روایت نظرسنجی‌ها از آرایش جدید برندگان

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲۳۴

گروه جهان

یک روز مانده به برگزاری انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری امریکا در ایالت نیوهمپشایر، تمام نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کارزار انتخاباتی‌شان را برگزار کردند. نظرسنجی‌ها از تغییر نتایج انتخابات نیوهمپشایر نسبت به انتخابات آیووا حکایت دارند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، بیل کلینتون، رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده و همسر هیلاری کلینتون برای نخستین‌بار زبان به انتقاد از برنی سندرز گشوده و از حملات وی به هیلاری کلینتون به‌شدت انتقاد کرده است. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در اردوگاه دموکرات‌ها هیلاری کلینتون که در ایالت آیووا با فاصله اندکی از برنی سندرز برنده شده بود در ایالت نیوهمپشایر بعد از برنی سندرز در جایگاه دوم خواهد ایستاد. شاید به‌همین دلیل بود که بیل کلینتون در کارگزار انتخاباتی نیوهمپشایر حاضر شد و از همسرش در برابر برنی سندرز دفاع کرد. بیل کلینتون، برنی سندرز و هوادارانش را به حملات جنسیتی علیه هیلاری کلینتون متهم کرده است. بیل کلینتون با کنایه خطاب به سندرز که خود را یک سیاستمدار انقلابی خوانده، گفته است: «وقتی انقلاب می‌کنید، نمی‌توانید نسبت به حقایقی که در اطراف‌تان در جریان است، با دقت توجه کنید.»

بیل کلینتون با شکایت از اینکه هیلاری از جانب حملات سندرز دچار رنج و ناراحتی شده، گفته که درواقع سندرز سیاستمدار کهنه‌کاری است که چندان با راه و روش سیاست آشنایی ندارد. رییس‌جمهور سابق امریکا حتی سندرز و هوادارانش را به دست داشتن در یک حادثه در سال گذشته متهم کرد و گفت که کارمندان سندرز تلاش کرده‌اند به اطلاعات مربوط به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون دست پیدا کنند. گفته می‌شود که سندرز از این اتفاق ابراز تاسف کرده است. مشاور سندرز با ابراز تاسف از این حملات بیل کلینتون، سخنان رییس‌جمهوری سابق امریکا را بسیار ناامیدکننده خوانده و گفته است که سندرز همچنان بر پیام انتخاباتی خود مبنی بر مبارزه با اقتصاد ناسالم، مبارزه با فساد مالی در انتخابات و نابرابری درآمد تمرکز خواهد کرد. تاد دوین گفته است: «کاملا روشن است که ظرف چند روز آینده نتیجه رقابت‌ها در نیوهمپشایر و جاهای دیگر تغییر خواهد کرد.»


آرایش کاندیداها در جبهه‌ محافظه‌کاران

در اردوگاه جمهوری‌خواهان نیز دونالد ترامپ که در آیووا دوم شده بود، براساس نظرسنجی‌ها در نیوهمپشایر بالاترین رای را میان جمهوری‌خواهان کسب خواهد کرد. مارکو روبیو دیگر کاندیدای جمهوری‌خواهان که در آیووا مقام سوم را کسب کرده بود وضعیت بهتری در این ایالت دارد و به نظر می‌رسد در جایگاه دوم قرار گیرد. جب بوش دیگر کاندیدای این اردوگاه اما وضعیت مناسبی در میان کاندیداهای اصلی جمهوری‌خواهان ندارد. تد کروز که در آیووا در جایگاه اول ایستاد براساس نظرسنجی‌ها در نیوهمپشایر در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت.

دونالد ترامپ یک روز پیش از انتخابات نیوهمپشایر در سخنانی جنجالی در گفت‌وگو با شبکه ‌ای‌بی‌سی گفته اگر انتخاب شود برای مقابله با داعش از شکنجه‌هایی مانند «شبیه‌سازی خفگی در آب» و «فراتر از آن» استفاده خواهد کرد. ترامپ گفته است: «مانند قرون وسطی شده... اگر مربوط به من شود و لازم باشد، من قطعا شکنجه القای حس غرق شدن (واتربوردینگ) را بر می‌گردانم.»

ترامپ همچنین با انتقاد شدید از جب بوش، خانواده وی را به سوءاستفاده از موقعیت خود برای ساخت یک ورزشگاه در تگزاس متهم کرده است. وی بااشاره به حمایت مالی شرکت دارویی جانسون از جب بوش گفته باتوجه به حمایت شرکت‌های دارویی نظیر جانسون و هزینه کردن میلیاردها دلار برای تبلیغات انتخاباتی جب بوش بعید است که وی در صورت پیروزی در انتخابات از رقابتی شدن و کاهش قیمت دارو در امریکا حمایت کند و این شیوه‌یی است که در حال حاضر امریکا با آن اداره می‌شود. همچنین گزارش شده که رند پل، 53ساله که با تاکید بر آزادی‌های فردی و حریم خصوصی در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کرده بود، پس از آنکه تنها 4.5درصد آرا در آیووا را کسب کرد، تصمیم گرفت از ادامه رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند. وی با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده که قصد دارد برای یک دوره دیگر نماینده مردم ایالت کنتاکی باقی بماند. با کناره‌گیری رند پل هم‌اکنون 10نامزد جمهوری‌خواه دیگر در رقابت‌های انتخاباتی این حزب باقی مانده‌اند. سرانجام نتایج انتخابات مقدماتی تابستان آینده مشخص خواهد کرد که نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات نوامبر چه کسی خواهد بود.

درحالی که در هفته‌های اخیر داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده امریکا در مناظره‌های انتخاباتی توجه خود را به روی مهاجرت، امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم متمرکز کرده‌اند، اقتصاد امریکا، باوجود تزریق میلیاردها دلار محرک‌های اقتصادی، به‌گفته اداره بررسی‌های اقتصادی، هنوز در حال بازسازی است و در سه ماهه آخر سال گذشته با رشدی کمتر از یک‌درصد در آستانه رکود قرار گرفته است.

باراک اوباما سال گذشته با تزریق ۱۷۵میلیون دلار به برنامه‌های آموزش تلاش کرده نیروی کار کشور را افزایش دهد. تعدادی از این مراکز آموزشی در نزدیکی شهر واشنگتن قرار دارند که از نظر آموزش‌های حرفه‌یی و کمک به کارآموزان در پیدا کردن شغل شهرت بسیاری در امریکا کسب کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر