اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۹۰

عربستان تا سال ۲۰۱۸

ورشکسته می‌شود

موسسه بیگ کرانچ با اشاره به افت قیمت نفت و افزایش کسری بودجه عربستان اعلام کرد: بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان ظاهرا در مسیر ورشکستگی در سال ۲۰۱۸ قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آسیا وان، افت شدید قیمت نفت تاثیری بسیار منفی بر اقتصاد عربستان گذاشته است. این کشور ناگزیر شده هزینه‌های بودجه‌یی خود را کاهش دهد و تولید نفت را حتی با وجود افت شدید قیمت‌ها افزایش دهد. با این حال

بر اساس تحلیل جدیدی که موسسه بیگ کرانچ منتشر کرده، بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت ظاهرا در مسیر ورشکستگی در سال 2018 قرار گرفته است. کشورهای ثروتمندی نظیر قطر و کویت هم با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند، در حالی که کشورهای فقیرتر مانند لیبی بحران شدیدتری را تجربه می‌کنند. بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، لیبی برای اینکه بتواند بودجه متوازنی را تنظیم کند، به قیمت نفت بشکه‌یی 269دلار نیاز دارد. عربستان وضعیتی بینابینی دارد: کشوری با ذخایر مالی قابل توجه (حدود 624میلیارد دلار تا ماه دسامبر) اما بخش عمده‌یی از ثبات در این کشور در سایه ایجاد فرصت‌های شغلی دولتی و هزینه‌های عمومی سخاوتمندانه تامین شده که با افت قیمت نفت، اکنون ریاض برای تداوم این سیاست‌ها باید به ذخایر مالی خود دست ببرد. شبکه سی ان بی‌سی در ماه آگوست یعنی زمانی که قیمت هر بشکه نفت بین 48 تا 41 دلار بود، با بررسی اقتصاد عربستان برآورد کرده بود که عربستان در آگوست 2018 ورشکست خواهد شد. البته این برآورد زمانی صورت گرفته بود که قیمت نفت بالای 40دلار بود و سعودی‌ها هم هنوز به فکر کاهش هزینه‌های عمومی نیفتاده بودند.


بنزین در امارات از آب

ارزان‌تر است

قیمت هر لیتر بنزین در امارات در حال حاضر

۴۰ سنت است در حالی که هر لیتر آب در این کشور 45/1دلار و ۶ عدد تخم‌مرغ 6/1 دلار قیمت دارد. به گزارش پرس تی وی، به دنبال افت قیمت نفت، قیمت بنزین در امارات از برخی کالاهای اساسی از جمله آب آشامیدنی ارزان‌تر شده است. طی یک‌سال گذشته، قیمت نفت 30درصد ارزان‌تر شده و از 52 دلار به 35دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است. از دلایل افت شدید قیمت نفت می‌توان به رشد ضعیف اقتصاد چین، سیاست اوپک مبنی بر افزایش تولید و لغو تحریم‌های ایران اشاره کرد. سهیل‌المزروعی، وزیر انرژی امارات گفته مازاد عرضه جهانی نفت حتی با وجود افزایش احتمالی 500هزار بشکه‌یی تولید ایران امسال کاهش خواهد یافت. المزروعی گفت: «افزایش احتمالی 500هزار بشکه‌یی تولید ایران در سال جاری برای تامین افزایش مورد انتظار تقاضا کافی نخواهد بود.»


کمک امریکا

به ساختمان‌سازی افغانستان

نعیم یاسین، رییس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که امریکا تا سال ۲۰۲۰میلادی بیش از ۵میلیارد دلار در بخش ساختمانی که بودجه آن از سوی اداره توسعه‌یی بین‌المللی امریکا (USAID)، بخش مهندسی ارتش امریکا، سفارت این کشور در کابل و سایر نهادهای امریکایی فعال در افغانستان فراهم خواهد شد، در افغانستان هزینه خواهند کرد. او در ادامه افزود: این بودجه ۵میلیارد دلاری بیشتر در بخش ساخت واحدهای نظامی، مراکز آموزشی برای نیروهای امنیتی افغانستان و موارد مشابه به مصرف خواهد رسید و از مجموع این ۵میلیارد دلار، یک میلیارد آن در سال ۲۰۱۶ در بخش ساختمانی به مصرف خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر