ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شناور در ژاپن

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲۳۳


گروه اقتصاد اجتماعی شرکت چندملیتی «کیوسرا» کار روی پروژه‌یی را آغاز کرده که گفته می‌شود بزرگ‌ترین مزرعه انرژی خورشیدی شناور جهان است. این نیروگاه خورشیدی روی یک دریاچه آبی در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود که تا زمان احداث آن در سال 2018 بتواند برق مورد نیاز حدود 5هزار خانوار را تامین کند. کشور ژاپن که از نظر زمین در مضیقه است، سابقه احداث چند نیروگاه معلق و شناور دیگر را نیز دارد.

ساخت این نیروگاه‌های خورشیدی با هدف بهره‌گیری بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر و پس از فاجعه نیروگاه اتمی فوکوشیما در دستور کار ژاپنی‌ها قرار گرفت. تعطیلی نیروگاه‌های اتمی، وابستگی و اتکای بیشتر ژاپن به واردات سوخت‌های فسیلی را به دنبال داشته که بالطبع در برنامه این کشور برای کاهش تولید و انتشار گازهای گل‌خانه‌یی خلل ایجاد کرده است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از گاردین طبق اعلام شرکت مجری این پروژه، بیش از 50هزار پنل فتوولتاییک خورشیدی در این نیروگاه نصب خواهد شد.

با این حال این نیروگاه با مساحت 180هزار مترمربعی‌اش در مقایسه با نیروگاه‌های زمینی نسبتا یک نیروگاه کوچک به‌حساب می‌آید. بنابراین با وجود تولید 13.7میلیون وات برق در زمان راه‌اندازی این نیروگاه در میان 100نیروگاه فتوولتاییک خورشیدی بزرگ قرار نخواهد گرفت. در بریتانیا شرکت آب «یونایتد یوتیلیتیز» نیز از سال گذشته کار ساخت یک مزرعه خورشیدی شناور را در دریاچه‌یی در نزدیکی شهر منچستر آغاز کرده است که در صورت تکمیل شدن، به بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شناور اروپا بدل خواهد شد. این در حالی است که طبق اعلام شرکت کیوسرا، علت ساخت نیروگاه خورشیدی روی آب کمبود زمین بوده است.

ری نوبل، مشاور پروژه‌های خورشیدی در «انجمن انرژی تجدید‌پذیر بریتانیا» بر این باور است که این فناوری نسبتا سرراست بوده اما تنها دلیل احداث نیروگاه‌های شناور کمبود زمین بوده است. او در همین رابطه می‌افزاید: «اگر مانند ژاپنی‌ها از نظر زمین در مضیقه هستید، می‌توانید نیروگاه را روی سطح آب بنا کنید. اما در بریتانیا که از زمین‌های صنعتی‌شده فراوانی برخوردار است، این مساله اصلا توجیه اقتصادی ندارد زیرا هزینه احداث نیروگاه روی زمین به مراتب کمتر از آب است.»

در حال حاضر چالش عمده دور نگهداشتن سیم‌کشی‌ها از آب و قرار دادن معکوس‌کننده‌ها (اینورترها) که برق تولید شده را قابل استفاده می‌کنند روی آب است. نوبل در ادامه می‌افزاید: «من همیشه گفته‌ام که آب و برق با هم جور درنمی‌آیند.» این در حالی است که کیوسرا تاکنون سه نیروگاه خورشیدی شناور ساخته است که البته در مقایسه با پروژه فعلی به مراتب کوچک‌تر بوده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر