گورستان جدید پایتخت در سال95 احداث می‌شود

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۴۹۶

گروه راه و شهرسازی

ایده احداث گورستان‌هایی در شرق و غرب پایتخت ازسوی مدیران شهری روی زمین ماند اما به‌نظر می‌رسد احداث گورستانی در جنوب شهر تهران به مرحله عملیاتی آن نزدیک می‌شود. اکنون بعد از دو سال نگرانی مبنی بر اتمام ظرفیت گورستان کنونی پایتخت، اخباری از تفاهم نهایی مدیریت شهری برای تملک زمین جدید گورستان پایتخت به گوش می‌رسد.

هر چند بیشتر مدیران شهری از اعلام مکان جدید بهشت‌زهرا به‌دلیل ورود واسطه‌ها و بر هم خوردن تفاهمنامه واهمه دارند، اما رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، از نهایی شدن تفاهمنامه تملک مکان جدید بهشت‌زهرا خبر داد و به مهر گفت: امیدواریم از سال۹۵ احداث گورستان جدید که در چند کیلومتری جنوب بهشت‌زهرای کنونی قرار دارد، آغاز شود. هزینه تملک این زمین‌ها که متعلق به آستان حرم‌ امام‌(ره) است به‌صورت نقد و تهاتر پرداخت می‌شود. به گفته حافظی، ظرفیت گورستان جدید پایتخت معادل بهشت‌زهرای کنونی است و دست‌کم تهرانی‌ها تا ۳۰سال نباید برای دفن مردگان‌شان نگرانی داشته باشند.

اما نهایی شدن این تفاهمنامه را معاون خدمات شهری شهردار تهران تایید نمی‌کند. پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران نیز در این رابطه گفت: موضوع تملک زمین برای احداث گورستان جدید پایتخت در دستور کار مدیریت شهری است اما اینکه این زمین حتما در نزدیکی بهشت‌زهرای کنونی باشد جزو اولویت‌ها نیست.

او در‌خصوص وجود دلال‌های خریدوفروش قبر در بهشت‌زهرا توضیح داد: این موضوع امکان‌پذیر نیست زیرا مالکان قبر تنها می‌توانند به بستگان درجه اول خود قبر منتقل کنند و امکان فروش قبر به افراد غیر را ندارند و از طریق همین قانون می‌توان با دلالی قبر مقابله کرد. اما اگر همشهریان تهرانی از تخلفات مشابه اطلاع دهند حتما با آن برخورد می‌کنیم. یکی از راهکارهای افزایش ظرفیت دفن در تهران استفاده از گورستان‌های قدیمی پایتخت بود. موضوعی که به‌نظر می‌رسد در حال حاضر در اولویت کاری مدیریت شهری نباشد.

مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهردار تهران در این رابطه به مهر گفت: برنامه‌یی عملیاتی برای ساماندهی گورستان‌های قدیمی پایتخت نداریم و تنها مشاوران ما در حال مطالعه اطلاعات گورستان‌های قدیمی هستند. از دو سال پیش مشاورانی برای احیای گورستان‌های متروکه و متبرکه، مطالعاتی را آغاز کرده و ۱۲۰گورستان قدیمی شهر تهران شناسایی شدند. وی ادامه داد: ۴۰گورستان به‌طور کامل تغییر کرده و ۸۰گورستان متروکه و متبرکه که تعدادی از آنها در امامزاده‌ها بودند در حال مطالعه و شناسایی هستند تا چگونگی احیای آنها مشخص شود. معاون خدمات شهری شهردار تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری قصد احیای گورستان‌های قدیمی را دارد، گفت: در حال حاضر این طرح در مرحله مطالعاتی است و برنامه‌یی برای اجرایی کردن آن در دستور کار نیست. به گفته عبدالهی، بررسی امکان بازدفن اموات به‌صورت محدود و محلی برای احیای این گورستان‌های قدیمی و شناسایی و تکمیل اطلاعات آن از برنامه‌های شهرداری در‌خصوص گورستان‌های قدیمی است. وی ادامه داد: البته هنوز بسیاری از شهروندان، گورستان‌های قدیمی پایتخت را نمی‌شناسند و نیاز داریم این اطلاعات تکمیل شود.

ایده ایجاد گورستان‌های جدید در غرب و شرق پایتخت نیز طی دو سال گذشته در شورا مطرح شد اما عملی نشد. مهدی چمران رییس شورای شهر تهران دی ماه سال گذشته درباره دلیل عملی نشدن این ایده گفت: برای عملیاتی شدن این ایده، زمینی پیدا نشد که هم همسایگان راضی باشند و هم مناسب باشد. اما شهرداری تهران تلاش خود را برای جانمایی جدید انجام می‌دهد و مکان‌هایی را نیز مدنظر و انتخاب کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر