ایجاد خط اعتباری مشترک برای تامین زیرساخت‌ها

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۶۸

گروه بازرگانی

رییس اتاق ایران با «دیگو اولستیا والنسیا» وزیر تجارت خارجی اکوادور پیرامون موضوعات همکاری‌های مشترک و برای دسترسی به بازارهای منطقه‌یی، کار در کشورهای ثالث و افزایش همکاری در سازمان‌هایی مثل اوپک، که هر دو کشور در آن عضو هستند، گفت‌وگو کرد. در این دیدار محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور را معنی‌دار و پررنگ ارزیابی و اظهار کرد: باید برای پایدار شدن روابط و انجام کارهای اشتراکی بیشتر بین فعالان اقتصادی دو کشور برنامه‌ریزی کنیم و نقش اتاق‌های بازرگانی در آینده برای اتصال این بخش‌ها حائز اهمیت خواهد بود. رییس اتاق ایران گفت: با کشورهای همسایه اکوادور ارتباطات خوبی داریم و در مجموع حجم مناسبات اقتصادی با این کشورها به نسبت اکوادور بیشتر است اما در ارتباط با این کشور کمی عقب هستیم که با جایگزینی مبادلات تجاری با مناسبات اقتصادی باید در جهت انجام کارهای درازمدت و پایدار گام ‌برداریم.

3 پیشنهاد اقتصادی اتاق ایران

محسن جلال‌پور، توسعه ارتباطات اقتصادی از نگاه بخش خصوصی ایران را در سه محور به این شرح پیشنهاد کرد: اول کار مشترک در داخل دو کشور و دسترسی بیشتر به بازار منطقه‌یی، دوم همکاری شرکت‌های ایرانی و اکوادوری برای انجام پروژه‌های مختلف در کشورهای ثالث و سوم افزایش هم‌افزایی برای توسعه همکاری‌ در سازمان‌های اقتصادی مثل اوپک که هر دو کشور عضو آن هستند. وی درمورد موضوع اول پیشنهادی گفت: دو کشور در استفاده از ماشین‌آلات صنعتی تولید شده در ایران همچنین محصولات کشاورزی اکوادور در ایران تجربیات مفیدی دارند.


استقبال از رفع تحریم‌های ایران

در ادامه؛ «دیگو اولستیا والنسیا» وزیر تجارت خارجی اکوادور ضمن ابراز خرسندی از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بر لزوم توسعه همکاری‌های تجاری بین دو کشور با سرمایه‌گذاری مشترک و تامین مالی تاکید کرد و گفت: دیدگاه مقامات اکوادور نیز با سه موضوع پیشنهادی از طرف اتاق بازرگانی ایران، نقاط اشتراکی بسیار دارد که روابط برد- برد و پایدار را منجر خواهد شد. وزیر اکوادور ایران را هاب منطقه دانست و گفت: با همکاری اتاق بازرگانی دو کشور امیدواریم اتصال بخش‌های خصوصی برای دسترسی بیشتر به بازارهای اطراف ایران و اکوادور تسهیل یابد همچنین تجدید نظر در تعرفه‌های گمرکی کالاهای اکوادوری نیز در تسهیل تجارت بین دو کشور حایز اهمیت خواهد بود. این مقام مسوول افزود: عمدتا ماشین‌آلات و کالاهای صنعتی ایران به اکوادور صادر شده‌اند و در این زمینه دستیابی به اطلاعات دیگر محصولات و شناختن آنها به بخش‌های صنعتی از طریق برگزاری همایش‌ها و سیمنارهای معرفی یا حضور در نمایشگاه‌ها محقق خواهد شد و امیدواریم با همکاری اتاق‌های بازرگانی دو کشور در این باره نیز گام‌های عملی برداشته شود. وی ضمن اشاره به اشتیاق برای بازگشایی دفتر تجاری اکوادور در تهران گفت: درخصوص همکاری‌های اشتراکی در کشورهای ثالث، استفاده از تجربیات ایران در زمینه‌های لجستیک، پشتیبانی دریانودری و کشتیرانی حایز اهمیت است و در شرایط سخت تحریم، دوست ایران بوده‌ایم و امیدواریم در آینده روابط دو کشور پر رنگ‌تر از گذشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر