باز بودن فضای پیش‌روی شاخص برای جهش بیشتر

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۵۳

گروه بورس|

بازار سهام روز گذشته بعد از یک روز استراحت، جانی تازه گرفت و با 1793.97واحد رشد به رقم 72هزار و 912.8واحد رسید، همچنین بورس تهران شاهد شکل‌گیری صف خریدهای پایدار در اغلب نمادهای معاملاتی پیشرو بازار بود. بر همین اساس، شاخص کل هم‌وزن نیز با 228واحد رشد، عدد 11هزار و 612واحد را تجربه کرد.

به گزارش «تعادل»، شاخص کل به دلیل شکستن مقاومت‌های مهم در روزهای گذشته با حجم نقدینگی بالا، فضای مناسبی را برای رشد بیشتر باز کرده و می‌تواند بازدهی بهتری به سهامداران ارائه کند.

در همین رابطه وحید درزی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به وضعیت شاخص کل بورس گفت: با توجه به صعودهای اخیر شاخص، منطقه مقاومتی بسیار مهم دیگری نیز شکسته شد که همزمان خط میانی چنگال اندروز نیز مشکی است که گویای بهتر شدن فضای داد و ستد در روزهای آینده است هر چند برای پول بک مناطق حمایتی قبلی محتمل است ولی برای صعود فضای پیش رو بازتر است. اگرچه معمولا بعد از شکست خط میانی حتما استراحت خواهد کرد که به نوعی پول بک کوتاه‌مدت شکل خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وضعیت فعلی شاخص تحقق اهداف دوگانه چنگال اندروز آبی رنگ است که به دلیل عدم لمس خط میانی آن انتظار صعود تا پیوت‌های 1 و 3 را ایجاد کرد. درزی افزود: حجم نقدینگی در روزهای اخیر وارد فاز جدیدی شد که عامل مهمی برای تقویت شاخص شده است و با وجود عرضه در بخشی از گروه‌ها، بازار وارد روند منفی نمی‌شود.


دادوستد تالار شیشه‌ای

شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 2144واحدی عدد 80هزار و 898واحد را ثبت کرد. شاخص بازار اول با رشد 1247واحدی عدد 50هزار 398واحد را به نمایش گذاشت و شاخص بازار دوم با 3970واحد افزایش به رقم 163هزار و 132واحد دست یافت. البته نکته قابل توجه در بازار بورس آنکه، ارزش بازار نسبت به روز کاری یک‌شنبه با افت همراه بود.

بازار سهام دیروز پس از پایان تردیدها نسبت به تداوم افت نماگرهای معاملاتی خود و در عین حال عقب‌نشینی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردان‌ها از مانور دادن میان رنج‌های منفی قیمت سهام؛ شاهد تقویت تقاضا در برابر عرضه و شکل‌گیری دوباره صف خریدهای پایدار در اغلب نمادهای معاملاتی به ویژه در میان شرکت‌های بزرگ و پیشرو بازار اول بورس بود. در این میان انتشار برخی خبرهای مثبت از جمله مذاکره ایران ترانسفو با شرکت زیمنس آلمان برای قراردادهای جدید و شایعاتی مبنی+ بر حضور حفاری شمال در کشور عراق و فروش دو ساختمان این شرکت در تهران و شیراز همزمان با به بهره‌برداری رسیدن چندین طرح توسعه عمرانی در حوزه‌های نفت و انرژی به گوش رسید.


پتروشیمی‌ها، موثرترین نمادهای بازار

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 197واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 116واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با 100واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت همراه اول با 6واحد و بانک انصار و توسعه صنایع بهشهر هر یک به میزان 5واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 463میلیارد تومان دست پیدا کرد که ناشی از دست به دست شدن 2میلیارد و 18میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 118هزار و 252نوبت داد و ستد بود. طی معاملات روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا، سرمایه‌گذاری پردیس، اوراق مشارکت میدکو، ایرانیت از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین، بانک پارسیان، سیمان اصفهان، سیمان مازندران، صنایع کاغذسازی کاوه، صنایع کاشی و سرامیک الوند، سخت‌آژند و داروسازی زهراوی بازگشایی شدند. روز گذشته در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی 32میلیون سهم به ارزش بیش از 8میلیارد تومان از سوی سهامدار حقوقی به کد شرکت‌های تابعه منتقل شد. همچنین در نماد معاملاتی گروه مپنا نیز اندکی بیش از 30میلیون سهم و به ارزش بیش از 27میلیارد و 600 میلیون، در نماد معاملاتی پالایش نفت تبریز 22میلیون سهم به ارزش بیش از 7.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده با معاملات کد به کد روبه‌رو بود. در نماد معاملاتی پتروشیمی خراسان 17میلیون سهم به ارزش بیش از 12میلیارد و 500میلیون تومان با معامله بلوکی میان سهامداران عمده همراه شد. در همین حال در نماد بیمه کوثر بیش از 13میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد و 700میلیون تومان کد به کد شد. از دیگر سو، در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال بیش از 10میلیون سهم به ارزش حدود 800میلیون تومان میان کدهای درون‌گروهی سهامداران عمده حقوقی جابه‌جا شد.


خودرویی‌ها، پیشرو بازار با نوسانات مثبت

دیروز در نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان نیز افزایش حجم خرید سهام به ویژه از سوی خریداران حقیقی در روند متعادل در حالی مورد توجه قرار گرفت که موضوع افزایش سرمایه این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها همچنان محل مناقشه میان فعالان بازار سرمایه است؛ این شرکت چنانچه تا قبل از سال جاری درخواست خود را برای افزایش سرمایه به سازمان بورس ارائه ندهد از امتیاز معافیت مالیاتی از محل تجدیدنظر دارایی‌ها محروم خواهد شد.

در گروه بانکی‌ها نیز دیروز برخی خبرها حاکی از ایجاد شعبه‌های جدید بانک پاسارگاد در دو کشور ایتالیا و فرانسه حکایت داشت. در گروه خودروسازان نیز برخی شنیده‌ها حاکی از تصمیم رنو برای تولید سه محصول جدید در ایران حکایت داشت. در عین حال عنوان شد که قرارداد با پژو باعث افزایش تنوع خودروهای داخلی می‌شود. در عین حال قیمت محصولات جدید نیز بالاتر از قیمت محصولات فعلی در بازار خواهد بود. طبق آمارهای گمرک ایران در 10ماهه امسال بالغ بر 36هزار و 127خودرو خارجی وارد کشور شده است. روز گذشته در گروه پتروشیمی‌ها، هلدینگ‌های بزرگ این گروه همزمان با معارفه سهام گاو شیرده پتروشیمی‌ها در روز جاری شاهد تقویت تقاضای سهام از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی بود، در این گروه «تاپیکو»، «پارسان» و «غدیر» لیدرهای گروه پتروشیمی‌ها بودند. این در حالی بود که در نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس افزایش عرضه سهام از سوی سهامدار حقوقی مانع از شکل‌گیری صف خرید سهام در این نماد معاملاتی شد.

گروه رایانه و انفورماتیک نیز دیروز با رشد قیمت سهام در تمام معاملاتی این گروه همراه شد. در این گروه «مداران» پس از بازگشایی نماد تا حدود 12درصد نوسان مثبت رشد کرد. در نماد فولاد مبارکه اصفهان نیز همسو با انتشار برخی خبرهای مثبت در این شرکت صف خرید پایدار 37میلیون سهمی در پایان معاملات این شرکت قابل توجه بود. گروه خودرویی‌ها نیز با عنوان گروه‌های پیشرو بازار با نوسان مثبت قیمت سهام و افزایش تقاضا همراه شدند.

بر اساس این گزارش، گروه بانکداری نیز همزمان با اعلام اتصال 9بانک ایرانی به سوئیفت از بامداد ادیروز، روندی پرقدرت را در الگوهای حمایتی جدید خود ترسیم کرده‌اند. در این گروه بانک تجارت با وجود افزایش عرضه سهام از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی به نظر می‌رسد کف قیمتی جدیدی را برای خود ترسیم کرده است. در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری سبحان نیز پس از واگذاری صف خرید این سهم از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اما فضای مثبت بازار در شکل‌گیری صف خرید دوباره در این سهم انجامید.

جزئیات معاملات آیفکس

شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات دیروز، با ۲۰واحد افزایش در ارتفاع ۷۷۸هزار واحدی جای گرفت. بیش از 87درصد از نمادهای فرابورسی روز گذشته را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۳۱۴میلیون سهم، ارزش معاملات به 81.6میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۳هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص نیز توسط نمادهای فارس، پارسان، وغدیر، تاپیکو، رمپنا، جم و فولاد رقم خورد. بر همین اساس، در پایان معاملات روز گذشته، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات، بانک‌ها و موسسات اعتباری و محصولات شیمیایی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.


عرضه 152هزار تن انواع کالا در تالار نقره‌ای

روز دوشنبه 12بهمن ماه، 55هزار تن سنگ آهن

دانه‌بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران به قیمت 11دلار در هر تن در تالار صادراتی عرضه شد. علاوه بر سنگ آهن، در این روز 5هزار تن قیر6070 شرکت پالایش نفت شیراز و 100تن عایق رطوبتی شرکت ایزونام به ترتیب به قیمت 165دلار و 470دلار در هر تن نیز در تالار صادراتی عرضه شد. همچنین در تالار داخلی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز 64هزار و 132تن انواع کالا روی تابلو عرضه رفتند.

بر اساس این گزارش، تالار محصولات صنعتی و معدنی در گروه فولاد شاهد عرضه 2هزار و 200تن ورق گرم B، 2هزار و 200تن ورق گرم C، یک هزار تن ورق سرد B و 500تن ورق قلع اندود شرکت فولاد مبارکه اصفهان به همراه 20هزار تن سبد میلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان بود. همچنین 700تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو، 140تن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران و 10کیلوگرم شمش طلای معدن موته نیز در این تالار عرضه شد.

این گزارش حاکی است، 350تن شکر سفید و 500تن روغن خام سویا در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. همچنین حدود 761تن ذرت خوزستان موجودی انبارهای دانه طلایی، بنوت، بنوار ناظر، غرب کرخه، توسعه کشت شوش و وحدت در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه شد. در مجموع در روز دوشنبه بیش از 151هزار و 822تن انواع کالا در تالارهای داخلی و صادراتی بورس کالای ایران روی تابلو عرضه رفتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر