رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۲

دلار با بستن پرونده تابستان، نخستین روز از مهر را با طعم صعود آغاز کرد، این صعود تنها برای این ارز مهم نبود بلکه در کنار دلار، یورو، پوند و درهم امارات هم رشد داشتند اما در این میان صعود دلار قابل‌توجه‌تر از ارزهای دیگر بود تا این اسکناس سبزرنگ در پایان ساعت کاری به نرخ 3188تومان و افزایش 18تومانی و رشد0.57درصدی رضایت دهد و در جایگاه خود آرام گیرد. افزایشی که در روز گذشته بیشترین تاثیر خود را از مسایل ژئوپلیتیک منطقه وام گرفته بود و حتی طلای جهانی را که کم‌جان شده بود به رشد رساند چه رسد به ارز که روزهایش خوش بوده است.

***

برای روشن‌شدن وضعیت بازار روز گذشته باید فقط کمی به عقب بازگردیم. هفته با خبرهای خوشی آغاز شد، که روند بازار ارزی کشور را رو‌به‌آرامش هدایت می‌کرد.

خبرهایی که از قبل در جریان بود خبرهای خوب و مثبتی برای بازار ارز کشور بود. لغو تحریم‌های بانک مرکزی خبر خوبی بود تا تاثیر مثبت خود را روی این بازار اعمال کند و آن را به یک آرامش نسبی نزدیک کند. خبر این بود: «دادگاه اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه حکم داد که تصمیم سال2012 شورای اروپا برای تحریم و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران باید لغو شود» و در ادامه سفر هیات ایرانی به امریکا و خبرهای نسبتا خوش از این سفر. همه اینها کافی بود

نرخ دلار تا میزانی تعدیل شود.

لغو قطعی تحریم‌های بانک مرکزی نویدبخش روزهای خوبی بود، بدین معنا که این مهم امکان افزایش فعالیت‌های تجاری در کشور را ایجاد می‌کند، و در این شرایط ازطریق افزایش میزان صادرات همچنین ورود بیشتر ارزهای خارجی به کشور، نرخ دلار و یورو در بازار قدری تعدیل می‌شود. به موازات اخبار لغو تحریم‌های بانک مرکزی خبر دیگری در حال شکل‌گیری بود، اخبار امیدوار‌کننده از نیویورک نیز در فضای رسانه‌یی باعث ایجاد جو روانی مثبتی شد و به تعدیل فضا و ایجاد جو مثبت در بازار در جهت کاهش نرخ و آرامش کمک کرد.

اما روز گذشته خبر دیگری منتشر شد، تا روند رو‌به‌تعدیل بازار را با چالش مواجه کرده تا بازار ارز از مسایل ژئوپلیتیک منطقه تاثیر بگیرد و روند رو‌به‌تعدیل خود را از دست بدهد، داعش بازهم خبرسازی کرد و بازار را تحت تاثیر قرار داد. پنتاگون اعلام کرد، ارتش امریکا و کشورهای عضو ائتلاف ضدداعش نخستین حملات خود علیه مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه را انجام دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشا‌تودی، یک مقام وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) گفت: حملات هوایی علیه اهداف داعش در سوریه آغاز شده است و طی آن 6 جنگنده، بمب‌افکن و موشک‌های تاماهاوک مورد استفاده قرار گرفتند. در این میان تنها دلار نبود که تحت تاثیر بحران‌های ژئوپلیتیک منطقه قرار گرفته است بلکه طلای جهانی نیز جان تازه‌یی گرفت و رو‌به‌افزایش نهاد.

بحران‌های ژئوپلیتیک منطقه جزو عواملی هستند که بازار را ناگهان از مدار خود خارج می‌کنند، با اینکه پیش‌بینی‌های مختلف حول محور طلای جهانی همگی به کاهش قیمت و ناامیدی قیمت طلای جهانی رای داده بودند روز گذشته این بحران طلا را به مدار دیگری کشاند و افزایش قیمت این فلز خوش‌رنگ را در‌برداشت هرچند روی ثبات این روند افزایشی هیچ‌گونه تضمینی وجود نخواهد داشت. طلای جهانی در شرایطی دیروز افزایش قیمت نسبی را تجربه کرد که از تاریخ 3شهریور روی مدار نزولی حرکت کرده است و روز گذشته نخستین گام صعودی طلای جهانی بعد از گذشت 3هفته بوده است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی انتشار آمارهای مربوط به وضعیت بخش مسکن و فروش کالاهای بادوام در امریکا در روزهای آینده تاثیر زیادی بر تحولات قیمت طلا خواهد داشت.

به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، موسسه بارکلیز اعلام کرد که تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای آسیایی در پی کاهش قیمت این فلز زرد با رشد نسبی روبه‌رو شده است. قیمت طلا در حال ثبت نخستین کاهش خود در سه‌ماه سوم امسال است و این در شرایطی است که ارزش دلار به بالاترین حد خود در چهار‌سال اخیر

رسیده است.


سکه ایران تحت تاثیر صعود دلار

و طلای جهانی

«تمام سکه» در ایران روز گذشته افزایش قیمت نسبتا زیادی را تجربه کرد و از میهمانی صعودی که بین تمامی کالاهای باارزش وجود داشت، دست‌خالی بیرون نیامد. البته ناگفته نیست که تمام‌سکه ایران این افزایش قیمت را وامدار افزایش دلار و طلای جهانی است.

سکه دیروز با 1.2‌درصد رشد و افزایش قیمت 11‌هزارتومانی با قیمت 927‌هزارتومان در بازار معامله شد. طلای 18عیار ایران نیز زیر سایه افزایش قیمت اونس رشد اندکی را تجربه کرد و با قیمت 95‌هزارو100تومان در بازار دادوستد شد. نیم‌سکه و ربع‌سکه هرکدام با رشد 0.65‌درصدی و 1.92‌درصدی و به‌ترتیب افزایش قیمت 3 و 5‌هزارتومانی، هرکدام با قیمت 465 و 265‌هزارتومان در بازار دادوستد شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر