کورسوی امید در مذاکرات صلح ژنو

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۸۵

گروه جهان

در حالی که انفجار بمب در حرم زینبیه در سوریه موجب کشته شدن حدود 70 نفر شده است، روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌یی نوشته است که گفت‌وگوهای صلح در ‍ژنو اندکی پیشرفت داشته و هیات عالی مذاکره‌کننده اپوزیسیون با دی میستورا، فرستاده سازمان ملل برای نخستین بار دیدار کردند.

به گزارش نیویورک تایمز، این گام مهم نشان می‌دهد که هیات مذاکره‌کننده مخالف دولت سوریه و نیز خود دولت دنبال راه‌هایی برای پیشرفت بر سر مسائل مورد اختلاف هستند و انفجار در حومه شهر دمشق و در حرم زینبیه نشان می‌دهد که راه دستیابی به توافق و صلح چه اندازه دشوار است.

در حال حاضر مهم‌ترین تقاضاهای هیات عالی مذاکره‌کننده مخالف دولت سوریه، آزادی برخی زندانیان اپوزیسیون به شکل مبادله با زندانیان دولت و نیز پایان محاصره برخی شهرها توسط ارتش است که موجب گرسنگی و قحطی در این شهرها شده است که در عوض حاضر است به صورت یک‌جانبه اقداماتی نیز انجام دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، اپوزیسیون می‌گویند که اگر نشانه‌های کوچکی از گسترش اقدامات انسان‌دوستانه مشاهده کنند، این هیات برای مذاکره در مورد مسائل بزرگ‌تر مثل پایان جنگ نیز آماده است. این تقاضاها اما در حالی صورت گرفت که گروه تروریستی داعش، مسوولیت انفجار زینبیه که در آن حدود 70نفر جان خود را از دست دادند، بر عهده گرفت و در بیانیه خود گفته که این انفجار را برای بالا بردن روحیه مذاکره‌کنندگان انجام داده است. به دنبال این انفجار وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌یی اعلام کرد که انفجارهای تروریستی اخیر منطقه سیده زینب (س) استان ریف دمشق با هدف جلوگیری از برگزاری مذاکرات سوری-سوری اجرا شد. وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس شورای امنیت این سازمان خاطرنشان کرد: گروه‌های تروریستی برخوردار از حمایت کشورهایی همچون عربستان، قطر و ترکیه برای جلوگیری از برگزاری مذاکرات سوری-سوری یک دستگاه خودرو بمب‌گذاری شده را در ایستگاه اتوبوس عمومی در محله مسکونی «کوع السودان» در منطقه سیده زینب (س) منفجر کردند و دو عامل انتحاری نیز پس از تجمع مردم و نیروهای کمک‌های اولیه برای کمک به آسیب‌دیدگان، کمربندهای انفجاری خود را بین مردم منفجر کردند. در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: گروه‌های تروریستی با این حملات خونین تلاش می‌کنند مانع آغاز مذاکرات سوری-سوری که دولت سوریه پیشگام برگزاری آن است، بشوند و مردم را به ترس و وحشت بیندازند و روحیه عوامل خود را بالا ببرند. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که این بمب‌گذاری‌ها آشکارا با هدف مختل کردن تلاش‌ها برای شروع فرآیند سیاسی صورت گرفته است. مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد که تجاوز تروریستی در دمشق هدفش تعطیل کردن مذاکرات سوری در ژنو است.

وی افزود: حضور اعضای دولت و مخالفان سوریه در ژنو امری مثبت و محرک است و جهان منتظر خبرهایی خوش از ژنو است. نیویورک‌تایمز در تحلیل خود نوشته است که حمله به زینبیه توسط داعش در عین حال که هشداری به دولت سوریه است، در اصل به قصد عمیق‌تر کردن اختلافات فرقه‌یی در داخل سوریه صورت گرفته است زیرا این شهر زمانی نماد همزیستی مسالمت‌آمیز سنی‌ها و شیعیان بود و حرم زینبیه که متعلق به نوه پیامبر(ص) است، مورد احترام همه مسلمانان است. نیویورک‌تایمز همچنین نوشته است که پزشکان می‌گویند، 97 مجروح این حادثه مشکلات تنفسی شدیدی دارند اما آنها وسایل و تجهیزات لازم را برای آزمایش تاکسین (ماده سمی) ندارند. تحلیلگران می‌گویند امیدوارند این مذاکرات، پیشرفت کند تا بتوانند طرفین را بر سر مذاکره با یکدیگر بیاورند. در حال حاضر نه دولت سوریه و نه اپوزیسیون حاضر نیستند مستقیما با یکدیگر مذاکره کنند. سلمان شیخ، دیپلمات پیشین سازمان ملل که روابط نزدیکی با اپوزیسیون دارد، معتقد است که موفقیت این مذاکرات به تلاش روسیه و امریکا برای انجام اقدامات انسان‌دوستانه در سوریه بستگی دارد. علاوه براین سلمان معتقد است که یکی دیگر از موانع اصلی بر سر راه موفقیت مذاکرات ارتباط کمیته عالی مذاکره‌کننده با جنگجویان است و اینکه در ژنو نیز منتظر دستورات وی است.


دیدار هیات ائتلاف ضد داعش با کردها

از طرف دیگر خبر می‌رسد که هیات نظامی عالی‌رتبه از ائتلاف ضد داعش با رهبران «نیروهای دموکرات سوریه» در شهر کوبانی سوریه دیدار کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه رأی‌الیوم، این هیات به ریاست برت مک گورک، نماینده ویژه رییس‌جمهوری امریکا در ائتلاف ضد داعش نیز بود. این نخستین‌بار است که چنین مسوول عالی‌رتبه امریکایی به سوریه سفر می‌کند. برخی مسوولان فرانسوی و انگلیسی نیز در این سفر مک گورک را همراهی می‌کردند.

تشکیلات موسوم به «نیروهای دموکرات سوریه» یگانی شبه‌نظامی است که از گروه‌ها و طوایف مختلف سوری از جمله کرد‌ها، مسیحیان، آشوری‌ها و اعراب تشکیل شده که البته بیشتر نیروهای آن را کردها تشکیل می‌دهند و ماموریت اصلی آنها مقابله با داعش و النصره است. این نیروها به‌طور مستقیم از سوی امریکا و هم‌پیمانانش آموزش می‌بینند و تسلیحات آنها را امریکا تامین می‌کند.

به گفته این منبع، مذاکرات رهبران ائتلاف با نیروهای سوریه دموکرات درباره برنامه‌های نظامی علیه داعش بوده است. وی گفت که دیدارها بر تحولات منطقه در آینده تاثیر خواهد گذاشت. این منبع اعلام کرد که در این نشست درباره تحولات اخیر سوریه و مذاکرات ژنو3 و مشارکت کردها در این مذاکرات نیز گفت‌وگو شده است. وزارت خارجه امریکا درباره دیدار میان هیات ائتلاف ضد داعش و رهبران سوریه دموکرات اظهارنظری نکرده است. سفر این هیات به شهر کوبانی درحالی صورت گرفت که ترکیه با مشارکت کردها در ژنو3 مخالف و نشست ژنو از روز جمعه بدون حضور نمایندگان کرد آغاز شده است اما با توجه به دیدار این هیات با کردها، به نظر می‌رسد که امریکا و متحدانش قصد ندارند که هیچ‌یک از گروه‌های درگیر فعلی در سوریه را از قلم بیندازند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر