سوغات پر رنگ و لعاب وزیر کشاورزی رسید

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۸۱

برنامه سفر اروپایی ریاست‌جمهوری به کشورهای فرانسه و ایتالیا به پایان رسید. در این سفر پر خبر هیاتی نسبتا طولانی روحانی را همراهی کردند. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی که یکی از مسافران این سفر بود با امضای قراردادها و تفاهمنامه‌های مهمی با دستی پر و کوله‌باری سنگین از تحفه‌های تور اروپایی به کشور بازگشت.

در سفر به فرانسه دو یادداشت تفاهم همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی و احداث گلخانه‌های جدید در حوزه کشاورزی، دو توافقنامه همکاری قرنطینه دامی و گیاهی و سه توافقنامه در زمینه تسهیل تجارت محصولات کشاورزی، تولید مشترک اتو واکسن و پروژه تولید مشترک تخم ماهی چشم زده به امضای دو کشور رسید.


امضای حجتی پای 20 سند همکاری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در سفر حسن روحانی ریاست‌جمهوری و هیات همراه وی به پاریس در مراسم امضای اسناد در کاخ الیزه و در حضور روسای جمهور دو کشور 20 قرارداد و سند همکاری به امضا رسید که یک سند آن در زمینه تفاهم همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی توسط محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و استفان لوفل، همتای فرانسوی‌اش و یک سند دیگر در زمینه احداث گلخانه‌های جدید توسط بخش خصوصی منعقد شد. براساس این گزارش، تفاهمنامه همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی در راستای ایجاد روابط علمی، فنی، آموزشی در حوزه کشاورزی همچون بخش‌های بهره‌وری و مدیریت آب، به‌نژادی و تولید بذر، تکنولوژی‌های مدیریت آفات و بیماری‌های گیاهی، تحقیقات و تولید واکسن و سرم، بیماری‌های دامی و دامپروری، مدیریت و سیاست‌گذاری منابع ژنتیکی، بیوتکنولوژی کشاورزی، آبزی‌پروری، تحقیقات جنگل، فناوری مواد غذایی و تجهیزات کشاورزی امضا شده است.

همچنین سند دوم نیز به قرارداد احداث گلخانه مدرن برای کشت سبزی و صیفی است که میان گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و طرف فرانسوی گروه گلدن کلوپ و گروه راشل امضا شد، اختصاص دارد. براساس این قرارداد در فاز نخست، مجموعه‌یی از گلخانه‌ها با آخرین تکنولوژی روز به مساحت 25هکتار در کرمانشاه ظرف دو سال برای تولید گوجه فرنگی احداث می‌شود و طرف فرانسوی، صادرات بخشی از تولیدات این گلخانه‌ها را به سایر کشورها تضمین کرده است. ارزش اجرای این قرارداد در فاز نخست 20میلیون یورو برآورد می‌شود. در فاز دوم نیز مساحت این گلخانه‌ها از 25هکتار به 50 هکتار برای تولید محصولات گوجه فرنگی، خیار، فلفل، کدو و سایر محصولات صیفی افزایش می‌یابد. در جریان این سفر سند همکاری قرنطینه دامپزشکی که در یک دهه اخیر نخستین سند دامپزشکی ایران با یک کشور اروپایی محسوب می‌شود به امضای وزیران کشاورزی ایران و فرانسه و برای تسهیل در روابط علمی، فنی و اجرایی سازمان‌های دامپزشکی دو کشور رسید.


قرار بعدی هم تنظیم شد

انتظار می‌رود با امضای این سند همکاری، راه برای تبادل اسناد مشابه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا باز شود. دومین سند تفاهم همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی نیز در زمینه ارتباط سازماندهی شده و قانونی میان ایران و فرانسه، تقویت و تسهیل تجارت محصولات زراعی و باغی و ایجاد ارتباط موثر و به روز میان سازمان‌های حفظ نباتات دو کشور توسط وزرای کشاورزی دو کشور بود. در جریان دیدار وزرای کشاورزی دو کشور نیز سه توافقنامه میان کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران و انجمن صنایع کشاورزی فرانسه(ادبتا) با هدف تسهیل تجارت محصولات کشاورزی و انتقال تجربیات مدیریت بخش خصوصی فرانسه در توسعه بازار، توافقنامه مربوط به پروژه تولید مشترک اتو واکسن در ایران با همکاری گروه بیووک فرانسه و طرف ایرانی و توافقنامه پروژه تولید مشترک تخم ماهی چشم زده از سوی گروه آکولند فرانسه و طرف ایرانی با نظارت سازمان شیلات ایران به امضا رسید. پروژه تولید مشترک تخم ماهی چشم زده، زمینه‌ساز انتقال تکنولوژی برای صنعت آبزی‌پروری ایران است.


تسهیل تجارت محصولات زراعی و باغی

مقصد بعدی هیات دولت ایرانی ایتالیا بود. وزیر جهاد کشاورزی ایران در بدو ورود به شهر رم با همتای خود مایوریزیو مارتینا وزیر سیاست‌های کشاورزی، غذا و جنگلداری ایتالیا یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و ایتالیا در زمینه حفظ نباتات را امضا کرد. به اساس این تفاهمنامه که توسط روسای جمهور دو کشور به امضا رسید، ایران و ایتالیا همکاری‌های علمی، تحقیقاتی و اجرایی خود را در زمینه‌های نظارت، پیشگیری و کنترل آفات نباتی و تبادل کارشناس و تجربیات در این حوزه را توسعه می‌دهند. براساس این گزارش، تسهیل تجارت محصولات زراعی و باغی از طریق برقراری ارتباط موثر و کارآمد سازمان‌های نظارت قرنطینه‌یی دو کشور از دیگر اهداف پیش‌بینی شده در این سند است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر