حمید بعیدینژاد، مدیرکل سیاسی و امور بینالملل وزارت خارجه روز پنجشنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: یکی از ناراحتیها و غصههای همیشگی ما هنگام شرکت در مذاکرات هستهیی حس تاثیر عینی تحریمها بر صنعت هوایی کشور و تقریبا قطع شدن پروازهای خارجی خطوط هوایی ملی کشورمان بود. ما طی این دو سال و نیم تقریبا بالای 98درصد در سفر به محل مذاکرات که خیلی وقتها هم دو پروازی بودند، مجبور بودیم از خطوط هوایی خارجی استفاده کنیم. این برای ما همواره ناراحتکننده بود که چرا باید شهروندان ایرانی برای سفر به خارج از کشور نتوانند از خطوط ملی هوایی کشور خود استفاده کنند و در شرایط وجود بازار اقتصادی درآمدزا و در شرایطی که خلبانان، مهندسان پرواز و خدمه پروازی کشورمان با پدیده زشت بیکاری مواجه هستند، تمام پروازهای خارج کشورمان عملا در اختیار چند شرکت خارجی محدود قرار گرفته است. یک بررسی سرانگشتی میتواند عمق این فاجعه را نشان دهد. خط هوایی ترکیش ایرلاین عملا روزانه تا بیش از 20پرواز به تهران و حتی دیگر شهرها ازجمله اصفهان، کرمانشاه، مشهد و... دارد که اگر پرواز دیگر خطوط ترکیه مانند اطلس جت و پگاسوس را اضافه کنیم به حدود 30پرواز هم
میرسد. اگر خطوط قطر و امارات را هم اضافه کنیم حدود روزانه تا 100پرواز خارجی مسافران ایرانی را با ترانزیت به کشورهای مختلف آسیا، اروپا و کانادا میبرند که سودهای هنگفتی را متوجه این شرکتهای خارجی میکنند. چهار مشکل عمده تحریم شرکتهای ایرانی، کمبود هواپیما، کمبود قطعات، مشکل تعمیرات و بالاخره ممنوعیت شرکتهای نفتی خارجی برای عرضه سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاههای خارجی بودهاند.
خوشبختانه این محدودیتها همه براساس توافقات جدید برداشته شدهاند و صنعت هوایی ایران در آستانه یک تحول عمده قرار گرفته است. امیدواریم که بتوانیم با کار بیشتر سهم پروازهای از دست رفته خود در سالهای اخیر را بگیریم و یک ایرانی بتواند با هواپیمای ایرانی پرواز کند. جمعیت 80 میلیونی فعال ایرانی میتواند موتور حرکت جدی صنعت هوایی در داخل و خارج کشور باشد و این صنعت میتواند بازار مناسبی برای جذب جوانان کشورمان فراهم کند. قرارداد جدید ایران با ایرباس در جریان سفر رییسجمهور ایران به پاریس نخستین فرصتهای لازم را برای صنعت هوایی ایران فراهم خواهد کرد. آری زنگهای خطر به خصوص برای شرکتهای کشورهای همسایه که واقعا با وجود استفاده سرشار از بازار ایران در حق ملت ما حقشناسی نداشتند به صدا درآمده است.