فروش نفت به توتال 7سال پس از وداع

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۰۷

گروه انرژی

زمان کم‌کم در حال بازگشت به گذشته است. روزهای قبل از تاریکی تحریم، روزهایی که شاید باز هم با مشکلات فراوانی همراه بودند اما زمینه‌های اندکی برای توسعه و ارتباط با دنیای مدرن وجود داشت. فاز11 پارس‌جنوبی که در دیگر گزارش نوشته شده در روزنامه تعادل نیز درباره وضعیت توسعه آن مطالبی بیان شده است، در اواخر دهه70 به‌عنوان نخستین پیمانکار فرانسوی‌های شرکت توتال را میزبان شد، میزبانی‌ای که درنهایت و با گذشت حدود 8سال و جدی شدن تحریم‌ها علیه ایران با بالا بردن هزینه پروژه ازسوی توتال منتفی و درنهایت به خروج آنها از عسلویه منجر شد. اکنون اما اخبار رسیده از هیات همراه رییس‌جمهوری ایران در پاریس از مذاکرات و توافقنامه نفتی میان ایران و این شرکت نفتی حکایت می‌کنند؛ مذاکراتی که البته طبق اظهارنظر پاتریک پویانه مدیرعامل این شرکت اکنون در زمینه خرید 150 تا 200هزار بشکه‌یی نفت از ایران است. پویانه البته از آمادگی شرکت توتال برای بازگشت سریع به میدان‌های نفتی و گازی ایران نیز سخن گفته است. پروژه‌هایی که کریستف دومارژری مدیرعامل فقید شرکت توتال که پیش از پویانه این سمت را عهده‌دار بود پس از خروج این شرکت از فاز11 درباره آنها گفته بود: «حضور در پروژه‌های ایران برای توتال با ریسک بالای سیاسی همراه بود.»بیژن زنگنه که به‌همراه چند نفر از وزرای دیگر و حسن روحانی عازم اروپا شده است، در نخستین خبری که از نتایج این سفر خود داده از امضای یک توافقنامه نفتی با شرکت فرانسوی توتال در جریان دیدار مقام‌های ایرانی و فرانسوی در پاریس گفته است. او در ادامه بیان کرده است: ایران با شرکت توتال یک قرارداد امضا خواهد کرد. در همین حال پاتریک پویانه مدیرعامل شرکت توتال اعلام کرد که پس از دیدار روسای جمهوری ایران و فرانسه در کاخ الیزه، این شرکت فرانسوی با ایران برای خرید نفت خام یک قرارداد امضا می‌کند. وی افزود: ما درنظر داریم برای خرید روزانه 150 تا 200هزار بشکه نفت خام یک قرارداد با ایران امضا کنیم.


گمانه‌زنی رویترز از افزایش صادرات

درحالی که با قرارداد میان ایران و توتال به‌نوعی نخستین گام در زمینه افزایش صادرات نفت ایران برداشته شد، روز گذشته رویترز به نقل از منبعی آگاه که از اوضاع نفتکش‌ها مطلع است از افزایش 20درصدی صادرات نفت ایران و رسیدن به بالاترین سطح در دو سال گذشته در ماه‌های فوریه و ژانویه2016 مصادف با بهمن و دی سال جاری خبر داد. آماری که رویترز آن را «نخستین نشانه از افزایش صادرات نفت ایران» تعبیر کرده است. در گزارش رویترز آمده است: «بر‌اساس آمارهای به‌دست آمده از برنامه اولیه بارگیری تانکرهای ایران، کل صادرات این کشور در ماه فوریه به حدود 1.44میلیون بشکه و در ماه ژانویه به 1.55میلیون بشکه خواهد رسید. این ارقام بیش از 20درصد بالاتر از متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سال2015 است. صادرات ایران در ماه جاری به بالاترین رقم از فوریه2014 تاکنون رسیده است.»


توتال متعهد یا بدقول؟

درحالی که برخی خروج توتال از پروژه توسعه فاز11 پارس‌جنوبی در سال2008 را به نوعی «بدقولی» تعبیر می‌کنند، پویانه بدون اشاره مستقیم به این مساله در سخنانی که به‌نوعی واکنش به این اعتقادها محسوب می‌شود، اظهار کرد: «توتال پیش از این حضور فعالی در ایران داشته و نسبت به تعهدهای خود وفادار بوده است، واضح است که ما اجرای پروژه‌های دیگر با ایران را پیش‌بینی می‌کنیم اما آنها به گفت‌وگوهای بیشتری نیاز دارند.»در ادامه این مذاکرات نیز خبری در زمینه یادداشت تفاهم میان شرکت ملی نفت ایران و توتال منتشر شد. در این خبر آمده بود که شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه شب گذشته در حضور روسای جمهوری ایران و فرانسه در پاریس در محل کاخ الیزه، یادداشت تفاهم امضا کردند. رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یکی از مدیران ارشد شرکت فرانسوی توتال بعد‌ازظهر پنج‌شنبه در حضور حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران و فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری فرانسه یادداشت تفاهم امضا کردند. پاتریک پویانه مدیرعامل توتال و بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز در این مراسم حاضر بودند. نکته قابل‌توجه این تفاهمنامه نیز اظهارات حسن روحانی رییس‌جمهوری درباره آن بوده که از نگاه مثبت او به همکاری شرکت نفت ایران با شرکت توتال حکایت دارد. رییس‌جمهوری در دیدار با مدیرعامل توتال، به سوابق همکاری این شرکت با ایران اشاره کرد و گفت: توتال می‌تواند از فرصت همکاری در حوزه انرژی ایران به‌خوبی استفاده کند. حسن روحانی در دیدار با پاتریک پویانه به سوابق همکاری این شرکت با ایران اشاره کرد و گفت: ایران قطب انرژی منطقه است و توتال نیز می‌تواند باتوجه به سوابق و تجربه‌های همکاری دو طرف، از فرصت‌های خوبی که برای همکاری در حوزه انرژی وجود دارد، به‌خوبی استفاده کند. مدیرعامل توتال در این دیدار به سوابق حضور این شرکت در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: توتال، آماده بازگشت به همکاری‌ها و مشارکت سریع در توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر