انفجار زیکا جهان را تهدید می‌کند

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۴۷

گروه جهان

سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع سریع ویروس زیکا هشدار داده است. قرار است در روزهای آینده نشست اضطراری به‌منظور بررسی شیوع این ویروس برگزار شود. تاکنون در 23 کشور در کاراییب، امریکای شمالی و امریکای جنوبی، زیکا مشاهده شده است. هنوز واکسنی برای بیماری زیکا ساخته نشده و تنها راه پیشگیری از آن جلوگیری از گزیدگی پشه آیدیس است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویروس زیکا می‌تواند موجب بروز عارضه‌هایی هنگام تولد نوزادان شود. نوزادان مبتلا به ویروس زیکا دارای جمجمه‌های کوچک‌تر از حد طبیعی (میکروسفالی) هستند. این تهدید به اندازه‌یی جدی است که دولت‌های کلمبیا و السالوادور از زنان کشورهایشان خواسته‌اند، حداقل تا 2سال بچه‌دار نشوند.

مارگارت چان، رییس سازمان بهداشت جهانی گفته است: «زیکا از سال گذشته در کشورهای منطقه‌ امریکا مشاهده شد. در موارد گذشته ‌ابتلا به این ویروس مانند سال ۱۹۴۷ میلادی که نخستین‌بار در یک میمون در اوگاندا کشف شد، نگرانی چندانی ایجاد نکرد ‌اما وضعیت فعلی بسیار متفاوت است و این ویروس عفونی به‌شکلی انفجاری در حال گسترش است.»

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است، ویروس زیکا ممکن است حدود ۳ تا ۴میلیون نفر در قاره امریکا را مبتلا کرده باشد. به‌گفته این سازمان بیشتر کسانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، علائمی نشان نخواهند داد اما ابتلا به آن در زنان باردار احتمالا باعث به دنیا آمدن نوزادان با سرهای کوچک می‌شود.

زیکا در امریکای شمالی و اروپا

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که هم‌اکنون نیز به‌دنیا آمدن نوزادان با عارضه میکروسفالی افزایش شدیدی داشته است. ارتباط بین این ویروس با عارضه میکروسفالی ثابت نشده اما دکتر مارگارت چان، رییس سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که ارتباط قوی بین ابتلا به این ویروس و عواقب غم‌انگیز آن وجود دارد که عمیقا موجب نگرانی است.

وی هشدار داده است که وضعیت ممکن است از این هم وخیم‌تر شود زیرا چرخه‌های آب و هوایی ال‌نینو باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوا شده و انتظار می‌رود، موجب رشد جمعیت پشه‌های ناقل این ویروس در بسیاری از مناطق شود. گفته می‌شود از ماه اکتبر تاکنون، نزدیک به ۴۲۰۰مورد ابتلا به این ویروس در نوزادان در برزیل گزارش شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است، نتایج یک تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس زیکا امکان رسیدن به مناطقی از ایالات متحده امریکا را دارد که ۶۰ درصد جمعیت این کشور در آنها زندگی می‌کنند. اوباما پنج‌شنبه در واکنش به این تهدید خواستار تحقیقات سریع‌تر در مورد ویروس زیکا و تولید واکسن برای مقابله با آن شده است.

شبکه خبری ‌ام‌اس‌‌ان نیز اعلام کرده مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های امریکا گفته است که موارد ابتلا به این بیماری در ایالت‌های فلوریدا، هاوایی، ایلینوی، نیوجرسی و تگزاس دیده شده است. تمام این موارد در بین افرادی که به تازگی از کشورهای غرب آفریقا به امریکا بازگشته‌اند، مشاهده شده است. در این میان روزنامه گاردین نیز پنج‌شنبه گزارش داده که دانمارک و سوییس در روزهای اخیر به جمع رو به افزایش کشورهای اروپایی پیوسته‎اند که مواردی از ابتلا به ویروس زیکا در آنها گزارش شده است.

به نوشته گاردین پیش‌تر نیز مواردی از ابتلا به ویروس زیکا در ‌هلند، بریتانیا، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا گزارش شده بود. بر اساس این گزارش اکثر افراد مبتلا به ویروس زیکا در ماه‌های گذشته به کشورهای امریکای لاتین و منطقه کاراییب سفر کرده‌اند.

در این حال وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد که سیستم خدمات درمانی کشور خود را برای شناسایی و درمان هرگونه مورد ابتلا به ویروس زیکا آماده کرده است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی با جدی خواندن تهدید این ویروس عفونی نوشته است: «احتمال گسترش انفجارگونه زیکا سراسر جهان را تهدید می‌کند.»


لشکرکشی برزیل برای مقابله با زیکا

در همین حال تارنمای شبکه تلویزیونی چند ملیتی تله سور به نقل از وزارت بهداشت برزیل جمعه خبر داده بیش از 200هزار سرباز این کشور برای مبارزه با ویروس زیکا اعزام خواهند شد.

تله‌سور نوشته است: «این نیروها به تک‌تک خانه‌ها سر می‌زنند و با ارائه بروشور و حشره‌کش، برزیلی‌ها را در مورد ویروس زیکا که یک پشه ناقل آن است، آگاه خواهند کرد.»

این عملیات یک روزه در 13 فوریه (24 بهمن ماه) انجام می‌شود تا از تاثیر شیوع زیکا بر المپیک پیش‌روی ریودوژانیرو پیشگیری کند. نگرانی‌ها درباره ویروس زیکا در شرایطی بالا گرفته که المپیک تابستانی ۲۰۱۶ با نام رسمی «بازی‌های المپیاد سی‌ویکم» از ۳۰ جولای تا ۱۵ آگوست ۲۰۱۶ میلادی در ریودوژانیرو برگزار خواهد شد. روزنامه دیلی‌میل در گزارشی اعلام کرده که ویروس زیکا می‌تواند المپیک ریو را تحت تاثیر خودش قرار دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر