فرمانده نیروهای ائتلاف: وضع افغانستان رو به وخامت است

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۵۱


گروه جهان ژنرال جان نیکلسون فرمانده پیشنهادی نیروهای امریکایی و بین‌المللی در افغانستان، معتقد است که اوضاع امنیتی در افغانستان رو به وخامت است. کمیته نیروهای مسلح سنای امریکا باید ماموریت ژنرال نیکلسون را تایید و او در جلسه‌یی با اعضای این کمیته شرکت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان مک کین رییس کمیته، در آغاز جلسه گفته باتوجه به پیروزی‌های طالبان در چند ماهه اخیر و ظهور داعش در افغانستان، بسیاری معتقدند وضعیت امنیتی در افغانستان رو به وخامت است و نه بهبودی. نیکلسون در پاسخ گفته است: «با برآورد شما موافقم. باید وجود سطحی از خشونت را در افغانستان پذیرفت.»

بنا بر این گزارش، جان میک نیکلسون به‌عنوان فرمانده بعدی نیروهای بین‌المللی در افغانستان معرفی شده‌ است. در ۱۸ماه گذشته ژنرال جان کمبل فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان بوده است. جان نیکلسون در حال حاضر فرمانده نیروهای زمینی ناتو است. او قبلا هم در افغانستان ماموریت‌هایی داشته و زمانی رییس ستاد عملیات‌ ناتو در افغانستان بوده است. در یک سال گذشته ماموریت نیروهای بین‌المللی بیشتر در بخش‌های تجهیز، مشاوره و آموزش نیروهای امنیتی افغان محدود بود. نیروهای افغان که مسوولیت تامین امنیت سراسر افغانستان را به‌عهده گرفتند، با چالش‌های زیاد امنیتی روبه‌رو شدند، ازجمله سقوط مقطعی ولایت قندوز به دست نیروهای طالبان. ژنرال نیکلسون در جلسه سنا گفته نباید اجازه داد که قندهار سقوط کند. در این جلسه سناتورهای جمهوری‌خواه از برنامه باراک اوباما برای خروج از افغانستان انتقاد کردند.

افزون بر جنگ با گروه طالبان و شبکه‌ حقانی، داعش هم دردسر جدیدی برای نیروهای امنیتی افغان ایجاد کرده است. ژنرال جان آلن فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان، صبح پنج‌شنبه در صحبت با رادیو۴ بریتانیا گفته است که امریکا نباید افغانستان را در وضعیت کنونی رها کند. وی گفته نخست باید حمایت هوایی از نیروهای افغان صورت بگیرد و در قدم بعدی باید تا سال۲۰۲۰ در آن کشور با شمار نیروهای بیشتری باقی بماند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر