عطف به ماسبق نرخ خوراک غیرممکن است

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۰۶

مدیرعامل مپنا در پاسخ به «تعادل»: برای فاز 11 ریگ تامین می‌کنیم

خبرنگاران یک روز پس از بازدید از فازهای 20 و 21 پارس جنوبی و تشریح آخرین وضعیت این فاز از زبان مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، راهی سمت دیگری از منطقه عسلویه می‌شوند. پتروشیمی دماوند که بسیاری آن را به واسطه اخبار ضد و نقیضی که همه روزه درباره واگذاری آن مطرح می‌شود، می‌شناسند.

فاز 2 پتروشیمی عسلویه این روزها شاهد ساخت‌وساز یک مجتمع پتروشیمی به نام دماوند است. مجتمعی که قرار است به عنوان بزرگ‌ترین واحد یوتیلیتی کشور پشتیبانی سرویس‌های مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی را به عهده بگیرد. به گفته مشاور مدیرعامل پتروشیمی دماوند این پروژه به 3میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد که قرار است در سه فاز و در مدت هفت‌سال به بهره‌برداری برسد. این مجتمع تامین‌کننده برق، بخار، آفسایت، هوا، آب و آبگیر، تصفیه پساب‌های صنعتی و زباله‌سوز برای 24مجتمع پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه انرژی پارس خواهد بود که سالانه 30میلیون تن محصول تولید می‌کنند.

در نشست خبری که در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی ساخت توربین‌های برق این نیروگاه که قرار است 17 ماه بعد راه‌اندازی شود، عباس شعری‌مقدم مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا به ارائه توضیحاتی در مورد روند پیشرفت پروژه پرداختند و پاسخگوی خبرنگاران بودند. در این نشست شعری‌مقدم راجع به تعیین تکلیف راکتورهایی پرسید که قرار بود برای نصب در پتروشیمی دماوند تهیه شود. مشاور مدیرعامل پتروشیمی دماوند در تشریح این مشکل اظهار کرد: «این راکتورها قرار است در راستای ایجاد ارتباط با نیروگاه پتروشیمی مبین طراحی و نصب شود که پیش از این پیش‌بینی نشده‌ بود. اما مشکلی که در این میان وجود داشت، این بود که امکان خرید این راکتورها از خارج برای پتروشیمی دماوند وجود نداشت لذا مجبور بودیم که به سازندگان داخلی اکتفا کنیم. متاسفانه راکتورهای تهیه‌شده در داخل تا سطح 50مگاوات مشکل خاصی در کار نداشت اما در سطح 60مگاوات بیشتر از بیست و یک دقیقه دوام نیاورد. اما در حال حاضر سازنده داخلی مشغول بررسی این مشکل هستند. اما پتروشیمی دماوند به دنبال سازنده‌های دیگر نیز خواهد بود ولی این‌بار با بررسی دقیق‌تر و انجام آزمایش‌های کامل سراغ سازنده دیگر خواهد رفت.» اما علی‌آبادی مدیرعامل مپنا در صحبت‌های خود ابتدا از آماده بهره‌برداری بودن فاز اول که مربوط به ساخت دو توربین این مجتمع بود، خبر داد. وی اظهار کرد که مپنا آمادگی ساخت توربین‌های مختلف از ظرفیت 20مگاواتی تا 300مگاواتی در کلاس‌های مختلف تا کلاس F را داراست. البته مدیرعامل مپنا اعلام کرد که این شرکت تنها ساخت توربین‌های تا کلاس F را در دستور کار خود قرار داده است اما در صورت نیاز این شرکت می‌تواند توربین‌های کلاس H را هم تولید کند. هرچند وی تولید توربین‌های کلاس H را اقتصادی ندانست. علی‌آبادی در توجیه این اظهارنظر خود افزود: «با توجه به تامین توان و حرارت مورد نیاز از طریق فرآیند CHP، کارایی تولید برق ارتباط مستقیمی با بزرگی توان تولیدی ندارد و چیزی که اندازه‌گیری می‌شود، راندمان متوسط موثر است که با همین توربین‌های کلاس F قابل حصول است. لذا توصیه ما ادامه فرآیند تولید با همین کلاس توربین است.» وی ادامه داد: «توربین‌های ساخت مپنا توانایی رقابت با توربین‌های زیمنس آلمان را دارند. به عنوان مثال توربین MAP-2B که طراحی و ساخت آن کاملا توسط مهندسان ایرانی انجام گرفته است راندمان بالاتری از توربین‌های سری 8 زیمنس را داراست. چرا که قدرت اسمی توربین‌های سری8 زیمنس 173 مگاوات با راندمان سیکل ساده 35.4درصد است در حالی که توربین مپنا قدرت اسمی 185مگاوات را داراست و ما راندمان 36درصدی آن را تضمین‌ می‌کنیم.»

وی همچنین از همکاری مپنا با زیمنس آلمان برای ساخت توربین‌های 300مگاواتی کلاس F با راندمان سیکل‌ترکیبی 59درصد خبر داد که تولید آن در ایران انجام خواهد شد و صادرات این توربین به محدوده‌یی از خاورمیانه که با زیمنس توافق شده است، انجام خواهد گرفت.» عباس شعری‌مقدم نیز در این نشست خبری ابتدا پیکان انتقادات خود را به سوی تصمیم واگذاری پتروشیمی دماوند در دولت قبل نشانه رفت و این تصمیم را از اساس اشتباه دانست. وی اظهار کرد که نباید یک پروژه را پیش از بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار کرد بلکه این واگذاری باید پس از اتمام پروژه و بهره‌برداری از آن صورت بگیرد. این در حالی است که پیش از این دو مرحله آگهی واگذاری این شرکت منتشر شده‌ بود و هیچ مشتری‌ برای خرید این مجتمع پتروشیمی پیدا نشده‌ بود. مرحله سوم انتشار آگهی واگذاری پتروشیمی دماوند نیز روز سه‌شنبه 6بهمن ماه منتشر شد و تا لحظه نگارش این گزارش نیز خبری از مشتری برای این پروژه بزرگ نشده است.

مدیرعامل NPC ضمن ابراز آمادگی برای عهده‌دار شدن مسوولیت بهره‌برداری از پتروشیمی دماوند در صورت واگذار نشدن این مجتمع اعلام کرد که در همین فاصله شرکت‌های متعددی از آلمان، ژاپن و اسپانیا پیشنهاد‌های خود را برای فاینانس در این پروژه اعلام کرده‌اند. این مساله منوط به روشن‌شدن وضعیت واگذاری این پروژه است. شعری‌مقدم ضمن حمایت از فعالیت‌های مپنا اظهار کرد: «قرار نیست با وجود شرکت‌هایی مثل مپنا در داخل کشور دولت خریدار تجهیزات مورد نیاز از کشورهای خارجی باشد و اگر قرار باشد توربین‌هایی از کشورهای دیگر خریداری شود آنها باید متعهد شوند که این توربین‌ها را با همکاری مپنا در داخل کشور بسازند.» شعری‌مقدم مپنا را یک «باید» برای صنعت کشور خواند که امکان به فراموش سپردن آن وجود ندارد.

اما این اظهارات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره «لزوم» خرید از مپنا در حالی مطرح شد که حمید چیت‌چیان وزیر نیرو پیش از این در گفت‌وگو با «تعادل» تشریح کرده بود که تمام تجهیزات نیروگاهی توسط مپنا تولید نمی‌شود و در برخی موارد محصولات داخلی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نیستند.

اما عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا پس از پایان این نشست در پاسخ اختصاصی به «تعادل» درباره توانایی این گروه برای ساخت این توربین‌ها گفت: «با برداشته شدن تحریم‌ها این توان وجود دارد که چنین توربین‌هایی ساخته شوند اما درباره مقرون به‌صرفه بودن آنها تردید وجود دارد.» چیت‌چیان پیش از این به «تعادل» گفته بود که فناوری لازم برای ساخت توربین‌های کلاس H و کلاس F در زمان تحریم اجازه ورود به ایران را نداشتند. البته این پرسش نیز در چنین وضعیتی مطرح می‌شود که اساسا اگر هزینه واردات چنین توربین‌هایی از شرکتی مانند زیمنس نسبت به خرید آنها از مپنا که در نهایت نیز نیازمند واردات است، کمتر باشد چه توجیه اقتصادی برای الزام خرید از مپنا که مدیرعامل NPC بر آن تاکید داشت، وجود دارد؟

اما نهایی‌شدن نرخ خوراک گازی مجتمع‌های پتروشیمی موضوعی است که این روزها نقل محافل مختلف فعالان پتروشیمی است. در حالی که پیش از این مدیرعامل NPC و دیگر مسوولان رده‌بالا وزارت نفت اعلام کرده ‌بودند که نرخ خوراک پایین‌تر از 13سنت نخواهد بود و بیژن زنگنه اول بهمن ماه در اتاق بازرگانی تهران صراحتا اعلام کرد که هزینه‌یی کمتر از 12سنت برای نرخ خوراک «رانت» محسوب می‌شود. با نهایی‌شدن فرمول محاسبه نرخ خوراک و ابلاغ آن از سوی مقام وزارت نفت مشخص شد که براساس این فرمول در حال حاضر مجتمع‌های پتروشیمی خوراک را با نرخی بین 8 و نیم تا 9سنت دریافت خواهند کرد. نرخی که عده‌یی آن را نوعی عقب‌نشینی تلقی می‌کنند. شعری‌مقدم که خود از کسانی بود که در چند ماه گذشته بر نرخ خوراک بیش از 13سنتی تاکید می‌کرد در پاسخ به پرسش «تعادل» در این زمینه اظهار کرد: «آن زمانی که من این موضوع را می‌گفتم قیمت نفت در این حد پایین نیامده ‌بود. در حال حاضر با توجه به قیمت نفت این نرخ مناسب است. نمی‌توان این مساله را عقب‌نشینی عنوان کرد بلکه تنظیم نرخ خوراک متناسب با قیمت نفت است.» هرچند شعری‌مقدم در پاسخ به «تعادل» واکنش فعالان پتروشیمی را به این نرخ بسیار خوب و مثبت توصیف کرد اما پرده از یک خواسته دیگر شرکت‌های پتروشیمی برداشت و آن عطف‌به‌ماسبق شدن این قیمت‌ها برای سال 94 است که مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی آن را غیرممکن دانست.


ریگ فاز 11 را تامین‌ می‌کنیم

کلنگ‌زنی 2 توربین پتروشیمی دماوند با حضور عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا فرصتی بود تا دیدگاه او درباره اظهارات علی‌اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس که روز سه‌شنبه در پاسخ به «تعادل» طرح شده بود را جویا شویم. ماجرا از جایی آغاز شد که علی‌آبادی در نشست خبری ششمین کنفرانس نیروگاهی در پاسخ به «تعادل» اظهار داشت که پیشنهاد گروه مپنا برای حفاری فاز 11 در زمان نفت 100 دلاری طرح شده است. زمانی که «تعادل» این اظهارات مدیرعامل مپنا را در نشست خبری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس مطرح کرد، شعبانپور چنین واکنشی داشت: پیشنهاد مپنا اساسا سرمایه‌گذاری نبوده که ارتباطی به قیمت نفت داشته باشد، آنها بر اساس یک ریگ حفاری و شرکتی فرعی که تاسیس کرده بودند برای فاز 11 پیشنهاد کار دادند که در نهایت ریگ حفاری آنها در یکی از پروژه‌های نفت فلات قاره مشغول به کار شد.

اما عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا در پاسخ به این پرسش «تعادل» که اکنون با مشغول شدن ریگ حفاری مپنا در پروژه نفت فلات قاره تکلیف پیشنهاد به فاز 11 چه می‌شود، اظهار کرد: «اساسا ریگ پارامتر اصلی نیست. ریگ ما بعد از مدت‌ها اخیرا در مناقصه‌یی برنده شده و مشغول است و مشکلی برای تامین ریگ نداریم.»

همچنین طبق خبری که در ایرنا منتشر شده عباس علی‌آبادی در صحبت‌هایی دیگر بیان کرده است که جدیدا مذاکره‌یی با شرکت ملی نفت درباره فاز 11 نداشته‌اند و تابع تصمیم وزارت نفت در این زمینه هستند.


مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر