بازار پررونق صادرات ابزارهای شکنجه در چین

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۹۴

جهان باتوم‌های فلزدار، شوک الکتریکی، زنجیرهای سنگین برای بستن دست، پا وگردن؛ بازار صادرات ابزارهای شکنجه در چین بسیار پررونق شده است. عفو بین‌الملل خواستار ممنوعیت تولید و تجارت این ابزار در چین شده است.

به گزارش دویچه‌وله، چین با صادرات وسیع ابزارهای شکنجه به آفریقا و آسیا حقوق بشر را نقض می‌کند. سازمان‌های عفو بین‌الملل و بنیاد تحقیقاتی اومگا در گزارش اخیر خود با اعلام این امر از دولت چین خواسته‌اند که هرچه زودتر تولید و تجارت ابزارهای شکنجه را در این کشور ممنوع کند.

این دو سازمان حقوق بشری ازکشورهای اتحادیه اروپا نیزخواسته‌اند قوانین سخت‌تری برای تجارت ابزارهای شکنجه وضع و اجرا کنند. گرچه تولید و تجارت اینگونه ابزارطبق قوانین ضد شکنجه اتحادیه اروپا ممنوع است اما تولیدکنندگان چنین کالاهایی در اتحادیه اروپا هنوز می‌توانند از نقاط ضعف و استثناهای موجود در قوانین استفاده کرده و به تبلیغ و تجارت چنین ابزارهایی بپردازند.

درگزارش منتشر شده از طرف این دو سازمان از جمله آمده که ۱۳۰شرکت چینی ابزارهایی برای سازمان‌های امنیتی بسیاری از کشورهای جهان تولید می‌کنند. درگزارش آمده دو سال پیش شمار چنین شرکت‌های تولیدی که درچین ابزارهای شکنجه می‌ساختند از ۲۸ عدد تجاوز نمی‌کرد. بسیاری از این ابزارهای شکنجه چون دستگاه‌های وارد‌کننده شوک الکتریکی، باتوم‌های فلزدار، زنجیرهای سنگین برای بستن دست، پا و گردن بسیار غیرانسانی و مخوف‌اند و تولید و تجارت‌شان باید هرچه زودتر ممنوع شود. دولت چین وسایل دیگری چون گاز اشک‌آور، تفنگ‌های با گلوله پلاستیکی یا زره‌پوش‌های مخصوص کنترل تظاهرات را که از آنها به‌طور رسمی از طرف مقامات امنیتی کشورها درتظاهرات استفاده می‌شود به کشورهایی می‌فروشد که حقوق بشر در آنها به‌شدت نقض می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر