خشم مخالفان اسد از دست برتر ایران و روسیه در مذاکرات

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۴۷۹

چهارمین دور مذاکرات برای حل‌وفصل بحران سوریه در چارچوب مذاکرات ژنو3 میان هیات‌هایی از دولت سوریه و معارضان این کشور، تحت نظارت استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه و حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف ازجمله ایران در شهر ژنو سوییس آغاز به‌کار کرد. این درحالی است که معارضان سوری که تا قبل از آغاز نشست متعهد به حضور در مذاکرات بدون هیچ پیش‌شرطی بودند، پس از گردهمایی هیات عالی مذاکره‌کنندگان مخالفان در ریاض اعلام کردند که تا برآورده شدن خواسته‌های‌شان، یعنی اعمال آتش‌بس و نیز دعوت از هیچ گروه دیگری تحت عنوان مخالفان دولت اسد، از شرکت در این مذاکرات خودداری خواهند کرد. آنها که پشتیبانی عربستان‌سعودی را با خود دارند، ایران و روسیه را به عدم همکاری در یافتن راه‌حل سیاسی در سوریه متهم کرده و مشخص نبودن سرنوشت بشار اسد را بهانه‌یی برای امتناع از شرکت در مذاکرات اعلام کرده‌اند. در همین حال برخی تحلیلگران معتقدند راهکار سیاسی صلح در سوریه توسط ایران و حضور فعال روسیه در مبارزه با تروریسم در این کشور باعث شده که ایران و روسیه در این مذاکرات دست بالا را داشته باشند و حتی ایالات متحده مواضع خود را پس از 5سال به ایران و روسیه نزدیک کرده و موضعی مشابه با آنها در حل بحران سوریه اتخاذ کند. مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این خصوص اعلام کرد: جناح‌های مخالف دولت باید از این فرصت تاریخی بهره برده و بدون هیچ پیش‌شرطی وارد گفت‌وگو شوند. استفان دی میستورا نیز با هشدار به همه گروه‌های ذی‌ربط گفت که این مذاکرات به‌عنوان بزرگ‌ترین شانس برای پیشبرد حل بحران سیاسی سوریه است و وی اجازه نخواهد داد این مذاکرات شکست بخورد.


مواضع مشترک ایران و روسیه

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه که پیش از شرکت در این مذاکرات به مسکو سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تهران و مسکو از راهکار سیاسی حمایت می‌کنند، گفت: از تلاش‌های استفان دیمیستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در سوریه برای تحقق گفت‌وگوهای سیاسی سوری حمایت می‌کنیم. وی بااشاره به رایزنی‌های خود با طرف روسی ازجمله میخاییل بوگدانف نماینده رییس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه افزود: نسبت به گفت‌وگوهای سوری-سوری خوش‌بین هستیم. اما همزمان معتقدیم که باید مبارزه شدید با تروریست‌ها ادامه یابد. وی با بیان اینکه تهران و مسکو در مسائل سوریه مواضع مشترک دارند، اظهار کرد: ایران و روسیه در نشست‌های بین‌المللی گروه کشورهای حامی سوریه در نیویورک و وین حضور فعال داشتند. معاون وزیر خارجه افزود: به حمایت‌های خود از سوریه در چند بعد ادامه خواهیم داد. دو کشور از سوریه در برابر تهدیدات تروریست‌ها حمایت خواهند کرد. مسائل انسانی در سوریه ازجمله موضوع آوارگان و پناهندگان موردتوجه ماست. معتقدیم که برای اجرای توافقات وین و نیویورک مهم‌ترین موضوع اراده کشورهاست. امیرعبداللهیان تاکید کرد: همسایگان سوریه باید مرزهای‌شان را به دقت کنترل کنند. اگر تروریست‌های خارجی نتوانند از مرز به سوریه نفوذ کنند در کوتاه‌ترین مدت امنیت این کشور تامین خواهد شد. این دیپلمات ایرانی گفت: در نشست‌های نیویورک و وین به تفصیل در این مورد بحث و خاطرنشان شد که اگر خطای برخی کشورها نبود و از تروریست‌ها استفاده ابزاری نمی‌کردند در منطقه و سوریه آرامش برقرار می‌شد. ورود تروریست‌ها به سوریه اوضاع این کشور را پیچیده کرد. وی ادامه داد: یکی از تبعات این عمل عدم امکان متمایز کردن تروریست‌ها از معارضان است، به‌همین دلیل برخی کشورها سعی دارند در مذاکرات سوری به‌جای معارضان، تروریست‌ها را پشت میز مذاکره بنشانند.


پیام ایران صلح، آرامش و همکاری است

ازسوی دیگر نارضایتی ائتلاف عربی-غربی با محوریت عربستان، از دست برتر ایران در مذاکرت صلح سوریه و به توافق نرسیدن طرف‌های درگیر بر سر فهرست گروه‌های شرکت‌کننده در این نشست، سبب شد تا این مذاکرات با تاخیری چهار روزه آغاز به‌کار کند. امیرعبداللهیان در این راستا اعلام کرد: تلاش خواهیم کرد تصمیم نادرست عربستان‌سعودی در قطع روابط سیاسی با ایران در حل مساله سیاسی سوریه تاثیر نگذارد. وی گفت: توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه از‌جمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. در ارتباط با عربستان‌سعودی از ایجاد تنش و تشنج استقبال نمی‌کنیم و از این کشور دعوت می‌کنیم اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند. معاون وزیر خارجه بااشاره به دیدار و رایزنی با میخاییل بوگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده رییس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه گفت: در این دیدار درخصوص روابط ایران و عربستان‌سعودی گفت‌وگو کردیم. پیام همیشگی ما به دوستان و کشورهای همسایه در خلیج‌فارس دوستی، همکاری و صلح و آرامش است. همسایگان اولویت ما در توسعه روابط هستند. باور داریم در دوران پسافرجام فرصت‌های جدی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و خلیج‌فارس فراهم می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر