پیش‌بینی کارشناسی از آینده مسکن

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۶

وضعیت بازار مسکن در پایان تابستان 93 و از همان نخستین ماه بهارش قابل پیش‌بینی بود. بیشتر کارشناسان و فعالان این حوزه از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت روی این موضوع که بازار مسکن امسال التهاب و چالش و فراز و فرود خاصی را تجربه نخواهد کرد، متفق‌القول بودند. حالا که تابستان تمام شده و در نخستین روزهای دومین 6 ماهه سال هستیم طبق آمار موجود، قیمت مسکن در هر ماه تابستان نسبت به ماه قبل از خود با کاهش مواجه بوده بنابراین آمار و ارقام، آن اظهارنظر ابتدای سال کارشناسان را به درستی تایید می‌کنند.

با توجه به رکودی که همچنان سایه خود را بر بازار مسکن حفظ کرده، تحلیلگران بخش مسکن همچنان روی همان حرف اول خود هستند و هنوز هم با تاکید فراوان و یک‌صدا می‌گویند که بازار حتی تا پایان سال هم رونق را تجربه نخواهد کرد و ثبات آن حفظ می‌شود. کارشناسان همچنین معتقدند که با توجه به حجم ساخت‌وساز مسکن در سال‌های 90 تا 92 عرضه کافی در بازار وجود دارد اما با وجود نیازی که مردم به مسکن دارند به دلیل نبود پشتوانه مالی، این نیاز تبدیل به تقاضای موثر نمی‌شود.

اگرچه کاهش قیمت مسکن می‌تواند از یک سو خبری خوشحال‌کننده باشد اما افزایش نیافتن قدرت خرید مردم در کنار تعمیق رکودی که حالا به گفته رییس‌جمهور بار خود را از اقتصاد ایران بر بسته است مایه نگرانی است. آیا می‌توان تنها یک روی سکه را دید و گفت خوشحال باشید که بازار ملتهب نمی‌شود. روی دیگر سکه آرامش بازار مسکن ناتوانی مردم در خرید مسکن است. از سوی دیگر اگر قبول کنیم کاهش قیمت‌ها به دلیل سرکوب قیمتی بوده که الزاما دولت هم مقصر آن نیست باید بپذیریم که بازگشت رونق به بازار مسکن اگر حساب شده نباشد با افزایش قیمتی همراه خواهد بود که کم از سونامی سال‌های دولت احمدی‌نژاد ندارد. اما حق با کدام روی سکه است؟ آرامش بازار خبر خوبی است یا بد؟ آیا می‌توان امیدوار بود که طرح‌های وزارت راه و شهرسازی زودتر جامه‌عمل بپوشد تا قدرت خرید مردم افزایش یابد؟ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی تمام تمرکز خود را در حوزه مسکن روی صندوق پس‌انداز مسکن گذاشته و امیدوار است با تدابیر دولت منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح تامین شود تا مردم با سرمایه‌گذاری وام 80 میلیون تومانی را دریافت کنند. او امیدوار است بر خلاف دولت احمدی‌نژاد پایه پولی در اثر این اقدامات افزایش نیابد و افزایش حجم نقدینگی در گردش تورم افسارگسیخته را به اقتصاد ایران تحمیل نکند. در همین رابطه بهروز ملکی و فردین یزدانی، دو تحلیلگر و کارشناس بازار مسکن، در یادداشت‌های جداگانه به بررسی اوضاع فعلی بازار و پیش‌بینی آینده آن پرداختند:

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر