نقشه‌برداری از خطوط اسرارآمیز «نازکا»

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۷۴

رادار هوابرد ناسا توانست در مدت بسیار کوتاه چند دقیقه‌یی، از مناطق پراکنده خطوط نازکا در صحرای پرو نقشه‌برداری کند.

خطوط نازکا مجموعه‌یی از خطوط در صحرای نازکا است. این دشت بایر، 80 کیلومتر بین شهرهای نازکا و پالیا در پرو گسترش یافته است.

این داده‌ها به مقامات پرو کمک خواهد کرد تا به‌طور کامل طرح‌های هزار ساله در داخل و اطراف این محل را برای نخستین بار به صورت فهرست درآورند.

همچنین این داده‌ها ابزار جدیدی برای حفاظت از ساختارهای شکننده در مقابل دست‌اندازی انسان‌ها و حوادث طبیعی مانند سیل را ارائه می‌دهد.

یک شکل به نام مرغ مگس‌خوار به صورت کمرنگ در بالا و به سمت چپ خط مقیاس قابل مشاهده است. منقار بلند در شکل شبیه مرغ مگس‌خوار تا زیر یک جاده امتداد یافته است که به صورت مورب از لبه سمت راست تصویر به سمت مرکز کاهش یافته است.

رادار UAVSAR ناسا یک ابزار رادار تصویربرداری است که اندازه‌گیری‌های کلیدی از تغییر شکل زمین را جمع‌آوری می‌کند. هنگامی که این رادار چندین بار روی یک منطقه پرواز می‌کند، می‌تواند تغییرات آن منطقه را به خوبی تعیین کند. این ابزار بر نحوه تغییر زمین توسط آتش‌فشان‌ها، زلزله و سایر خطرات طبیعی نظارت می‌کند.

بروس چاپمن، محقق اصلی این پژوهش اظهار کرد: رادار UAVSAR برای مشاهده خطوط نازکا مناسب است زیرا این منطقه هیچ‌گونه پوشش گیاهی نداشته و اکثر سال‌ها هیچ نوع بارشی را دریافت نمی‌کند. به این معنی که پراکندگی طبیعی در این منطقه در کمترین حد است.

تصاویر UAVSAR از این منطقه در یک مقاله در مجله Conservation and Management of Archaeological Sites منتشر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر