آغاز ترانزیت بنزین بین ایران - امارات

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲۶

نخستین کریدور برای ترانزیت بنزین بین ایران و امارات متحده عربی با ورود نخستین نفتکش‌های حامل بنزین سوپر به پایانه‌های نفتی ایران به‌طور رسمی راه‌اندازی شده تا با ترانزیت محموله‌های بنزین به عراق اقدامات گروه تروریستی داعش برای اختلال در تامین بنزین شهروندان عراقی‌ عملا خنثی شود.

به گزارش مهر متوسط مصرف بنزین ایران هرچند از ابتدای سال جاری تاکنون با وجود اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها رشدی سه درصدی را تجربه کرده اما حجم واردات این فرآورده استراتژیک نفتی به کمتر از نصف کاهش یافته است. بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون با وجود برآورد واردات 10میلیون‌ لیتر بنزین اما حدود 4.8میلیون لیتر از این محصول پرطرفدار نفتی وارد کشور شده است. این درحالی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تاکنون به‌طور متوسط روزانه بیش از 70میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده و حتی در روزهای پایانی شهریور متوسط مصرف بنزین به بیش از 85 میلیون لیتر در روز رسیده است.

از سوی دیگر با وجود کاهش حجم واردات بنزین اما هفته گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور با اخذ تاییدیه شورای عالی اقتصادی مصوبه‌یی صادرکرده که مطابق با این مصوبه وزارت نفت می‌تواند به صورت قانونی نفت خام را با بنزین سوپر تولیدی برخی از کشورها تهاتر کند. همزمان با صدور این مصوبه، ترانزیت محموله‌های بنزین از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به کشور عراق آغاز شده و حتی شهریور سال جاری با پهلوگیری دو فروند نفتکش به نام‌های «لیانا» و «دان وان» درمجموع 24 میلیون لیتر بنزین پالایشگاه‌های امارات را درمخازن نفت بندرعباس تخلیه و ذخیره‌سازی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر