آغاز خزان بورس

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۴۷

شاخص کل بورس تهران در نخستین روز مهر با افزایش مواجه شد تا بورس در فضایی مثبت پاییز را آغاز کند. در کل به‌نظر می‌رسد سهامداران پس از مدت‌ها دیدگاه مثبتی به بازار سرمایه پیدا کرده‌اند. هرچند هنوز اتفاق خاصی رخ نداده، اما احتمالا سرمایه‌گذاران بورسی به استقبال نتایج مثبت احتمالی از مذاکرات هسته‌یی رفته‌اند یا شاید چشم امیدی به گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها دارند. البته بعید به‌نظر می‌رسد باتوجه به گزارش‌های فصل بهار و فضای رکودی حاکم بر اقتصاد، گزارش‌های 6ماهه چندان چنگی به دل بزنند. از طرف دیگر مذاکرات هسته‌یی لااقل تا آذر ادامه خواهد داشت و نتیجه این دور از مذاکرات دست‌کم تا دو ماه دیگر مشخص خواهد شد.

با وجود رشد اندک شاخص کل بورس تهران، حجم معاملات هنوز بسیار اندک بوده و لذا حرکت مثبت فعلی بورس، شاید چندان مهم به‌نظر نرسد، خصوصا که بخش عمده

رشد شاخص در روز گذشته مرهون بازگشایی دو نماد تیپیکو و پارسان بود و این دو نماد جمعا شاخص کل را 27 واحد ارتقا دادند.


بازار از نگاه آمار

حجم معاملات روزگذشته بورس تهران به‌طرز شدیدا نگران‌کننده‌یی پایین بود، به این صورت که ارزش اوراق بهادار معامله شده در نخستین روز کاری پاییز تنها 137میلیارد تومان بود. این مقدار معاملات روی 390میلیون و 726هزار ورقه بهادار و در 50هزار و 292دفعه انجام شد. 55درصد از این میزان (معادل 75میلیارد تومان) مربوط به معاملات سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس بود. همچنین معاملات انجام شده روی اوراق بدهی و اوراق تسهیلات مسکن، بالغ بر 40میلیارد تومان (معادل 30درصد از کل) شد. ضمنا 87میلیون و 829هزار سهم به ارزش بیش از 19میلیارد تومان (معادل 14درصد از کل معاملات) در معاملات عمده دست‌به‌دست شد. این ارقام می‌توانند نشانی از کمبود شدید نقدینگی در بازار باشند.

همچنین شاخص کل بورس تهران در روز گذشته با رشد 41واحدی در عدد 71هزار و 726واحد بسته شد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، رشد شاخص مدیون بازگشایی دو نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان) و تیپیکو (سرمایه‌گذاری دارویی تامین) بود. در روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تغییر سال مالی از 30آذر به 31شهریور با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. سهام این شرکت با اینکه نوسان شدیدی نداشت، اما شاخص کل را 15واحد ارتقا داد. همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک‌قیمتی آماده انجام معامله شد. باتوجه به جو مثبت حاکم بر بازار سهام‌های دارویی، سهام تیپیکو نیز با رشد 5/3درصدی مواجه شد و شاخص کل را 12واحد ارتقا داد. پس از این دو نماد والبر (سرمایه‌گذاری البرز) نیز شاخص را ارتقا داد و بار 6واحد از رشد شاخص کل بورس تهران را به دوش کشید. به‌طور کلی سهام اغلب شرکت‌های دارویی و سهام گروه صنایع غذایی در روز گذشته با صف خرید مواجه شدند که دلیل اصلی آن را می‌توان خوش‌بینی سهامداران به گزارش‌های 6ماهه دانست.

به این ترتیب گروه مواد و محصولات دارویی با اثر مثبت 44واحدی بر شاخص کل، در صدر فهرست گروه‌های بهبود‌دهنده شاخص کل قرار گرفت. پس از آن گروه محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، خودرو و ساخت قطعات و گروه سیمانی‌ها، شاخص را ارتقا دادند و هر کدام به ترتیب 15، 8، 7 و 5 واحد، بر شاخص کل اثر مثبت گذاشتند. لازم به ذکر است که گروه خودرویی‌ها پس از چند روز رشد ارزش، در روز گذشته روند متعادل‌تری داشتند و به جز سهام زامیاد (خزامیا)، که با صف خرید مواجه بود، باقی سهم‌های خودرویی با نوسان کمی همراه بودند. دلایل اصلی رشد سهم‌های گروه خودرویی در چند روز اخیر را می‌توان خوش‌بینی سهامداران به مذاکرات، خریدهای صندوق توسعه بازار، حمایت سهامداران عمده و حقوقی و همچنین سفته‌بازی دانست.

از طرف دیگر، از بین گروه‌هایی که بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشتند، بانک‌ها و موسسات اعتباری در صدر ایستاده و شاخص کل را بیش از 18واحد تنزل دادند. پس از آن گروه‌های شرکت‌های صنعتی چند رشته‌یی و فلزات اساسی قرار داشتند که هر کدام به ترتیب شاخص را 18 و 15 واحد تنزل دادند. از بین شرکت‌ها نیز، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با اثر منفی 12واحد، بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشت. پس از آن، بانک صادرات (وبصادر) 11واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) 4واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) 4واحد و پست‌بانک ایران (وپست) نیز 4واحد، شاخص کل را تنزل دادند.


صف خرید برای «واتی» و «ثشرق»

از اتفاقات جالب‌توجه روز گذشته، می‌توان به تشکیل صف خرید برای سهام شرکت سرمایه‌گذاری‌ آتیه‌ دماوند (واتی) همچنین برای سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق (ثشرق) اشاره کرد.

به‌نظر می‌رسد از آنجایی که شرکت آتیه دماوند سهامدار عمده صنایع‌شیمیایی‌ ایران‌ (شیران) است و قیمت سهام این شرکت در چند روز اخیر با رشد 10درصدی مواجه شده بود، حالا نوبت به رشد قیمت و در صف خرید قرار گرفتن «واتی» است.

همچنین باتوجه به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق فروش یک دارایی مهم خود (هتل امید) را از سال مالی قبل به سال مالی جاری منتقل کرده است. بازار به‌صورت هیجانی این سهم را صف خرید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر