در افتتاحیه جشنواره فجر چه گذشت

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۴۵

مراسم افتتاحیه سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت برگزار شد. مراسم راس ساعت مقرر و با پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن آغاز و بعد صدای مرحوم خسرو شکیبایی در حالی که تحویل سال سینمای ایران را تبریک می‌گفت، در سالن اجرا طنین‌انداز شد.


اهدای نخستین سیمرغ‌های جشنواره

جوایز بخش مواد تبلیغی به منتخبان این بخش اهدا شد. در بخش عکاسی فیلم، ضمن تقدیر ویژه از جلال حمیدی برای فیلم «ارغوان»، سیمرغ بلورین به محمد بدرلو برای عکاسی فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» رسید. در بخش تیزر و آنونس نیز 5فیلم رقابت می‌کردند که سیمرغ بلورین این بخش ضمن تقدیر ویژه از معین کریم‌الدینی برای فیلم «آتلان»، به محسن امیریوسفی برای فیلم «خواب تلخ» تعلق گرفت. در آخرین بخش از شاخه مواد تبلیغاتی نیز، سیمرغ بلورین بهترین پوستر ضمن تقدیر ویژه از طاها ذاکر برای طراحی پوستر «خواب تلخ»، به علی باقری برای طراحی پوستر مستند «من می‌خوام شاه بشم» اهدا شد.


اختتامیه امسال بدون سخنرانی برگزار خواهد شد‌‌‌

در بخش بعدی، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی برای قرائت متن سخنرانی‌اش روی صحنه دعوت شد. ایوبی در این بخش نوید از برگزاری اختتامیه‌یی بدون سخنرانی به دستور وزیر ارشاد را در این دوره از جشنواره داد که با تشویق حاضران در سالن همراه شد. پس از پایان صحبت‌های رییس سازمان سینمایی با پخش کلیپی از برگزاری مسابقات کتابخوانی در زندان‌ها و برگزاری مسابقات در مدارس، از خانواده شهید سعید سیاح‌طاهری تقدیر به عمل آمد. برای این بخش، از فاطمه معتمدآریا، رخشان بنی‌اعتماد، مهتاب کرامتی و سیده زهرا حسینی نویسنده کتاب «دا» دعوت شد.

تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان

در این بخش از برنامه پس از حضور مهناز افشار به عنوان مجری در کنار کرمی، کلیپی درباره مهدی ‌فخیم‌زاده پخش و از مریلا زارعی و علی جنتی برای تقدیر از این هنرمند عرصه سینما و تلویزیون دعوت شد. پس از پایان صحبت‌های وزیر، فخیم‌زاده روی سن حاضر شد و از سینما به عنوان عنصری یاد کرد که می‌تواند در نوع خودش برای مردم سرگرم‌کننده باشد. این بازیگر و کارگردان سینما از صحبت‌های مریلا زارعی تشکر کرد و گفت: «من بی‌تقصیرم. او خودش از ابتدا هنرپیشه بااستعدادی بود.»

دومین بزرگداشت مربوط به محمدمهدی دادگو بود که برای انجام آن از حجت‌الله ایوبی و فاطمه معتمدآریا دعوت شد. معتمدآریا در این قسمت از مراسم پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: «خیلی خوشحالم که زیر سایه بزرگان سینما ایستاده‌ام. آقای دادگو جزو نوابغ سینمای ما هستند و سینماگری هستند که دانش خردمندانه دارند. امیدوارم که سایه ایشان سالیان سال بر سر سینما باقی بماند. ایشان به من آموختند که سینما، علم، هنر و مهر است.»

محمد مهدی دادگو که به همراه همسرش روی صحنه حاضر شده بود، با اشاره به احمد حامد، همسر معتمدآریا به حوادث اخیری که برای این بازیگر سینما و تلویزیون پیش آمد، اشاره کرد وگفت: «نباید از مصائب همسران هنرمندان غافل شد. مطمئنم احمد حامد روزهای سختی را می‌گذراند که تحمل آن به عنوان یک مرد ایرانی که به خودش و خانواده‌اش احترام می‌گذارد، نیازمند صبوری زیادی است.»

معتمدآریا که برای خواندن متن تقدیرنامه همسر دادگو در پشت میکروفن قرار گرفته بود، اشک از چشمانش جاری شد و گفت: «در تمام سختی این دوران هیچگاه اشک از چشمانم جاری نشد ولی صحبت‌های شما درباره همسرم من را به‌شدت متاثر کرد.»

در ادامه، بهرام رادان برای اجرای مراسم بزرگداشت رضا کیانیان و رویا تیموریان به احسان کرمی ملحق شد. رادان با خواندن یک شعر وارد صحنه شد و مهمانان را به دیدن کلیپی از رضا کیانیان دعوت کرد. تقدیر از رضا کیانیان با حضور علی ربیعی، وزیر کار و تعاون و داوود کیانیان انجام شد.

کیانیان که با همسرش روی صحنه آمده بود پشت میکروفن ایستاد و لحظاتی با حاضران صحبت کرد: «با خودم فکر می‌کردم بسیاری از موقعیت‌های زندگی ما به شانس مربوط است. وقتی متولد می‌شویم از کجا می‌دانیم در چه جغرافیا یا چه خانواده‌یی متولد می‌شویم. من شانس آوردم در خانواده خوبی به دنیا آمدم. برادرم، داوود یک گروه تئاتر داشت، من خودم را به زور در آن جا دادم و این سرنوشت را پیدا کردم. این بزرگداشت و دیدار با آقای دادگو هم شانس دیگری بود؛ چون ایشان به من گفت می‌خواهم دوباره فیلم بسازم و یکی از دلایلش تو هستی. همسرم هم یکی از دیگر شانس‌های بزرگ زندگی من است.»


بخش پایانی، تقدیری با حضور دبیر جشنواره

بخش پایانی مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نیز به بزرگداشت از رویا تیموریان اختصاص داشت که برای این امر از ویشگا آسایش و محمد حیدری خواسته شد تا روی صحنه حاضر شوند. این مراسم پس از 3ساعت با جملات پایانی بهرام رادان به انتها رسید: «امیدواریم جشنواره‌ سی و چهارم جشن رفاقت، عشق و هنر باشد و لذت 10روز مهمانی گوارای وجود شما عزیزان باد».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر