روی موج خبر

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۱۸۵

برخی کشورها به برداشت‌های غیرمنطقی پایان دهند؛ ایرنا حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت: متاسفانه برخی دولت‌ها در محیط پیرامونی ما به دلایل مختلف مرتبط با ضعف یا احساس ضعف در سطوح منطقه‌یی و بین‌المللی موضع دشمنانه‌یی نسبت به برجام اتخاذ کرده‌اند و احساس می‌کنند شرایط قبلی با توافق برجام و تغییر در تنفس منطقه‌یی و بین‌المللی همچنین بهبود وضعیت ایران برای آنها خطراتی خواهد داشت. دعوت ما از همه کشورهای همسایه این است که به برداشت‌های غیرمنطقی خود پایان دهند و اگر مشکلاتی دارند درصدد رفع مشکلات داخلی خود باشند و نه اینکه آنها را به خارج نسبت دهند.

منافع همگان در اجرای برجام است؛ ایسنا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان دیروز در حاشیه مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای هسته‌یی و افتخارآفرینان برجام گفت: برجام معادله و توافقی مبتنی بر رفع نگرانی‌های تمام طرف‌هاست به همین دلیل منافع همگان در این است که برجام را رعایت کنند. وی تاکید کرد: ما باید هوشمندانه و هوشیارانه اقدامات طرف مقابل را رصد کنیم، باید اطمینان حاصل کنیم که طرف مقابل به ویژه جناح‌هایی که به دنبال تنش و درگیری هستند، قادر نباشند که اجرای برجام را با مشکل روبه‌رو کنند.

گسترش مناسبات تجاری ایران و پاکستان، ضرورت است؛ ایرنا مهدی هنردوست، سفیر ایران در پاکستان گسترش بیش از پیش مناسبات تجاری و اقتصادی میان دو کشور به ویژه در شرایط پساتحریم را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت که هیچ مانعی در مسیر اجرا و تکمیل خط لوله گاز وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که چه مانعی در راه احداث خط لوله گاز ایران، پاکستان وجود دارد، گفت: از طرف ایران هیچ مانعی وجود ندارد. ایران خط لوله گاز را تا مرز بلوچستان تکمیل کرده و اکنون این پاکستان است که باید در خاک خود خط لوله گاز را احداث کند.

محاکمه 27 نفر در عربستان به جرم جمع‌آوری اطلاعات برای ایران؛ ایسنا دادستان‌های عربستان سعودی 27 نفر را به جرم جمع‌آوری اطلاعات برای ایران به میز محاکمه کشانده‌اند. روزنامه مکه، چاپ عربستان در این خصوص مدعی شد: دپارتمان امنیتی اداره تحقیقات و دادستان عمومی عربستان سعودی علیه این متهمان که عمدتا شهروندان سعودی هستند، اتهاماتی را وارد کرده است. این زندانیان در مارس 2013 در ریاض و دیگر شهرهای عربستان سعودی به جرم جمع‌آوری اطلاعات از تاسیسات مهم استراتژیک در این کشور دستگیر شدند.

اروپایی‌ها درحال کنار گذاشتن سیاست‌های امریکا علیه ایران؛ ایلنا سیدوحید کریمی، رییس مرکز اروپا و امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: ایران و اروپا به یکدیگر نیاز دارند و اکنون می‌بینیم که اروپایی‌ها برای نزدیکی با ایران درحال کنار گذاشتن سیاست‌های امریکا علیه ایران هستند. وی تاکید کرد: درحال حاضر اروپایی‌ها علاقه‌مند هستند که در زمینه‌های مختلفی علاوه بر مسائل اقتصادی و سیاسی با ایران گفت‌وگو کنند.

هر روز به اجرای برجام امیدوارتر می‌شویم؛ واحد مرکزی خبر سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در حاشیه مراسم اعطای نشان به دست‌اندرکاران برجام به روند اجرای برجام و احتمال وجود برخی نگرانی‌ها اشاره و اظهار کرد: نگرانی‌هایی داشتیم که آیا طرف مقابل بر تعهداتش باقی می‌ماند یا نه، که در عمل رفع شد. وی افزود: هر روز به اجرای برجام امیدوارتر می‌شویم.

روند صعودی روابط تجاری ایران و روسیه در سال 2016؛ ایسنا مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در جلسه مشترک با تجار ایرانی نسبت به افزایش حجم مناسبات تجاری میان ایران و روسیه ابراز امیدواری کرد. وی همچنین به علاقه تجار روس برای برقراری ارتباط تجاری با شرکت‌های ایرانی اشاره و اظهار امیدواری کرد با اقدامات صورت گرفته، حجم روابط تجاری دو جانبه ایران و روسیه در سال 2016 روند شتابانی به خود گرفته و شاهد افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی و دامی کشورمان ازجمله انواع آبزیان، طیور و محصولات لبنی باشیم.

به برگزاری بازی‌های باشگاهی آسیا در ایران تاکید داریم؛ ایلنا حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره درخواست عربستان برای برگزاری دیدارهای فوتبال تیم‌های ایرانی و سعودی در کشور ثالث گفت: این درخواست عربستان از کنفدراسیون فوتبال آسیا به بهانه واهی ناامنی در ایران، ادامه رویکرد تنش‌آفرینی ریاض و استفاده سیاسی و ابزاری از مقوله ورزش است. وی تاکید کرد: ما بر برگزاری بازی‌های باشگاهی آسیا در جمهوری اسلامی ایران تاکید داریم.

ساخت نیروگاه‌های جدید ادامه خواهد یافت؛ ایسنا علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان پس از دریافت نشان شجاعت از دست رییس‌جمهوری با بیان اینکه در روند مذاکرات زمینه‌ رفع تحریم‌ها، دستاوردها و زیرساخت‌های صنعت هسته‌یی حفظ شده، تاکید کرد که فعالیت‌ها در زمینه تحقیق و توسعه، بهسازی و نوسازی رآکتور اراک و ساخت نیروگاه‌های جدید ادامه خواهد یافت. مقرر است تا خدمات و دستاوردهای این صنعت در حجم وسیع در خدمت بخش صنعت، کشاورزی و سلامت قرار گیرد.

اظهار بی‌اطلاعی انصاری نسبت به نامه کری به ظریف؛ ایرنا حسین جابری انصاری عصر دوشنبه در حاشیه مراسم ختم پدر بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مسجد جامع شهرک غرب در پاسخ به این سوال که شنیده شده است جان کری، وزیر امورخارجه امریکا طی نامه‌یی به ظریف خواستار حل مشکل سوریه شده است، گفت: منبع خبرتان را معرفی کنید. برخی خبرنگاران در پاسخ به وی گفتند که منبع موثق است؛ آیا شما این موضوع را تایید یا تکذیب می‌کنید؟ که وی در جواب آنان گفت: من چنین خبری ندارم؛ اگر باشد، اعلام خواهیم کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر