پول بدهید، دانشگاه دولتی بروید

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۴۰

سال تحصیلی جدید آغاز شد و دانش‌آموزان دوباره به کلاس درس رفتند. دانشجویان هم ترم جدید را آغاز کردند، هرچند که اول مهر همه حواس‌ها به دانش‌آموزان است و شروع درس و مشق دانشجویان بی‌سروصداتر است. بعد از اینکه نتایج کنکور سال 93 اعلام شد، دانشجویان جدیدالورود هم به جمع دانشجویان اضافه شدند. کسانی که موفق شدند در دانشگاه‌های دولتی قبول شوند که حتما بیشتر از بقیه خوشحال هستند.

دانشگاه آزادی‌ها هم با پرداخت شهریه، دانشجو شدند و درس را آغاز کردند. اما به جز اینها برخی دیگر از داوطلبان ورود به دانشگاه هم موفق شدند به دانشگاه دولتی راه پیدا کنند، البته آنها هم شهریه پرداخت کردند، شهریه‌یی بیشتر از دانشگاه آزادی‌ها.

حالا وزارت علوم به‌عنوان رقیب دانشگاه آزاد، اقدام به پذیرش دانشجویانی کرده که حاضر هستند پول بیشتری پرداخت کنند اما در دانشگاه دولتی تحصیل کنند. شاید همین تصمیم باعث شده که دانشگاه آزاد هم چشم و همچشمی کند و 15درصد شهریه‌هایش را بالا ببرد. این اقدام وزارت علوم حتی در رشته‌های پزشکی هم که نیاز به گزینش دقیق‌تر دارد، اتفاق افتاده است تا جایی که موجب اعتراض دانشجویان و استادان این رشته شده است. به جز این مساله موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که دانشگاه آزاد تاسیس شد تا کمبود ظرفیت در دانشگاه‌های دولتی را جبران کند و این امکان وجود داشته باشد تا هر سال دانشجویان بیشتری در دانشگاه تحصیل کنند. عده‌یی معتقدند که در دانشگاه‌های مطرح دنیا، دانشجویان بدون کنکور و با پرداخت شهریه می‌توانند تحصیل کنند اما در همان دانشگاه‌ها هم برای پذیرش در بعضی رشته‌ها محدودیت وجود دارد. از طرفی سیستم آموزشی یکپارچه است اما در کشور ما که دانشگاه آزاد برای امکان تحصیل تعداد بیشتری از افراد تاسیس شد، اینکه وزارت علوم هم بخواهد به‌نوعی کار دانشگاه آزاد را با اسم دانشگاه دولتی انجام دهد، جای سوال است.

از طرفی دانشجویان دانشگاه‌های سراسری که با آزمون موفق به ورود به این دانشگاه‌ها شده‌اند، اعتراض می‌کنند که فرق ما با کسانی که از سطح علمی پایین‌تری برخوردارند، چیست؟ آنها معتقدند این شیوه سطح علمی دانشگاه‌های دولتی را کاهش می‌دهد و هرکس که پول بیشتری پرداخت کند، می‌تواند در رشته بهتری تحصیل کند، بدون آنکه توان علمی او درنظر گرفته شود. حالا که چنین اقدامی به اجرا رسیده فقط باید دعا کنیم که این پولی بودن در روند تحصیل این افراد تاثیر نگذارد و به‌خاطر داشتن پول بیشتر درجات علمی را سریع‌تر طی نکنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر