روزهای آرام در انتظار بازار مسکن کشور

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۸

شرایط اقتصادی کشور باعث شده که بازار مسکن در سه ماه گذشته با کاهش قیمت مسکن همراه باشد. برای توجیه این کاهش می‌توان نخست به رکود حاکم بر کل اقتصاد کشور اشاره کرد. به دنبال آن توان مالی ناکافی اکثر متقاضیان بازار مسکن نیز منجر به کاهش تقاضا برای خرید و فروش مسکن شد چراکه کاهش درآمد کشور، کاهش درآمد خانوارها را در پی خواهد داشت. به این ترتیب رکود در بخش‌ها و بازارهای مختلف اقتصاد کشور شکل می‌گیرد.

البته وضعیت کنونی بازار مسکن کشور در شرایطی است که نباید انتظار داشت این کاهش قیمت مسکن همچنان ادامه داشته باشد چراکه درحال حاضر اقتصاد کشور شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم است به این ترتیب قیمت مسکن هم نباید بیش از این، روند کاهشی پیش‌رو را طی کند.

با توجه به وضعیت بازارمسکن در نیمه نخست سال جاری، پیش‌بینی می‌شود در 6 ماه آینده امسال ثبات نسبی بر بازار این کالا حاکم باشد. به نظر نمی‌رسد طی نیمه دوم سال جاری تحول اساسی اقتصادی در معیشت مردم روی دهد که در بازار مسکن پدیدار شود. گرچه در حال حاضر وضع معیشت جامعه نسبت به قبل بهتر شده اما نباید تصور کنیم که این تحول اقتصادی با روند رو به رشد و با سرعت سپری شود. در کل پیش‌بینی‌ها و برآیندها از چشم‌انداز بازار مسکن در ماه‌های آتی حاکی از آن است که این بازار شاهد رونق نخواهد بود و وضعیت عرضه و تقاضا در این حالت ادامه می‌یابد.

در بازار مسکن همانند سایر بخش‌های اقتصاد با رشد قیمت، عرضه‌کنندگان تحریک می‌شوند که حجم تولید یا فروش مسکن را افزایش دهند. متاسفانه ادوار تجاری مسکن در ایران تاکنون رشد تولید با ثبات قیمت‌ها را تجربه نکرده است. دلیل آن ساختار خاص بازار مسکن در ایران است بنابراین میزان سودآوری و افزایش قیمت نشانه‌یی برای تولید‌کننده است. این در حالی است که این رابطه لزوما از سوی منافع اجتماعی مثبت ارزیابی نمی‌شود و محل بحث است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر