نبض بازار در دستان شایعه‌‌سازان

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۶۰

گروه بورس علی رمضانیان

هفته‌یی که گذشت برای بازار سرمایه روزهای خوب و پر از نقدینگی بود؛ شاخص کل بورس طی یک هفته، 3هزار و 393واحد رشد کرد و طی 5 روز کاری از ارتفاع 74هزار و 103واحدی به ارتفاع 77هزار و 497واحدی ارتقا یافت. از سوی دیگر شاخص کل فرابورس نیز با رشد 14واحدی همراه شد و از ارتفاع 802 واحدی به 816 واحد رشد پیدا کرد. اما روز سه‌شنبه هفته گذشته، بازار سرمایه یکی از عجیب‌ترین روزهای خود را تجربه کرد و عده‌یی در کنار این هیجانات با انتشار شایعاتی اقدام به تخریب بازار کردند. در ساعات میانی روز که بسیاری از سهامداران تصمیم به عرضه‌های سهام خود نداشتند برخی از سفته‌بازها با انتشار خبر دروغین درخصوص برکناری رییس سازمان بورس، این افراد را وادار به عرضه کردند؛ این درحالی است که در همان ساعات رییس سازمان بورس با خبرنگاران این حوزه در نشست خبری به سر می‌برد و با وجود تکذیب قاطع خبر در جمع روزنامه‌نگاران همچنان در بازار سرمایه این خبر دست به دست می‌شد و سبب شد تا شاخص کل که بالاترین رقم رشد را در عمر خود تجربه کرده بود، قله 2634 را از دست داده و با صعود 2415 واحدی در نقطه 78هزار و 199واحدی قرار گیرد. البته در آخرین روز کاری هفته، شاخص کل با افت 701واحدی رو به رو شد و در پایان، شاخص کل را به نقطه 77هزار و 497واحد رساند.


مبارزه بورس با شایعه ‌سازان با انتشار اطلاعیه

یکی از مدیران اوراق بهادار یکی از کارگزاری‌ها درخصوص نوسانات بازار در روز مذکور به «تعادل» گفت: بازار در هفته گذشته روزهای عجیبی را پشت سر گذاشت و عده‌یی از سفته‌بازها با شایعات سعی در کنترل بازار داشتند و بعد از آن اقدام به فروش سهام خود کردند. این اتفاق یادآور سال 92 است که عده‌یی با انتشار اخبار کذب اقدام به تشکیل صف‌های طولانی خرید و فروش می‌کردند و تا جایی پیش رفتند که زیان زیادی به برخی از افراد وارد کردند. فرزاد میدانی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص عکس‌العمل سازمان بورس در برابر این شایعات گفت: سازمان بورس برای اینکه با این رفتارها مبارزه کرده و دست سفته‌بازها را کوتاه کند طی اطلاعیه‌یی ثبت سفارش‌های شاخص‌ساز در اول صبح را ممنوع اعلام کرد هر چند که با توجه به اطلاعیه معاونت بازار بورس برای کم کردن هیجان در ساعات اولیه احتمال اینکه بازار ساعات اولیه روزهای آتی با روند منفی آغاز کند، بالاست. زیرا در این اطلاعیه آمده است که با توجه به ورود و حذف مکرر سفارشات در سامانه معاملات طی روزهای اخیر، سفارش‌گذاری در کلیه نمادهای معاملاتی در ساعت 8:30 صبح باید مبتنی بر سفارشات واقعی و دارای پشتوانه بوده و ورود سفارشات اضافی، اصلاح و حذف آن مشمول پیگیری و ضوابط انضباطی کارگزاران است؛ لذا ضروری‌ است با توجه به اهمیت موضوع فوق، کارگزاران محترم نسبت به انجام هماهنگی‌های لازم در این خصوص با معامله‌گران خود اقدام کنند. بنابراین کسانی که برای جریان‌سازی در بازار اقدام به سفارش‌های خرید کذایی می‌کردند، نمی‌توانند به این کار ادامه دهند و احتمال روند منفی در آغاز معاملات بالاست چراکه در هفته‌های گذشته در ابتدای روز، بازار بالاترین روند مثبت را طی کرده و در ادامه روند معاملات متعادل می‌شد لذا در روزهای آتی این اتفاق نخواهد افتاد و بازار متعادل خواهد بود.


نقدینگی، نقشه‌های شایعه‌ سازان را

نقش بر آب کرد

پریسا احمدپور، معامله‌گر تالار شیشه‌یی در همین رابطه به «تعادل» گفت: روند بازار سرمایه در ساعات ابتدای روز سه‌شنبه با حجم سنگین صف خرید روبه‌رو شد و تقریبا هیچ گونه عرضه‌یی صورت نگرفت و شاخص کل را تا مرز 3هزار واحد پیش برد اما بعد از یک ساعت از شروع معاملات این قفل گشوده و عرضه‌ها آغاز شد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: در هفته گذشته بین حقوقی‌ها، عرضه‌کننده‌های اصلی سهام بودند و با وجود عرضه‌های سنگین، خریدها نیز انجام می‌شد. در واقع در آخر هفته با وجود شایعه‌سازی بسیاری از سفته‌بازها برای منفی کردن بازار، نقدینگی مانع از این اتفاق شد و روند عرضه و تقاضاها به دلیل وجود نقدینگی سبب نشد که صف فروش طولانی در نمادها شکل بگیرد؛ هر چند این رفتار آنها عاملی شد تا شاخص کل از رقم 78هزار 418واحد به 78هزار و 199واحد افت کند. البته این رفتار در آخرین روز هفته اثر خود را گذشته و بازار عکس‌العمل تندی به این شایعات نشان داد و شاخص کل را 700واحد اصلاح کرد.


جزئیات معاملات هفته گذشته بورس

در پایان هفته گذشته برخلاف آنکه بازار روند مثبتی را شروع کرده بود، روز آخر به دلیل برخی شایعات عقب‌نشینی کرد و بسیاری از سهامداران را متضرر کرد؛ براساس این گزارش، شاخص قیمت(وزنی- ارزشی) از نخستین روز معاملاتی با رشد 1300واحدی، شاخص کل هم وزن با رشد 763واحدی، شاخص قیمت هم وزن با رشد 639واحدی، شاخص آزاد شناور با 4425واحدی، شاخص بازار اول با رشد 2787واحدی و شاخص بازار دوم با رشد 5060 واحدی همراه شدند.


بازار فرابورس در چهل و هفتمین هفته

در هفته گذشته، ارزش معاملات فرابورس با رشد 26درصدی به 14هزار و 575 میلیارد ریال رسید، حجم معاملات نیز با افت 18درصدی به 2هزار و 477میلیارد ریال در 212هزار دفعه معاملاتی داد و ستد شد. ارزش معاملات نیز در بازار اول با رشد 33درصدی به هزار و 461میلیارد ریال، بازار دوم با افت 21درصدی به 3هزار و646 میلیارد ریال، ارزش بازار سوم به 30میلیارد ریال، بازار پایه با رشد 25درصدی به 992میلیارد ریال و ارزش بازار ابزارهای نوین مالی با رشد 61درصدی به 8 هزار و 168میلیارد ریال رسید. حجم معاملات نیز به ترتیب در بازار اول با رشد 47درصدی به 529 میلیارد ریال، بازار دوم با رشد 17درصدی به هزار و 284میلیارد ریال، بازار سوم به 31میلیارد ریال، بازار پایه با افت 61درصدی به 587 میلیارد ریال و بازار ابزارهای نوین مالی با رشد 57 درصدی به 46میلیارد ریال رسید. همچنین در بازار فرابورس نیز در پایان هفته گذشته، ارزش بازار اول و دوم به 55 هزار میلیارد تومان دست پیدا کرد.

هفته گذشته شاخص فرابورس ایران با افزایش 24واحدی معادل 3.1درصد، رقم 816 واحد را در پایان معاملات روز چهارشنبه ثبت کرد. در این مدت همزمان با رشد شاخص فرابورس، ارزش بازار نیز با افزایش 6.8 درصدی به رقم 967هزار و 831 میلیارد ریال رسید. ارزش و تعداد دفعات دادوستد اوراق بهادار در 5 روز معاملاتی گذشته به ترتیب با افزایش 26 و 11درصدی و کاهش 18درصدی حجم معاملات مواجه شد. در مجموع 2میلیارد و 477میلیون ورقه بهادار در 212هزار دفعه به ارزش 14هزار و 575 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در هفته چهل و هفتم سال جاری در میان صنایع فعال فرابورس ایران، گروه بانک‌ها ارزش معاملاتی بالغ بر 983میلیارد ریال را تجربه کرد که معادل 18درصد از ارزش کل معاملات سهام در بازار سهام بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر