چندملیتی‌ها دست به دامن دولتمردان شدند

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۹۱

شرکت‌های چندملیتی اروپایی تلاش جدیدی در واشنگتن آغاز کردند تا کشورهای صنعتی که در نشست گروه 20 در استرالیا روی طرح مبارزه با فرارهای مالیاتی شرکت‌های چندملیتی توافق کرده بودند را متوجه قربانیان ناخواسته طرح ادغام بین‌المللی مالیات کنند.

به گزارش فایننشال تایمز، از روزی که باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا، قصد کرده طرح مبارزه با مالیات‌گریزی را اجرایی کند، شرکت‌های چندملیتی در امریکا و اروپا که معمولا سعی دارند تا از سیاست دوری کنند، مانند نستله، رویال داچ شل، در مورد سرنوشت دفاتر و شاخه‌هایشان که در امریکا فعالیت می‌کنند، ترسیده‌اند. شرکت‌های امریکایی که معمولا با کشورهایی که قوانین مالیاتی سهل‌تری دارند، دست به معامله می‌زنند و به این ترتیب صورت‌حساب‌های مالیاتی آنها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و دور از دسترس حسابرس‌های ایالات متحده قرار می‌گیرد، هدف طرح اوباما هستند.

در هفته‌های اخیر یک گروه لابی ناشناس برنامه‌یی را با استفاده از اطلاعات فردی آگاه تنظیم کرد تا از طریق آن نگرانی شرکت‌های چندملیتی اروپایی را بطور مستقیم به گوش مقامات دولتی، نمایندگان مجلس برساند. این معاملات از سوی اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به‌عنوان نمونه‌یی از «بی‌وفایی نسبت به وطن» محکوم شده است و انتظار می‌رود در طول هفته جاری دولت اوباما محدودیت‌هایی را برای اینگونه اعمال به تصوب برساند. «جک لو» وزیر خزانه‌داری ایالات متحده روز یک‌شنبه اعلام کرد در حالی که کاخ سفید برای اصلاح سیستم مالیاتی کل کشور تلاش می‌کند دیگر نباید انتظار داشت که شرکت‌ها راه گریزی برای دور زدن مالیات‌های دولتی داشته باشند.

شرکت‌های چندملیتی اروپایی نقشی در مالیات‌گریزی امریکایی‌ها ندارند. اما آنها نگران هستند که اقدامات امریکا در این راستا منافع اقتصادی آنها را در معامله با شرکت‌های امریکایی که قرار است براساس قانون ایالات متحده مالیات بپردازند را محدود کند چراکه آنها نیز از ساختاری نظیر این شرکت‌ها در مالیات‌گریزی تبعیت می‌کنند؛ شرکت‌های امریکایی که در امریکا هدایت می‌شوند و در گوشه دیگری از جهان مستقرند.

الکس اسپیتزر مدیربخش مالیاتی کمپانی نستله در امریکا در این رابطه می‌گوید تنظیم بد قوانین در این زمینه سبب جلوگیری از سرمایه‌گذاری و بالا رفتن ریسک آن شده است.

مدیر بخش مالیاتی نستله در گفت‌وگو با فایننشال تایمز همچنین اشاره کرد، نگرانی از عواقب ناخواسته دوران بعد از فرارهای مالیاتی است که می‌تواند مانعی باشد برای سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی درون امریکا که برای اقتصاد ما بسیار حیاتی است. «اریک تودر» مدیر ارشد مرکز سیاست‌های مالیاتی، در این رابطه معتقد است که شرکت‌های اروپایی باید نگران وضعیت موجود باشند. زمانی که تمرکز آنها روی نحوه فرار دقیق از مالیات بود، باید می‌دانستند که شرکت‌های دیگر که مقر آنها در خارج از کشورشان است نیز روی همین شیوه‌ها کار کرده‌اند. رویال دات شل، آنگلو دات اویل گروپ و کمپانی آلمانی مواد شیمیایی ب.‌ای.اس.اف اعلام کرده‌اند که آنها از طریق سازمان سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی (OFII) تلاش دارند تا روی تجارت خارجی امریکا دوباره کار شود.

سخنگوی ایرباس نیز در این زمینه اعلام کرد ما معتقد هستیم هر اقدام عملی در این زمینه باید به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و جوانب آن به‌خوبی سنجیده شود و اطمینان به سرمایه‌گذاران بابت عواقب ناخواسته این قوانین داده شود تا از ادامه فعالیت دلسرد نشوند. از سال 2013 سیزده فرار مالیاتی بزرگ به ثبت رسیده که شامل معامله 178میلیارد دلاری برگرز کینگ امریکا و تیم هورتون کانادا که این معامله در واقع فرار مالیاتی به ارزش 4/11میلیارد دلار را به ثبت رسانده است.

کمپانی‌های بزرگ اروپایی نگران هستند در صورت عملیاتی شدن این قوانین، دیگر قادر به گرفتن وام و تسهیلات تجاری از شرکت‌های امریکایی که مقر آنها در خارج از ایالات متحده است، نباشند و در این صورت این کشورها از مالیات‌هایی که شرکت‌های امریکایی پرداخت می‌کردند نیز محروم خواهند شد.

شرکت‌های امریکایی با ثبت مقرشان در خارج از خاک مادری مزایای دیگری جز کسر مالیات عایدشان می‌شد، که می‌توان به نیروی کار ارزان‌تر و تسهیلات دیگر اشاره کرد.

کارشناسان مالیاتی با بررسی مزایا و مضرات تصمیم احتمالی دولت اوباما در هفته اخیر برای اجرایی کردن طرح مبارزه با فرارهای مالیاتی اعلام کرده‌اند که شرکت‌های چندملیتی بزرگ امریکا و جهان چشم به این تصمیم دارند.

قانونگذاران دموکرات چند پیشنهاد برای جلوگیری از مالیات‌گریزی به مجلس نمایندگان تقدیم کرده‌اند اما بعید به نظر می‌رسد که توافقی عملی میان نمایندگان دو حزب تا ماه نوامبر صورت گیرد. هرچند دولت اوباما سعی دارد برای جذب شرکت‌های خارجی به‌عنوان سرمایه‌گذار و کارفرما، و شرکت‌های چندملیتی اروپایی که رقیب پرخطری برای شرکت‌های امریکایی نیستند، اقدامات عاجلی را ترتیب دهد.


مبارزه گروه 20 با فرارمالیاتی

کشورهای عضو گروه 20 در نشست کنز استرالیا که هفته گذشته برگزار شده بود به راه‌های مبارزه با فرار مالیاتی توجه ویژه مبذول داشته و اقدامات شرکت‌های چندملیتی را مرکز توجه قرار دادند. وزرای مالیه کشورهای صنعتی و نوظهور صنعتی در این نشست روی یک بسته تدابیر اولیه در رابطه با نظام مالیاتی و راه‌های مبارزه با فرار مالیاتی شرکت‌های چندملیتی توافق کردند. با مقرراتی که مورد تایید این کشورها قرار گرفته مقابل نیرنگ‌های قانونی خواهند ایستاد. این کشورها که 90درصد اقتصاد جهان را در دست دارند، تلاش دارند تا سیستم مالیاتی بین‌المللی را مدرن کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر