محبوب‌ترین صنایع کشور معرفی شدند

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵

تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده، نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست امسال تولید 28 قلم کالای مهم صنعتی با رشد مواجه شد درحالی که تولید 13 قلم دیگر کاهش یافت. به گزارش ایسنا براساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت الیاف اکریلیک با 123.3درصد بیشترین رشد تولید را در سه ماهه نخست امسال در بین اقلام صنعتی و معدنی به دست آورده است. بعد از این محصول نیز وانت با 96.3 درصد و ال‌ای دی و ال سی دی با 79.5 درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. ضمن اینکه انواع سواری ون و دو دیفرانسیل، تجهیزات صنعتی، ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر، سموم دفع آفات نباتی، کامیون کشنده، روغن نباتی، دارو، کاغذ، فولاد خام، نئوپان، انواع پایپوش، کنسانتره زغال‌سنگ، پتروشیمی، لاستیک خودرو، فیبر، کاتد مس، ریخته‌گری (چدن و فولاد)، چرم، نخ پلی‌استر، DMT، فرش ماشینی، آلومینا، روغن موتور وصنعتی تصفیه اول و پودر شوینده نیز از دیگر اقلام صنعتی و معدنی بودند که در بهار 1393 تولید آنها افزایش یافت. این درحالی است که بیشترین افت تولید در سه ماهه نخست سال جاری متوجه اتوبوس و مینی بوس به میزان 58.3 درصد بود. دوده با افت تولید 19.5 درصدی و محصولات فولادی با افت تولید 14.4 درصدی نیز در رده‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفتند. الکتروموتور، کارتن، الیاف و تاپس پلی‌استر، سیمان، کولرآبی، سنگ آهن، شمش خالص آلومینیوم، LAB، نخ سیستم پنبه‌یی و ترکیبی الیاف مصنوعی نیز اقلام دیگری بودند که با کاهش تولید روبه‌رو شدند.

محبوب‌های صنعتی

صنایع کانی غیرفلزی، غذایی و آشامیدنی و لاستیک و پلاستیک محبوب‌ترین صنایع کشور در سه ماهه نخست سال جاری برای سرمایه‌گذاران بودند. بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماهه نخست سال 1393 معادل 3768 فقره جواز تاسیس برای ایجاد واحد‌های صنعتی صادر شد که دراین بین محصولات کانی غیرفلزی، محصولات غذایی و آشامیدنی و محصولات لاستیک و پلاستیک به ترتیب با 19.67، 12.63 و 10.49 درصد بیشترین سهم را از جوازهای تاسیس شده به خود اختصاص دادند. به عبارتی می‌توان بیان کرد حدود 42 درصد جواز‌های تاسیس صادر شده در بهار امسال مربوط به این سه گروه صنعتی بوده است. از نظر عددی نیز در سه ماهه امسال 811 فقره جواز تاسیس در صنایع کانی غیرفلزی، 454 فقره جواز تاسیس در صنایع غذایی و آشامیدنی و 375 فقره جواز تاسیس نیز در صنایع لاستیک و پلاستیک صادر شد. اگرچه صدور جواز تاسیس را نمی‌توان نشانه‌یی دال بر رشد صنعتی و سرمایه‌گذاری در این حوزه دانست اما همین‌ که میزان صدور جواز تاسیس در یک رشته صنعتی خاص با رشد مواجه شود، نشان می‌دهد که میزان تقاضا و علاقه به سرمایه‌گذاری در آن صنعت افزایش یافته است. از سوی دیگر ممکن است بعد از مدتی یک گروه صنعتی جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری به دلایل مختلف از دست بدهد به همین دلیل میزان صدور تاسیس در آن صنعت نیز کاهش خواهد یافت. صدور جواز تاسیس لزوما به معنای به نتیجه رسیدن آن جواز و تبدیل آن به پروانه بهره‌برداری نخواهد بود و بسیاری از جواز‌های تاسیس صادره در فرآیند تبدیل به پروانه بهره‌برداری عملا به دلیل مسائل و مشکلات مختلف هرگز به نتیجه نمی‌رسند. صنایعی که کمترین جواز تاسیس صادره در سه ماهه نخست امسال مربوط به آنها بوده شامل محصولات توتون و تنباکو، انتشار و چاپ و تکثیر، ماشین‌آلات دفتری و حسابداری، رادیو، تلویزیون، وسایل ارتباط، برخی از تجهیزات حمل‌ونقل و کامپیوتر و فعالیت‌های مربوطه بوده است.

در سال 1392 نیز بیشترین جواز تاسیس صادر شده مربوط به صنایع کانی غیرفلزی، غذایی و آشامیدنی و لاستیک و پلاستیک بود. رده‌های بعدی نیز به محصولات فلزات فابریکی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات اختصاص یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر