صنعت؛ لب مرز تشنگی

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲

معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور گفت: اگر تمامی واحدهای تولیدی در دست احداث در کشور تکمیل شود، تامین آب این واحد‌ها مشکل خواهد بود. سیدمحمدعلی سیدابریشمی در مراسم افتتاح خوشه مبلمان در تبریز اظهار کرد: 1.8درصد از کل آب مصرفی کشور در بخش صنعت مصرف می‌شود که از این میزان 7/0درصد در شهرک‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: 6 درصد از آب مصرفی در مصارف خانگی و نزدیک به 92درصد درکشاورزی مصرف می‌شود و این آمار نشان می‌دهد که صنعت کمترین بهره را از آب برده است. سیدابریشمی خاطرنشان کرد: با وضعیت موجود اگر تمام واحدهای تولیدی با ظرفیت کامل اقدام به تولید کنند با مشکل جدی آب مواجه خواهیم شد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به اینکه باید در شرکت شهرک‌های صنعتی زیر ساخت‌های مورد نیاز مهیا شود، گفت: در سال‌های گذشته شاهد بی‌توجهی به زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌های صنعتی بودیم که این موضوع باید مورد توجه ویژه قرارگیرد. وی افزود: درکل کشور بیش از 930 شهرک مصوب وجود دارد که از این تعداد 729 شهرک در دست بهره‌برداری است.

وی با اشاره به لزوم توجه به مولفه‌های زیست محیطی در شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: 69 درصد از واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی متصل به سیستم تصفیه‌خانه و فاضلاب صنعتی هستند. سیدابریشمی نبود نقدینگی در صنعت را یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت دانست و گفت: در سال‌های گذشته تسهیلات حوزه صنعت به جای صنعتگر به کسانی داده شد که در نهایت امروز پرونده‌هایشان رو می‌شود. وی ادامه داد: عده‌یی دارایی‌ها را به فنا داده و صنعتگر را محکوم کردند و نتیجه این تصمیمات رکودی است که امروز شاهد آن هستیم و می‌توان گفت رکود و اشتغال مهم‌ترین مشکلات کشور بوده و باید فکری برای آن شود.

سیدابریشمی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: در سال‌های گذشته واردات بی‌رویه به صنایع کوچک ضربه زده و موجب شده این بخش از صنعت کشور به خوبی شکل نگیرد. صنایع کوچک عرصه‌یی بسیار حساس بوده و مشکلات عدیده در سال‌های اخیر برای واحدهای صنعتی این بخش مشکل‌آفرین شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: نبود فن‌آوری‌های نوین، تحریم‌ها، واردات بی‌رویه و کمبود نقدینگی از مشکلات اصلی صنایع کوچک به شمار می‌روند.

سیدابریشمی اظهارکرد: متاسفانه جریان نقدینگی کشور در سال‌های گذشته به نام صنعت ولی به سمت هلدینگ‌هایی سرازیر شد که گوشه‌های کوچکی از آن در پرونده‌های قضایی مطرح می‌شود. وی با بیان اینکه زیان این رویکرد متوجه صنعتگران کشور شد، افزود: متاسفانه صنعتگران واقعی در این مدت تسهیلات دریافت نکردند. معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین گفت: خوشه‌های صنعتی ادبیات قوی و تجربه‌های مفیدی در جهان دارد و باید از این مزیت‌ها برای توسعه صنعت و اقتصاد کشور بهره برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر