رشد تولید به معنای رشد ارزش افزوده نیست

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۱۵


حسین حقگو، کارشناس اقتصادی درگفت‌وگو با «تعادل» اظهارکرد: رشد تولید بر اساس سبدی از میزان تولید محصولات مختلف صنعتی به دست می‌آید اما این رشد تولید به معنای رشد ارزش افزوده صنعت نیست.

وی تشریح کرد: رشد تولید به عنوان یک میانگین خیلی ارزش تحلیلی ندارد زیرا در محاسبه آن برخی صنایع که تولید آنها چند برابر شده رکود بسیاری از صنایع دیگر را جبران می‌کنند و از این رو شاهد رشد تولید هستیم درحالی که فقط تعدادی کمی از صنایع رشد داشته‌اند و بسیاری از بخش‌های تولید شاهد رکود هستند. بنابراین پیشنهاد می‌شود رشد تولید را برای هریک از صنایع به صورت جداگانه مورد تحلیل وبررسی قرار دهیم و به میانگین کل اتکا نکنیم. حقگو به آمار رشد سرمایه‌گذاری در سال 92 که توسط بانک مرکزی ارایه شد نیز اشاره کرد و افزود: اگر رشد سرمایه‌گذاری درسال 92 واقعیت داشته باشد باید آثار مثبت آن در رشد تولید و افزایش ظرفیت‌ها را به صورت خوش‌بینانه در نیمه دوم سال 93 و سال 94 شاهد باشیم.

این کارشناس اقتصادی رشد صنعتی را درصنایعی همچون خودرو، فولاد، صنایع غذایی و تا اندازه‌یی نساجی همانطور که درگزارش پژوهشکده پولی و بانکی آمده است، قابل لمس دانست و اظهارکرد: برخی صنایع بزرگ مطابق با سیاست‌های دولت رشد تولید داشته‌اند اما بخش معدن به ویژه سنگ‌آهنی‌ها با وجود اینکه تاکید زیادی بر ارزش افزوده آنها می‌شود به دلیل افزایش حقوق دولتی و عوارض دچار رکود و رشد منفی بوده است. حقگو تاکیدکرد: افزایش تولید اهمیت آنچنانی ندارد و کشور در سال 83 نیز با توجه به رفع بسیاری تحریم‌ها و بهبود شرایط نزدیک به 12درصد رشد را در بخش صنعت تجربه کرد و تکرار آن دور از دسترس نیست کما اینکه طبق برنامه پنجم تا پایان سال 94 باید به 9/12درصد رشد در این بخش دست یابیم اما در سه سال گذشته رشد صنعت منفی بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر