موافقت با ساخت هتل 17طبقه در باغ پسیان

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۸۹


بهار سلاحورزی سازمان میراث فرهنگی در حالی سال 91 و یک‌سال پس از ثبت ملی خیابان ولیعصر با ساخت هتل 17طبقه و نابودی باغ تاریخی پسیان موافقت کرده که سازمان محیط زیست با تخریب این باغ مخالف است و فعالان زیست محیطی ساخت چنین برج‌های بلندی که کلنگ آن در روز‌های اخیر در باغ پسیان زده شده را بلای جان چنار‌های 70ساله ولیعصر می‌دانند.

در پی قطع درختان باغ پسیان در خیابان ولیعصر و تخریب بخشی از آن با توجه به قرارگیری این باغ زیبا در بر خیابان ولیعصر و حساسیت موضوع از ابعاد زیست محیطی و میراث فرهنگی تعداد زیادی از فعالان این حوزه‌ها برای جلوگیری از ادامه روند تخریب و نابودی این باغ پیگیری‌هایی انجام داده و اطلاعات تکمیلی در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده شده است.

باغ پسیان در بر خیابان ولیعصر که مدتی است قطع درختان آن برای ساخت هتلی 17طبقه در آن آغاز شده است

باغ پسیان در پلاک ثبتی 1/3545 به مساحت 2هزار و 633 متر مربع واقع شده است. این باغ شامل خانه تاریخی پسیان و بیش از 100اصله درخت چنار تنومند و قدیمی است.

در تاریخ 20/12/1392 پروانه ساختمان هتل 17 طبقه به شماره 22283/100 در این باغ صادر شده است. این پروانه بر اساس بند 3 مصوبه شماره 515 کمیسیون ماده 5 مورخ 16/11/1391 صادر شده است.


خانه تاریخی پسیان در دل باغ

قدمت: دوره پهلوی اول

یک فعال محیط زیست در این باره به مهر می‌گوید: بررسی مصوبه کمیسیون ماده 5 نشان می‌دهد که شهرداری تهران تقاضای ساخت مجتمع جهانگردی 31 طبقه در این باغ را به کمیسیون ماده 5 برده که در نهایت کمیسیون با ساخت هتلی 17 طبقه موافقت کرده است.

به گفته او، البته مصوبه کمیسیون به امضای نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده وزارت نیرو نرسیده که این موضوع یادآور مخالفت نماینده سازمان محیط زیست با مصوبه دیگر کمیسیون ماده 5 درباره تخریب باغ معنوی جمشیدیه است.

فرشید ایلاتی اضافه می‌کند: با وجود عدم موافقت نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست این مصوبه با امضای نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده سازمان میراث فرهنگی، رییس شورای شهر تهران و شهردار تهران به تصویب رسیده است.

این فعال محیط‌زیست معتقد است: از میان امضاهای فوق مهم‌ترین امضا مربوط به نماینده سازمان میراث فرهنگی است چرا که سازمان میراث فرهنگی در 7دی‌ سال 1390 خیابان ولیعصر را به ثبت میراث ملی رساند.

به گفته او، با این وجود بر اساس صورتجلسه شماره 1 کمیته فنی معاونت حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی مورخ 4دی 1391، ساخت این هتل بلامانع اعلام شد. این مصوبه در زمان ریاست محمدشریف ملک‌زاده در این سازمان تصویب شد.

او تاکید می‌کند: باید مسوولان وقت سازمان میراث فرهنگی توضیح دهند که چطور با وجود ثبت میراثی خیابان ولیعصر با ساخت هتل 17طبقه و شاید 31 طبقه در کنار این خیابان موافقت کرده‌اند؟

آن طور که ایلاتی می‌گوید: موضوع دیگر آن است که امضای نمایندگان وقت سازمان میراث فرهنگی در بین امضاهای طرح تفصیلی تهران نیز دیده می‌شود. طرحی که بر مبنای آن کاربری جداره خیابان ولیعصر M111 تعیین شده است (محدوده قرمز رنگ در تصویر).

به گفته این فعال محیط‌زیست، این کاربری سنگین‌ترین کاربری در طرح تفصیلی تهران بوده و بر اساس آن حداقل تراکم ساختمانی 440درصد در 9طبقه پیش‌بینی شده است.

طبق طرح تفصیلی پهنه M111 مناسب برای بلند مرتبه‌سازی‌های بالای 12 طبقه است.

آنچه مسلم است با اجرای این طرح، دو سوی خیابان ولیعصر را ساختمان‌های حداقل 9 طبقه با ارتفاع حداقل 30متر احاطه می‌کند و خیابانی که زمانی به چنارهای بلند و زیبای دو سویش شناخته می‌شد، در آینده نزدیک باساختمان‌های بلند تجاری و اداری احاطه خواهد شد.

عملیات ساختمانی این برج‌ها درختان باقی مانده را نیز از بین خواهد برد و درختانی هم که از عملیات ساختمانی و گودبرداری‌های عظیم جان سالم به در ببرند با ساخت این بناها امکان بهره‌مندی از نور آفتاب را از دست خواهند داد.

بنابراین چنانچه مسوولان هر چه سریع‌تر جلو ساخت‌وساز برج‌ها و تخریب باغ‌های ارزشمند این خیابان را نگیرند و با گوشزدهای فعالان محیط‌زیست با بی‌تفاوتی برخورد کنند ظرف کمتر از یک دهه یکی از زیباترین میراث‌های طبیعی و ملی کشور یعنی خیابان ولیعصر و چنارهایش را نیز همچون هزاران هکتار فضای سبز اطراف تهران برای همیشه از دست خواهیم داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر