استفاده از روغن پالم در بستنی تا اطلاع ثانوی

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲۳

عضو انجمن صنفی صنایع لبنی گفت: تا زمانی‌که روغن جایگزینی برای استفاده در صنعت بستنی پیدا نشود استفاده از روغن پالم در این صنعت مجاز است.

محمد فربد، اظهار کرد: از روز گذشته استفاده از چربی گیاهی ازجمله روغن پالم در صنایع لبنی حتی آن محصولاتی که دارای پروانه ساخت و مجوز بودند، حذف شد و کارخانه‌ها دیگر مجاز به استفاده از هیچ یک از چربی‌های گیاهی در تولید محصولات خود نیستند. وی افزود: از آنجاکه در صنعت بستنی باید از یکی از انواع روغن پالم به‌ویژه برای روکش شکلاتی آن استفاده کرد مقرر شد تا زمانی‌که روغن جایگزینی برای استفاده در صنعت بستنی پیدا نشود صنایع از همین روغن استفاده کنند.

عضو انجمن صنفی صنایع لبنی گفت: در‌حال‌حاضر موضوع استفاده از روغن گیاهی در صنعت لبنیات در کمیته‌های فنی و تخصصی لازم در حال بررسی و مطالعه است و حتی از کارشناسان بین‌المللی از کشورهای پیشرفته‌یی مانند کانادا نیز استفاده می‌شود تا به جمع‌بندی دقیقی درخصوص استفاده از روغن گیاهی ازجمله پالم در صنعت لبنیات برسیم چرا که در‌حال‌حاضر روغن گیاهی در لبنیات در همه دنیا استفاده می‌شود اما استفاده از آن در ایران به‌دلیل ابهاماتی که اخیرا به‌وجود آمد تا زمان به‌نتیجه‌ رسیدن موضوع در کمیته‌های تخصصی، منتفی شده است.

فربد ادامه داد: در بررسی‌های کارشناسی باید اسید‌های چرب روغن‌های گیاهی مورد ارزیابی قرار گیرد تا براساس استاندارد‌های بین‌المللی این اسید‌های چرب در حد خاصی باشد که موجب تشدید و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نشود.

به گزارش ایسنا، عضو انجمن صنفی صنایع لبنی اظهار کرد: گرچه روغن گیاهی استفاده‌شده در صنعت لبنیات مضر نبود اما در این طرح که اخیرا اجرا شد و استفاده از این روغن گیاهی تا اطلاع‌ ثانوی ممنوع شد هدف این است که روغنی که در صنعت لبنیات به‌کار می‌رود از کیفیت بالاتری برخوردار باشد تا ضمن ارتقای کیفی محصولات تولید‌شده، سلامت مردم نیز ارتقا یابد.

فربد اعلام کرد: برخی از طرح این ابهام برای صنعت لبنیات و افزایش میل مردم به سمت ماست‌بندی‌های سنتی منافعی را دنبال می‌کنند، اما توسعه لبنیات سنتی باتوجه به احتمال انتقال بیماری‌هایی مانند تب‌مالت، خیانت ملی محسوب می‌شود چرا که سال‌ها در این کشور تلاش شده با توسعه صنایع لبنیات استفاده از لبنیات پاستوریزه در میان مردم نهادینه شود. وی گفت: سازمان‌های دولتی و ناظر بر صنعت لبنیات باتوجه به مسایل پیش‌آمده ضمن تعریف چارچوب‌ها و معیارهای مشخص، صنایع مختلف لبنی را از نظر کیفی رتبه‌بندی کنند که البته این موضوع سال‌هاست در سازمان‌های دولتی مطرح شده اما هنوز به مرحله‌ اجرا نرسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر