واکاوی جزئیات قرارداد با پژو

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۰۲

در میان تمام خوشبینی‌ها به ورود خودروسازان خارجی به ایران، یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» معتقد است: پس از برجام انتظار از همکاری‌های متفاوتی می‌رفت که به نظر می‌رسد قرارداد با خودر‌وسازی پژو عقبگرد به 50سال پیش است و پژو همانند گذشته درصدد مونتاژکاری محصولات خود در ایران است. اگر ورود خودروسازان خارجی به تحقیق و توسعه ایران کمک نکند موجب سرخوردگی متخصصان داخلی خواهد شد. ابوالفضل خلخالی، باوجود تنظیم قرارداد جدید میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی بر این باور است که امروز شرکت‌های داخلی در انعقاد قرارداد با شرکای خارجی همان رویکرد مونتاژ را پیش گرفته‌اند و اجرایی شدن این سیاست برای حفظ حیات اقتصادی شرکت‌های خودروساز و درآمدزایی ایجاد شده‌ است. درواقع این قرارداد آورده‌یی برای کشور ما ندارد و تولید محصولات فرانسوی در ایران تنها هزینه‌هایی را بر صنعت خودروسازی ما تحمیل خواهد کرد. استاد دانشگاه علم و صنعت همچنین بااشاره به اینکه رویکرد جدید همکاری با فرانسوی‌ها نیز مانند گذشته است و این به معنی عقبگرد در صنعت خودروسازی کشور است، تصریح کرد: اینکه بخواهیم در قراردادهای جدید همانند پژو از پلتفرم‌های قبلی استفاده کنیم، چندان اقدام قابل‌قبولی نیست. این کارشناس صنعت خودرو بااشاره به «قرارداد جدید صادرات‌محور است»، گفت: بازار صنعت خودرو کشور انحصاری است، در حال حاضر شرکت‌های خودروساز کشور دغدغه تولید محصول با کیفیت و جدید را ندارند. البته مشکلات مالی هم باعث شده تا توان اقتصادی شرکت‌های خودروساز برای تولید محصولات به‌روز نیز کاهش پیدا کند.»این کارشناس صنعت خودرو افزود: تاکنون شرکای خارجی ازجمله فرانسوی‌ها در انتقال دانش فنی و تکنولوژی اطلاعاتی را دراختیار شرکت‌های خودروساز داخلی قرار نداده‌اند. داخلی‌سازی یک مقوله نامفهوم است، زیرا همزمان با طراحی خودرو قطعات را تولید می‌کند و برای یک تیراژ انبوه این موضوع انجام می‌شود و سازنده قطعه با پیش‌بینی از بازار این خودرو اقدام به تولید آنها می‌کند. حال ما اگر بخواهیم در مشارکت‌های بین‌المللی همان خودرو را در داخل کشور داخلی‌سازی کنیم، بعد از چندین سال باید قطعات کهنه یک خودرو را تولید کنیم که این موضوع نه تنها برای تیراژ محدود یک محصول به‌صرفه نیست بلکه دانش فنی ما را هم ارتقا نخواهد داد. وی با بیان اینکه در همه کشورها سازنده قطعات از همان ابتدای طراحی یک خودرو در کنار شرکت‌های خودروسازی فعالیت دارد، گفت: نباید تمرکز خود را بر تولید قطعات منسوخ شده خودروهای قدیمی شرکت‌های خودروسازی خارجی قرار دهیم. اگر شرایط تحریمی در صنعت خودروسازی کشور را مدنظر قرار دهیم، باید یک راهکار جدی را برای توسعه این صنعت به کار بگیریم و براساس توانمندی داخلی دست به طراحی خودرو بزنیم. در عین حال در کنار طراحی خودرو باید به زنجیره تامین قطعات نیز توجه کنیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: مسیر خودروساز شدن از اینجا نیست و برای خودروساز شدن نباید مونتاژکار بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر