انتقال دانش فنی و استفاده از نیروهای متخصص بومی

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۷۳

گروه دانش‌و‌فن مرجان محمدی

پس از رفع تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌ها و اپراتورهای خارجی برای ورود به بازار‌ ای تی ایران اعلام آمادگی کردند، این مساله زمانی جدی‌تر شد که هیات‌های مختلف اروپایی و آسیایی با ورود به کشور از دیدارهای مختلف و جداگانه خود با وزیر ارتباطات ایران خبر دادند. از سویی دیگر سفر رییس جمهور با هیات همراه به فرانسه و ایتالیا فصل‌های جدیدی از همکاری را در تمام بخش‌ها به خصوص در بخش ارتباطات و فناوری رقم زد. مساله‌یی که می‌توان آن را به فال نیک گرفت، هر چند که در این بین برخی از کارشناسان با شک و تردید به این مسائل نگاه کرده و معتقدند که ایران نباید با شرکت‌ها و اپراتورهای خارجی به این سرعت اقدام به عقد قرارداد کند. اما این نگرانی مسوولان و برخی کارشناسان نیز از بین رفته است چراکه وزیر ارتباطات ورود شرکت‌ها و اپراتورهای خارجی را به بازار ایران منوط به پذیرش شرط‌هایی کرده است.

بر همین اساس شروط حضور شرکت‌های خارجی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران با لغو تحریم‌ها از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات درحال تدوین است تا شرکت‌های خارجی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که تمایل به ورود به بازار ایران را دارند براساس ضوابط و قوانین مشخص در این بازار

فعالیت کنند.

در این آیین‌نامه، شرکت‌های خارجی که قرار است در داخل ایران نمایندگی داشته باشند باید ملاحظات و قوانین کشور را رعایت کنند.

براساس شروط در نظر گرفته شده برای فعالیت شرکت‌های خارجی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در ایران راه‌اندازی مراکز آموزشی و انتقال دانش فنی و نیز تامین نیروی انسانی متخصص ازجمله نیروهای بومی مد نظر است.

شرکت‌های خارجی خدمات ‌دهنده حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزاری باید تحت شرایطی در کشور فعال شوند که بازار فعلی محصولات بومی از دست نرود چراکه بسیاری از شرکت‌های ایرانی در شرایط تحریم موفق شدند، محصولات بومی طراحی و راه‌اندازی کنند. به همین دلیل وزارت ارتباطات قصد دارد در شرایط جدید که شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با ارائه خدمات وارد بازار ایران می‌شوند، سهم بازار بومی محفوظ باقی بماند و شرکت‌های داخلی هم بتوانند در این کسب و کار بیش از پیش فعال شوند.

در این آیین‌نامه، ضوابط داخلی برای تامین‌کنندگان تجهیزات، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و صنعت داخلی و نیروی انسانی بومی پس از تحریم دیده شده است. همچنین طبق آیین‌نامه درحال تدوین، سرویس‌دهندگان مراکز توزیع محتوا (CDN) نیز با رعایت ملاحظات و موازین کشور می‌توانند فعالیت کنند و سرویس‌هایشان را در داخل کشور به کاربران داخلی ارائه دهند.

هم‌اکنون تمامی زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات ازجمله سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت، پیشنهادات خود را برای تدوین این شرایط و ضوابط اعلام کرده‌اند که این آیین‌نامه از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات درحال جمع‌بندی و نهایی شدن است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند باید با کشورهایی که در شرایط تحریم برخورد سختی با ایران داشتند باید در پساتحریم رفتاری سختگیرانه‌یی داشته باشیم، گفت: کسانی که وقتی قطعنامه‌های تحریم در آژانس علیه ایران صادر می‌شد، صدایشان درنیامد امروز منصف باشند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند باید در دوره پساتحریم با شرکت‌هایی که ایران را در زمان تحریم ترک کردند و برخورد سخت‌تری با ایران داشتند ازجمله شرکت‌های فرانسوی سخت‌گیرانه‌تر رفتار کنیم، گفت: بعضی‌ها ترجیحشان این است که ایران به سبک تحریم زندگی کند یعنی در گذشته آنها ما را تحریم کرده بودند و اکنون ما آنها را تحریم کنیم اما با وضعیتی که اکنون قیمت نفت دارد و با شروط سه‌گانه ایران برای قراردادهای پساتحریم راه بهتر تعامل با دنیا است.

وی گفت: ‌دولت نمی‌تواند در هر قدمی که برمی‌دارد به این فکر کند که گروهی ناراحت هستند. در زمان تحریم 7 قطعنامه و 12تحریم علیه ایران صادر شد چرا این افراد صدایشان درنیامد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اکنون که قطعنامه‌یی گرفته‌ایم که هر 7 قطعنامه تحریم را لغو می‌کند، می‌گویند اگر فلان بند طور دیگری بود بهتر بود یا همچنین درباره لغو 12تحریم چیز دیگری می‌گویند درحالی که موضوع بسته شدن PND در ایران برای همیشه موفقیت کمی نیست.

واعظی با اشاره به اینکه در مسوولیت‌های متعددی که در وزارت امور خارجه داشتم انواع و اقسام سفرها را طراحی کرده‌ام، گفت: سفر رییس‌جمهور به اروپا و ایتالیا انصافا از نظر احترامی که به هیات و ایشان و در واقع نظام و مردم گذاشتند بسیار موفق بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه جایگاه نظام در منطقه و جهان ارتقا یافته است، گفت: در سفر اخیر تمامی شرکت‌های بزرگ فرانسوی و ایتالیایی برای مذاکره در چارچوبی که ایران در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی ترسیم کرده بود، ابراز علاقه کردند.

وی ادامه داد: ‌درحال حاضر کشورهای مختلف درحال گشایش خطوط اعتباری با ایران هستند و سوئیفت نیز باز شده که اگر آماده نباشیم مثل شوروی پس از فروپاشی هر آنچه که داشته‌ایم را از دست می‌دهیم اما اگر آماده باشیم می‌توانیم از این فرصت در راستای اهداف خود استفاده کنیم.

واعظی تاکید کرد: مهم این است که خودباوری به دست آورده در دوران تحریم و دانشی که برای بومی‌سازی فناوری کسب کردیم در دوران پساتحریم تقویت شود و از بین نرود.

وزیر ارتباطات به ارائه توضیحاتی درباره تاثیرات لغو تحریم‌های بین‌المللی بر وضعیت ارتباطی و اینترنتی کشور پرداخت.

محمود واعظی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیر شرایط جدید بین‌الملل بر جایگاه اینترنت ایران و وضعیت ارتباطی کشور گفت: طبیعی است در شرایط جدید فعالیت‌های ما با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.

وی در عین حال عنوان کرد: در گذشته در کشور حدود سه تا چهار میلیون کاربر اینترنت داشتیم. در ابتدای کار ما نیز با دو رویکرد پیش روی خود مواجه بودیم؛ اول آنکه برنامه‌های توسعه‌یی را به گونه‌یی طراحی کنیم که این بخش سرعت بیشتری داشته باشد یا آنکه همگام با حفظ کیفیت برای این بخش به درخواست افرادی که مدت‌ها در صف انتظار بودند هم پاسخ دهیم.

واعظی افزود: ما رویکرد دوم را در نظر گرفتیم و بر همین اساس اکنون در کشور بیش از 29میلیون کاربر داریم که این رقم رشد چند برابری داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر