اخبار کلان

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۵۸

تحقق کامل 56هزار میلیارد تومان درآمد نفت در بودجه

فارس عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: امسال درآمد ۵۶هزار میلیارد تومانی نفتی در بودجه به‌طور کامل محقق شده است. موسی‌الرضا ثروتی بااشاره به اینکه منابع بودجه عمومی در لایحه بودجه سال آینده 267هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: روش تهیه بودجه بر مبنای عملکرد نیست و از روش‌ سنتی استفاده شده است. دولت 15درصد به بودجه سال‌جاری اضافه کرده و نوآوری، خلاقیت، مباحث اقتصاد مقاومتی و فعالیت‌ دانش‌بنیان در آن دیده نمی‌شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت در سال آینده 20 تا 30درصد کسری بودجه خواهد داشت، عملکرد مالیات در سال‌جاری بالغ بر 70درصد بوده و 30درصد آن عدم تحقق است، افزود: همچنین مالیات و عوارض برای سال بعد 17درصد رشد دارد، درحالی که شرایط اقتصادی تفاوت چندانی نخواهد کرد که این موضوع منجر به عدم تحقق درآمدها می‌شود. این نماینده مجلس درمورد دارایی‌های مالی نیز بیان داشت: برای سال آینده در بودجه 27هزار میلیارد تومان، اوراق مشارکت، صکوک و اسناد خزانه اسلامی پیش‌بینی کرده است درحالی که امسال حدود 14هزار میلیارد تومان بوده و تا پایان سال درنهایت 6تا 7هزار میلیارد آن محقق شود، طبیعی است که 20هزار میلیارد عدم تحقق در این بخش وجود خواهد داشت همچنین 20هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی قابل تحقق نخواهد بود.


عیدی کارگران بیشتر از یک‌میلیون و 424هزار تومان

نماینده کارفرمایان اعلام کرد: عیدی پایان سال کارگران دست‌کم یک‌میلیون و 424هزار و 850تومان و حداکثر 2میلیون و 137هزار و 275تومان خواهد بود که مشمول مالیات نیز می‌شود. مجید آهنگریان بااشاره به میزان پرداخت عیدی کارگران در سال94، اظهار داشت: طبق قانون همه ساله عیدی کارگران حداکثر دو برابر پایه حقوق به‌شرط آنکه از سه برابر حداقل دستمزد (712425تومان) فراتر نباشد. وی افزود: بر این اساس حداقل میزان عیدی دریافتی کارگران حداقل‌بگیر 1.424.850تومان خواهد بود و حداکثر میزان عیدی برای سایر سطوح شغلی که از حداقل حقوق بیشتر دریافت ‌می‌کنند، 2.137.275تومان خواهد بود. این نماینده کارفرمایی بااشاره به اینکه برخی کارفرمایان به علت توانایی مالی کم و کاهش بار هزینه‌یی، عیدی را در 2بخش مهر‌ماه و اسفندماه پرداخت می‌کنند، گفت: معمولا مابقی کارفرمایان نیز به تناسب توانایی از ابتدای اسفند کل عیدی را به حساب کارگران خود واریز می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا عیدی هم مشمول پرداخت مالیات خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: طبق قانون مالیات پرداختی‌ها باید مشمول مالیات شوند به‌شرطی که مجموع درآمد سالانه از سقف معافیت مالیاتی (1.200.000تومان) بیشتر نباشد. آهنگریان گفت: عمده کارگران مشمول مالیات 10درصدی در دریافتی‌های خود می‌شوند اما مابقی که حقوق‌ دریافتی‌شان از 1.200.000تومان کمتر است، معاف از مالیات هستند.


۲۵درصد جوانان بیکارند

تسنیم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینکه ۶میلیون بیکار داریم و ۲۵درصد جوانان بیکارند، گفت: زمانی که تورم به بالای ۳۰درصد رسید مدیران بانکی فشار آوردند که باید نرخ سود بانکی را افزایش دهید، الان که تورم کاهش یافته چرا سود را کاهش نمی‌دهند. غلامرضا کاتب گفت: نرخ بیکاری جوانان بالای 25درصد و قشر فارغ‌التحصیل بالاتر از این میزان است و نرخ بیکاری زنان هم خیلی زیاد به‌نظر می‌رسد. وی افزود: ایجاد اشتغال نتیجه و دستاورد سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های عملی دولت است و با شعار و گفتار نمی‌توان به اشتغال پایدار در چارچوب سیاست‌های کلی رسید. کاتب گفت: نگرش دولت برای ایجاد اشتغال پایدار با تقویت نرخ رشد اقتصادی به تنهایی کافی نیست و نمی‌تواند دستاورد لازم را داشته باشد و حتی اگر نرخ رشد اقتصادی 5درصدی مدنظر دولت تحقق یابد شاید حداکثر 500هزار شغل ایجاد کند. وی افزود: این درحالی است که نرخ رشد اقتصادی 5درصد به صدها هزار میلیارد تومان نیاز دارد و درآمد نفتی دولت در سال آینده حداکثر به 20میلیارد دلار معادل 60هزار میلیارد تومان می‌رسد و فاصله خیلی زیاد است.


اجرای طرح «کاداستر» به‌شرط تامین اعتبار

ایسنا معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تاکنون ۱۰درصد بایگانی‌های ثبت اسناد معادل ۱۷۰میلیون برگ در سال جاری به آرشیو الکترونیک تبدیل شدند. احمد تویسرکانی در همایش نقش توسعه ثبت و سند رسمی در نظم حقوقی و کاهش دعاوی که با حضور آیت‌الله لاریجانی رییس قوه قضاییه در ساری برگزار شد، گفت: سازمان ثبت امروز با حجم و تنوع زیاد به مردم خدمت می‌کند. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: حذف میلیون‌ها اقدامات کاغذی ازجمله اقداماتی بود که برای پیشگیری از جعل انجام شده است. وی ذخیره‌سازی هویت اثر انگشت در دفاتر اسناد رسمی را یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان ثبت اسناد دانست و افزود: این اقدام برای پیشگیری از جعل هویت بسیار مهم بود. تویسرکانی اظهار کرد: حوزه مالکیت‌های صنعتی و ثبت اختراعات که تاکنون به‌صورت سنتی بوده، آسیب‌های جدی ایجاد می‌کرد که امروز با اقدامات انجام شده بسیاری از این مشکلات مرتفع شده است. وی افزود: در حوزه املاک اقدامات خوبی صورت گرفته و ما شاهدیم باوجود محدودیت در اجرای کاداستر، 12میلیون سند مالکیت برای مردم صادر شد که یک مورد خطا نداشته است. وی درباره ضرورت آرشیو و بایگانی‌های الکترونیکی سازمان ثبت افزود: تاکنون ۱۰درصد بایگانی‌های ثبت اسناد معادل ۱۷۰میلیون برگ در سال‌جاری به آرشیو الکترونیک تبدیل شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر