تراز تجاری 1.2 میلیارد دلار مثبت شد

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۴۱

برداشته ‌شدن محدودیت ارزی با روسیه و صدور ویزای یک‌ ساله «مولتی»

گروه تجارت

با پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی از واردات، ‌کشور با بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تراز تجاری مواجه شده که این موضوع بنا به گفته رییس کل گمرک ایران یک فرصت محسوب می‌شود. تراز تجاری که در برخی منابع از آن به «صادرات خالص» یاد می‌شود به تفاوت میان ارزش پولی واردات و صادرات خروجی طی یک دوره معین گفته می‌شود. در حقیقت، تراز تجاری معیار رابطه بین واردات و صادرات کشورهاست. مقدار مثبت(اگر صادرات بیشتر از واردات باشد) به نام «مازاد تجاری» و مقدار منفی به نام «کسری تجاری» یا «شکاف تجاری» شناخته می‌شود. در واقع، تراز تجاری نتیجه خالص صادرات یک جامعه اقتصادی است و مانده مثبت نشان‌دهنده صادرات بیشتر و مانده منفی نشان‌دهنده واردات بیشتر خواهد بود. از طرفی با توجه به اهمیت مبادلات تجاری ما با کشور روسیه، فعالان اقتصادی در تلاش هستند تا محدودیت‌های تجاری را به حداقل برسانند. بر همین اساس، رییس کل گمرک از «برداشته شدن محدودیت ارزی تجارت ایران با روسیه» خبر می‌دهد و از سوی دیگر، رییس اتاق ایران و روسیه نیز به این موضوع اشاره کرد که «دومای روسیه» طرحی را به رأی‌گیری می‌گذارد که ایرانی‌ها و روس‌ها برای رفت‌وآمد به کشور یکدیگر به مدت یک سال نیاز به دریافت روادید نداشته باشند که اگر رأی بیاورد، ویزا بین دو کشور برداشته خواهد شد.


تراز تجاری مثبت در 10ماه

مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران با اشاره به سیاست‌های دولت درباره اقتصاد مقاومتی گفت: درحال حاضر صادرات غیرنفتی در کشور بر واردات غلبه دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه حدود 2/1میلیارد دلار تراز تجاری مثبت داریم، این یک فرصت ارزشمند برای رشد اقتصادی و جهت اقتصادی پس از برجام و دوران پساتحریم است. وی در ادامه با اشاره به ارزش مبادلات تجاری در 10ماهه 94 با احتساب میعانات گازی گفت: واردات در کشور 800/33 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی 35میلیارد دلار و ترانزیت خارجی 23میلیون دلار گزارش شده است.

رفع محدودیت ارزی با روسیه

کرباسیان با بیان اینکه«رویکرد اقتصادی درحال تغییر است» گفت: ما به مرحله جدیدی از اقتصاد کشور پس از اجرای برجام که دوران پساتحریم نامیده می‌شود، وارد شدیم و این زمان نقطه عطف جدی در اقتصاد کشور است. رییس کل گمرک ایران با اشاره به «اقتدار ایران در مذاکره با 6 قدرت برتر دنیا» افزود: دولت تدبیر و امید با پشتوانه مردم موفق به لغو تحریم‌ها شد. کرباسیان همچنین با اشاره به استقبال کشورهای اروپایی از سفر رییس‌جمهور بیان کرد: روسیه پذیرفت ایران را جایگزین کشور ترکیه کند و بیشتر صادراتی که ترکیه به روسیه انجام داده مربوط به ایران است. وی با بیان اینکه محدودیت ارزی با کشور روسیه برداشته شده، ادامه داد: در دولت عزم جدی برای توسعه مناسبات وجود دارد و باید بخش خصوصی در این حوزه نقش‌آفرینی کند.


14رویه صادراتی در کشور

این مقام مسوول تصریح کرد: قرار نیست جنسی از ترکیه وارد ایران و با جابه‌جایی سند به نام کالای ایران وارد روسیه شود. باید با ایجاد اعتماد از فرصت صادرات نهایت بهره را برد. رییس کل گمرک کشور با اشاره به اینکه 14رویه صادرات در کشور وجود دارد، افزود: بر این اساس در پسابرجام، برنامه‌ها مطابق با سیاست اقتصاد مقاومتی پیش خواهد رفت. کرباسیان تصریح کرد: زیرساخت‌ها و رویکردهای جهانی فراهم است و این فرصت بسیار طلایی برای افزایش صادرات است که به دنبال آن رشد تولیدات برای تامین نیازهای صادراتی فراهم خواهد شد.


سرمایه‌گذاری تازه چینی‌ها

وی با تاکید بر اینکه کشور از این پس از خام‌فروشی فاصله می‌گیرد، اظهار کرد: افزایش تقاضا برای تجارت در ایران درحال شکل‌گیری است. کرباسیان معتقد است: صادرات جزو اولویت‌های کشور است و باید عضو سازمان تجارت جهانی شده تا از تخفیف تعرفه تجاری برخوردار شویم. رییس کل گمرک کشور در ادامه به برنامه‌های پیش روی این سازمان اشاره کرد و گفت: پیگیری تحقق کامل«پنجره واحد تجارت فرامرزی»، «مبادله الکترونیک مجوزهای قانونی از طریق پنجره واحد»، «اخذ گواهینامه مبدا از طریق گمرک»، «ایجاد دروازه مشترک مرزی با کشورهای همسایه» و «24ساعته کردن گمرکات مرزی» ازجمله برنامه‌های گمرک در شرایط پساتحریم است. کرباسیان ایجاد«پنجره واحد و تجارت جهانی» را لازم برشمرد و گفت: با راه‌اندازی این طرح‌ها، صادرکننده و وارد‌کننده از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد. رییس کل گمرک کشور با بیان اینکه ایران اصلی‌ترین مسیر راه ابرایشم را تعیین می‌کند، گفت: قرار است که چینی‌ها در حوزه اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند.


اتصال گمرک ایران به 70 کشور

رییس کل گمرک ایران با اشاره به فعالیت 150گمرک در سطح کشور تصریح کرد: سامانه جامع امور گمرکی که همه فرآیندهای گمرک را شامل می‌شود و زمینه کاهش اعتبار اسناد کاغذی را فراهم می‌کند در کل کشور اجرایی خواهد شد. به گفته کرباسیان «گمرک دیجیتال» و حرکت رو به جلو شعار سازمان جهانی گمرک است و گمرک ایران در تحقق این شعار پیشگام بوده است. وی ادامه داد: اکنون گمرکات ایران به 70کشور دنیا متصل است و سازمان حمل و نقل بین‌المللی مستقر در سوییس، ایران را به عنوان کشور نمونه در اجرای «حذف صدور پروانه کاغذی» در مسیر ترانزیت بین‌المللی انتخاب کرده است. وی گفت: با ایجاد سامانه الکترونیک صدور گواهی از مبدا روند صادرات برای صادرکننده و واردکننده راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود که این به نفع هر دو طرف است. کرباسیان با بیان اینکه روزانه 20 قلم کالای صادراتی در سایت گمرک کشور به صورت به‌روز درج می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود 560 شرکت کشتیرانی به سیستم گمرکات وصل هستند. رییس کل گمرکات کشور همچنین به «قانون رفع موانع تولید» اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید کارخانجات کشور ۳۵میلیون تن است که درحال حاضر ظرفیت بسیاری از کارخانجات خالی است و باید با اجرای قانون رفع موانع تولید، مشکلات موجود رفع شود.


صدور روادید ویزای یک ساله مولتی

از سوی دیگر با توجه به اهمیت روابط تجاری بین دو کشور روسیه و ایران، فعالان اقتصادی در تلاش هستند تا راه را برای تبادلات تجاری آسان‌تر باز کنند. یکی از اقداماتی که اخیرا در دستور کار قرار گرفته، صدور روادید یک ساله برای تجار دو کشور است. به طوری که اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق ایران و روسیه با اشاره به توافق روس‌ها برای صدور روادید یک ساله برای تجار دو کشور گفت‌: با توجه به اینکه برای تجار دو کشور ویزای یک ساله برای رفت‌و‌آمد به دفعات صادر می‌شد «دومای روسیه» طرح حذف روادید برای اتباع عادی دو کشور ایران و روسیه را به مدت یک ماه بررسی خواهد کرد. رییس اتاق ایران و روسیه در مورد آخرین وضعیت کارهای انجام شده برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و روسیه گفت: روز دوشنبه 26بهمن جلسه‌یی با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار خواهیم کرد تا آنچه که تاکنون انجام شده یا باید انجام شود را بررسی کنیم. وی در مورد تسهیل روادید برای تردد تجار به روسیه که یک مانع اصلی در مسیر تجارت محسوب می‌شود، گفت: بر این اساس تصمیم گرفته شد تا با معرفی اتاق بازرگانی به بازرگانانی که قصد تردد به روسیه را دارند «ویزای یک ساله مولتی» (رفت و آمد به دفعات) داده شود. همچنین در وزارت امور خارجه ایران نیز موافقت شده که برای بازرگانان روس ویزای یک ساله به دفعات صادر شود. عسگراولادی در پاسخ به اینکه برخی تجار نسبت به نبود خط مستقیم کشتیرانی بین ایران و روسیه گله‌مندند درحالی که کشتیرانی اعلام کرده دو خط مستقیم از یک سال پیش به بندر«آستاراخان» و «اوکتاوژ» فعال است و با نیمی از ظرفیت کار می‌کند، اظهار کرد: نوسانات و کاهش مداوم نرخ روبل و ریال سبب شده تا بازرگانان از تزلزل نرخ ارز برای تجارت نرخ ارز بترسند. از این رو بازرگانان قدرت پیش‌بینی از وضعیت پیش روی خود را برای تجارت ندارند. وی در پایان خاطرنشان کرد: البته بانک مرکزی اقداماتی انجام داده تا ریال کشورمان را تقویت کند و اگر نرخ ارز برای 6 ماه آینده مشخص نشود، هیچ صادرکننده‌یی جرات ورود به بازار روسیه را ندارد یا باید بیمه‌یی ایجاد شود که نرخ ارز را پوشش دهد.


خطوط هوایی تهران ـ آستاراخان

در تشریح اقدامات انجام شده در راستای تسهیل تجارت ایران و روسیه، رییس سازمان توسعه تجارت نیز گفت: از ۴ اسفند سال جاری با اختصاص سومین بسته یارانه‌یی حمل‌ونقل به راه‌اندازی خطوط منظم هوایی تهران ـ آستاراخان ـ تهران، گام دیگری در تسهیل صادرات به روسیه برداشته می‌شود. ولی الله افخمی‌راد گفت: این سازمان از محل 50 میلیارد تومان مشوق‌های غیرنقدی طی تفاهمنامه‌یی با شرکت هواپیمایی تابان، خطوط منظم هوایی تهران‌ ـ آستاراخان ـ تهران را به راه انداخت. وی با استناد به این تفاهمنامه گفت: شرکت تابان در ازای دریافت یارانه‌ حمل‌ونقل به میزان تقریبا 3میلیارد و 380میلیون تومان معادل 25درصد هزینه کل سفرهای انجام شده، متعهد است از 4 اسفندماه سال جاری به مدت 6 ماه از مبدا فرودگاه امام خمینی به مقصد فرودگاه بندر آستاراخان روسیه و برعکس خدمات خطوط پروازی را به صورت منظم و بدون وقفه به تجار و بازرگانان ارائه دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر