به کشورهای عضو شود و مداخله تصمیمات سیاسی و سیاسی‌کاری در رابطه با امور کشورهای عضو اتحادیه مذموم و غیرقابل پذیرش است بیان داشت که تصمیمات سیاسی در مجمع سیاسی دیگر گرفته می‌شود و لزومی ندارد ICA که سازمان اقتصادی است، سیاسی برخورد کند. تقاضای ما این است که کاندیداهای منتخب در صورت اتخاذ آرا به این امر رسیدگی کند.

براساس بررسی‌های معاونت بین‌المللی و در گفت‌وگو و مشورت با سایر اتحادیه‌ها و تعاونی‌های منطقه‌یی و بین‌المللی و قبل از رای‌گیری به این نتیجه رسیده بودیم که خانم لورو قریب به ۸۰درصد آرای اعضای ICA را به خود اختصاص خواهد داد. در ملاقاتی که با ایشان داشتم و طی مدت مذاکره وی خود را به اصول و ارزش‌های بین‌المللی تعاون بیش از سایر رقبا پایبند نشان داد و ذکر کرد که اگر انتخاب شود اهتمام خود را به اجرای مواردی مطروحه و اعتراضی ایران که بیان شد را در راستای اصول پذیرفته شده نظام تعاون به کار گیرد.

در اجلاس آنتالیا جشن ۱۲۰ سالگی ICA برگزار شد و اجلاس آنتالیا با برگزاری این جشن آغاز شد. در این مراسم خانم گرین سخنرانی کرد و گفت که سیستم اختصاص تعاون به عدالت نزدیک‌تر است و همه باید بکوشیم این نهضت (نهضت تعاون) ‌در دنیا گسترش یابد. پس از برگزاری مراسم جشن ۱۲۰سالگی ICA، اجلاس وارد دستور کار خود شد و براساس دستور کار چهل‌وچهارمین مجمع عمومی آنتالیا در روز اول و در مراسم افتتاحیه اجلاس خانم گرین (رییس اتحادیه‌)، چارلزگلد دبیرکل و نیز رییس اتحادیه‌های تعاونی‌ ترکیه و شهردار آنتالیا و وزیر کشاورزی دولت ترکیه به ایراد سخنرانی پرداختند. آقای رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه که قرار بود در این اجلاس سخنرانی کند به دلیل حضور همزمان در اجلاس G-20 در اجلاس ICA حضور پیدا نکرد و وزیر کشاورزی ترکیه به نیابت از ایشان سخنرانی کرد. به هر حال پس از افتتاحیه و اتمام سخنرانی‌ها، سخنرانان مدعو اجلاس در پنج کمیته اصلی کار خود را آغاز و کشورهای عضو در قالب ۵ کمیته که عبارتند از کمیته مشارکت، پایداری، هویت، چارچوب قانونی و سرمایه طی ۲روز متمادی در صبح و بعد از ظهر موضوعات بین‌المللی نظام تعاون را مورد بررسی و بحث و نظر خود قراردادند و در روز سوم مجمع عمومی ضمن گزارشی از وضعیت مالی سال ۲۰۱۴ با اعضای وارد انتخابات شد و خانم مونیک رولو با اتخاذ ۴۰۷ رای به عنوان رییس اتحادیه بین‌المللی تعاون (ICA) انتخاب شد.

۷ تشکل ایرانی عضو ICA هستند. در جلسات قبل و حین اجلاس مطرح شد که تشکل‌ها باید به‌هم نزدیک شوند و در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی نیز دخیل شوند. اوج هماهنگی دیده شده بین تشکل‌ها در آنتالیا بود. تشکل‌ها باید در مجامع بین‌المللی هماهنگ رفتار کنند حتی اگر در داخل با هم مشکلاتی داشته باشند. ICA مبنای کار خود را بر افزایش اعضای خود گذاشته است زیرا نظام تعاونی بر یک ایدئولوژی صحیح استوار است و می‌توان از آن دفاع کرد. تعاون یک تفکر است که تنها مختص به اقتصاد نمی‌شود بلکه ابعاد سیاسی و اجتماع را هم در خود جای داده است و برخلاف کاپیتالیسم که سرمایه محور است در این نظام وجود انسان و ارزش‌های انسانی در اصول بین‌المللی تعاون دیده شده است. اگر بتوانیم نظام و تفکر تعاون را با اصول هفتگانه آن اجرایی کنیم و در کشورها گسترش یابد اقتصاد قابل اتکا خواهد شد. تلاش ما بر این است که تعاونی‌ها با چنین مقوله‌هایی بیشتر آشنا شوند. ولی صرفا توانمندی مطرح نیست بلکه تعاونی‌ها از نظر بودجه و توان مالی ضعیف هستند و شاید نتوانند حق عضویت خود را پرداخت کنند. ICA یک حق عضویت ثابت را در نظر می‌گیرد و طبق فرمولی که دارند براساس آن سهم عضویت سالانه اعضا محاسبه شده و ملزم به پرداخت آن هستند که اتاق تعاون ایران نیز این حق عضویت را می‌پردازد.

در روابط بین‌الملل سه اصل وجود دارد اول مشارکت در مجامع بین‌المللی چون نظام بین‌الملل نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است و در صورتی که حضور نداشته باشند دیگران تصمیم خواهند گرفت. دوم شناخت محیط بین‌المللی است و سومین استفاده از فرصت‌های بین‌المللی است که مهم‌تر از دو اصل دیگر است اگر ما شناخت نداشته باشیم این حضور موثر نخواهد بود. بنابراین ما باید در این بخش برای آموزش و رفتار بین‌المللی سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

اما ناخرسند هستیم که نظام تعاون از این حیث ضعیف است و امیدواریم با آموزش بتوانیم در جلسات موثر باشیم و به عنوان صاحب‌نظر شناخته شویم. اگر ایده‌یی ارائه دهیم و خود را فردی فعال و کاردان بشناسانیم و می‌توانیم کرسی داشته باشیم. در اجلاس بالی آقای کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور داشته و گزارشی از ایران ارائه داد و ایران در میان ۲۴ کشور ایران به عنوان پنجمین گزارش برتر برگزیده شد. از میان این ۵ گزارش نیز اول شناخته شد. پس این پتانسیل و توانایی اگر مورد حمایت واقع شود موثر است.

در پایان امیدواریم با کوشش مبنای کاری ما این باشد که تعاون ایران و در قدم بعد بین‌المللی نظام تعاون تقویت شود. برای رسیدن به این مهم نخستین گام آموزش است. این توان را داریم با آموزش و حمایت و حضور و تحریک بیشتری داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر