حملات امریکا و متحدانش علیه داعش در سوریه آغاز شد

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۹۰

وزارت خارجه روسیه به حملات هوایی امریکا به داعش در سوریه اعتراض کرده و گفته چنین اقدامی باید مطابق قوانین بین‌المللی صورت گیرد. روسیه همچنین گفته تنها اطلاع دادن کافی نیست و امریکا باید رضایت دولت سوریه را برای این حملات جلب می‌کرده است

جت‌های جنگنده امریکایی نخستین دور حملات هوایی به مواضع شبه‌نظامیان دولت اسلامی در خاک سوریه را آغاز کرده‌اند. گفته شده، بحرین، اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این عملیات نظامی شرکت داشته‌اند اما قطر به‌عنوان پایگاهی برای جنگنده‌های امریکایی در این عملیات شرکت داشته است. اردن تایید کرده هواپیماهای این کشور شماری از مواضع داعش را منهدم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برای نخستین‌بار پس از اعلام استراتژی تضعیف و نابودی داعش از سوی باراک اوباما، پنتاگون خبر آغاز حمله هوایی به سوریه را تایید کرده است. دولت بشار اسد نیز گفته امریکا تنها چند ساعت پیش از آغاز حملات هوایی یادشده دولت سوریه را از قصد خود آگاه کرده‌ است. وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌یی گفته‌ که جان کری، وزیر خارجه امریکا، خبر این حملات هوایی را «چند ساعت پیش از آغاز» و از طریق وزیر خارجه عراق به دولت سوریه اطلاع داده است.

گرچه پیش‌تر مقام‌های امریکایی هرگونه همکاری با دولت بشار اسد را رد کرده بودند با این حال وزارت خارجه سوریه ضمن تاکید بر هماهنگی وزیر خارجه امریکا با وزیر خارجه سوریه پیش از آغاز حملات واشنگتن علیه مواضع داعش در الرقه، اعلام کرده سوریه از همه تلاش‌ها برای سرکوب تروریسم حمایت می‌کند. در این بیانیه تاکید شده ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه، نامه‌یی را از جان کری، وزیر خارجه امریکا، مبنی بر تصمیم امریکا برای آغاز حمله علیه مواضع داعش در سوریه دریافت کرده است.


تهدید داعش به‌تلافی حملات

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده حدود 20نقطه هدف این حملات بوده است. پنتاگون می‌گوید به‌جز داعش، برخی از پیکارجویان قدیمی القاعده هم هدف حملات هوایی بوده است. سخنگوی پنتاگون گفته ، از آنجا که این عملیات ادامه دارد در حال حاضر نمی‌تواند درباره جزییات آن توضیح دهد. باراک اوباما دو هفته پیش در یک سخنرانی، تروریست‌های دولت اسلامی را تهدید کرده بود که «اگر امریکا را تهدید کنید، دیگر بهشت امنی برای‌تان وجود نخواهد داشت و هر کجا که باشید نابودتان خواهیم کرد.»

خبرگزاری رویترز در خبری دیگر گزارش داده، ده‌ها نفر از جنگجویان داعش و جبهه النصرت بر اثر حملات هوایی امریکا و هم‌پیمانانش در سوریه، کشته شدند.

داعش تهدید کرده که این حملات را پاسخ خواهد داد.

گفته شده، در این حملات از بمب‌افکن‌های بی۱، هواپیماهای اف۱۵ای و جنگنده‌های اف۱۶ و اف۲۲ استفاده شده ‌است.

وزارت دفاع امریکا گفته در این حملات اهداف متعدد داعش نابود شده یا خسارت دید که این اهداف شامل اعضای گروه، تاسیسات تمرین نظامی، مقرهای فرماندهی، انبارها، مرکز مالی، کامیون‌ها و خودروهای زرهی داعش می‌شود.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده حملات اخیر علیه داعش و جبهه النصرت ۵۰ کشته بر جای گذاشته ‌است.

در این گزارش آمده که گروه اپوزیسیون «ائتلاف ملی سوریه» از حملات هوایی امریکا و هم‌پیمانان عربش علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی استقبال کرده ‌است.

پیش‌تر چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا، تایید کرده بود که فرماندهی مرکزی امریکا در نظر دارد اقدامات هدفمندی علیه پناهگاه‌های امن داعش در سوریه انجام دهد که این اقدامات شامل حمله به زیرساخت‌های این گروه می‌شود. امریکا همچنین در نظر دارد که 5000 عضو مخالفان سوریه را آموزش داده و برای مبارزه با شبه‌نظامیان داعش تجهیز کند.

به اصطلاح مخالفان میانه‌روی سوریه، از سوی امریکا قدرت مشروع در این کشور شمرده می‌شوند. به گفته هیگل بیش از 40 کشور گفته‌اند که در حملات علیه داعش شرکت می‌کنند و بیش از 30کشور نیز پشتیبانی نظامی خود را اعلام کردند.


واکنش‌ روسیه: اطلاع دادن کافی نیست

به گزارش بی‌‌بی‌سی، وزارت خارجه روسیه به حملات هوایی امریکا به داعش در سوریه اعتراض کرده و گفته چنین اقدامی باید مطابق قوانین بین‌المللی صورت گیرد.

روسیه همچنین گفته تنها اطلاع دادن کافی نیست و امریکا باید رضایت دولت سوریه را برای این حملات جلب می‌کرده است.

با این حال دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و تعدادی از نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان این کشور که سال گذشته با حمله نظامی به سوریه مخالفت کرده بودند، اعلام کرده‌اند که در شرایط فعلی از اقدام نظامی حمایت می‌کنند.

ناتو با اعلام حمایت از حمله علیه داعش گفته است که در حال حاضر هیچ‌گونه همکاری با امریکا برای حمله به مواضع داعش در سوریه و عراق برنامه‌ریزی نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر