مرضیه شاهدایی، سیزدهمین مدیرعامل NPC

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲۴۹


گروه انرژی|

تیرماه سال 93 و زمانی که این خبر قوت گرفت که مرضیه شاهدایی نخستین زنی که برای نخستین‌بار در سمت مدیریت سطح بالای شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار می‌گیرد، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد او یک‌سال بعد سکاندار شرکت ملی صنایع پتروشیمی شود. این عدم باور البته نه به واسطه توانایی نداشتن در مرضیه شاهدایی بلکه بیش از هر چیز به واسطه «نگاه‌های جنسیتی» در روند تقسیم وظایف در سطوح مدیریتی ایران شکل گرفته بود. عصر روز یک‌شنبه اما پای این خبر به خروجی رسانه‌ها باز شد. خبری که بسیار مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفت. شهیندخت ملاوردی نیز با انتشار این خبر در توییتر خود به نوعی به آن رسمیت بخشید. اما نکته قابل توجه این است که رسانه‌های نزدیک به وزارت نفت مانند شانا و نیپنا این خبر را تا ساعت 14 منتشر نکردند؛ البته در ساعت 14 شرکت ملی پتروشیمی و خبرگزاری شانا رسما خبر انتصاب مرضیه شاهدایی به سمت مدیرعاملی NPC را تایید کردند.

سه‌شنبه 3 تیرماه سال 93 عباس شعری‌مقدم مدیرعامل با سابقه و سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی زمانی که در حال معارفه مرضیه شاهدایی به سمت «مدیریت طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی» بود، اظهاراتی را طرح کرد که اکنون بسیار جالب به نظر می‌رسد. شعری‌مقدم گفت: «مدیران تغییر می‌کنند و پست‌ها دوام ندارند، در اتاق من تصویر 11 مدیرعامل قبلی وجود دارد و هر وقت که این تصاویر را می‌بینم، یادم می‌افتد که مدیریت‌ها دوام ندارند و هر مدیری باید نقش‌آفرینی خودش را انجام دهد و خوش به حال کسانی که سال‌ها اثر نقش‌آفرینی و نام نیک آنها باقی می‌ماند.» حالا و پس از 12مرد که تاکنون سکان شرکت ملی صنایع پتروشیمی را عهده‌دار بودند، یک زن برای نخستین‌بار به این سمت راه پیدا کرده است؛ البته ساختار مهندسی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برخلاف بسیاری از شرکت‌ها در ایران از اساس با نگاهی غیر تبعیض‌آمیز ایجاد شده است. اگر تاکنون سری به ساختمان این شرکت در حوالی میدان ونک زده باشید، حتما خواهید دید که بسیاری از کارکنان فعال این شرکت را زنان تشکیل می‌دهند. زنانی که اکنون و با موفقیت چشمگیری که مرضیه شاهدایی به واسطه تلاش‌های قابل توجهش به دست آورد، به‌طور قطع انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت‌هایشان خواهند داشت. مرضیه شاهدایی تاکنون نیز در قالب مدیریت طرح‌های شرکت NPC فعالیت‌های زیادی کرده و تقریبا «پرسفر‌ترین مدیر پتروشیمی» به عسلویه بوده است.

فاطمه تندگویان مشاور وزیر نفت در امور بانوان در زمان مراسم معارفه مرضیه شاهدایی به سمت مدیریت طرح‌ها اظهار کرده بود: «حضور خانم‌ها در سطوح مدیریت لطف در حق آنها نیست بلکه بهره‌مندی جامعه از توانمندی آنان است و نباید جامعه را از این توانایی‌ها محروم کرد.»

اما مهندس شاهدایی خود نیز در جریان این مراسم بیان کرده بود: «استفاده از توانمندی‌های داخلی و تکیه بر اصول اخلاق حرفه‌یی اولویت‌های کاری من در این راه است.»

مدیریت سابق طرح‌ها و مدیرعامل فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگویی اختصاصی با «تعادل» که چندی پیش صورت گرفته بود، اولویت‌های جذب سرمایه در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دوران پساتحریم را این‌گونه عنوان کرده بود: «طرح‌های دارای اولویت طرح‌هایی هستند که نزدیک به بهره‌برداری هستند و نیازی به جذب سرمایه‌گذار ندارند. این طرح‌ها متولی و سرمایه‌گذار خاص خود را دارند و پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها به‌طور اسمی بالای 60درصد است که البته در حال حاضر این طرح‌ها به پیشرفت‌های بالای 80درصد رسیده‌اند. فاینانس طرح‌های اولویت دوم هم درحال حاضر مشخص شده‌اند و شروع به فعالیت کرده‌اند و نیاز چندانی به جذب سرمایه‌گذار ندارند. با فعال شدن فاینانس‌های چین و نیز صندوق توسعه ملی این طرح‌ها هم شروع به فعالیت کردند. اما طرح‌های اولویت سه که پیشرفت زیر 20درصد دارند، اکثرا متوقف بوده یا به تازگی آغاز به کار کرده‌اند که البته تعداد این طرح‌ها زیاد است. این طرح‌ها به فاینانس و سرمایه‌گذار نیاز دارند و قطعا به شرکت‌های سرمایه‌گذاری معرفی می‌شوند. اما درصورتی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخواهند با سرمایه‌گذاران طرح‌های اولویت یک و دو سرمایه‌گذاری مشترک نیز انجام دهند ما راهنمایی‌های لازم را به آنها ارائه خواهیم داد.» در حالی که محمدحسن پیوندی قائم‌مقام و معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کاندیدای مجلس شورای اسلامی بوده و به همین واسطه از سمت عضو هیات‌مدیره این شرکت نیز استعفا داده است، اکنون باید دید که شاهدایی در صورت کوچ پیوندی به بهارستان، چه کسی را به سمت معاونت خود برخواهد گزید؟ شاید حضور شاهدایی در پست معاونت وزارت نفت باعث کاهش نگاه‌های تبعیض‌آمیز و تقسیم فرصت‌های شغلی نه بر اساس جنسیت بلکه بر اساس شایستگی باشد. رویکردی که عباس شعری‌مقدم نیز به نوبه خود آن را پیگیری کرد و به همین واسطه به‌طور قطع مورد تشویق اذهان عمومی قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر