هدر رفت سوخت قابل‌پیشگیری ‌است

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۳۷

بالا بودن سرانه مصرف سوخت در کشور ما تنها به این دلیل نیست که مردم استفاده زیادی از سوخت دارند. پایین بودن بهره‌وری و کارآمدی محصولاتی که برای تولید گرما یا حرارت از سوخت استفاده می‌کنند نیز در این زمینه مزید بر علت می‌شود. همگان به تجربه دریافته‌اند رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی ضامن کیفیت محصول، سلامت و ایمنی مصرف‌کننده، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط‌زیست و ده‌ها مزیت دیگر است و توصیه تمام متخصصان و کارشناسان در هر زمینه‌ای، ارجحیت دادن محصولات استاندارد به غیراستاندارد توسط مصرف‌کنندگان است.

پیشرفت اقتصاد هر کشور در گرو میزان اهمیتی است که در جزییات هدر رفت سوخت آن کشور داده می‌شود. وسایل گرمایشی و سرمایشی از دسته محصولاتی هستند که بیشترین هدررفت سوخت در آنها اتفاق می‌افتد. استفاده از وسایل استاندارد برای تامین آب گرم مصرفی و گرمایش ساختمان‌ها نیز مزایای فراوانی را به‌همراه خواهد داشت و موجب دفع خسارات مالی و جانی خواهد شد چراکه این وسایل با ایمنی و جان افراد سر و کار داشته، مصرف‌کننده انرژی هستند و در حفظ محیط‌زیست و آلودگی هوا نیز نقش موثری دارند. دو سیستم متداول بدین منظور پکیج‌های شوفاژ دیواری و موتورخانه‌های حرارت مرکزی هستند. اما نکته اساسی اینجاست که موتورخانه یک قطعه یا وسیله نیست بلکه یک سیستم چند پارچه متشکل از اجزا و قطعات فراوان است که از طریق لوله‌ها به هم وصل می‌شوند، حتی اگر تک‌تک قطعات و اجزای موتورخانه دارای استاندارد باشند، چگونگی انتخاب تجهیزات موتورخانه، وابستگی زیاد قطعات انتخابی به همدیگر، حجم بالای لوله‌ها و اتصالات به‌کار رفته، جاگذاری تجهیزات، مناسب بودن فضای موتورخانه و بسیاری از عوامل دیگر باعث می‌شود که نتوان استاندارد مشخصی برای سیستم موتورخانه درنظر گرفت و همواره در این مورد با شک و تردید قضاوت کرد. این در حالی است که پکیج شوفاژ دیواری یک وسیله مستقل و یکپارچه است که خود وسیله، فرآیند تولید، ایمنی، مصرف انرژی، حفظ محیط‌زیست و... در مورد آن به‌راحتی می‌تواند توسط کارشناسان مربوطه مورد ارزیابی قرار گیرد و درصورت احراز شرایط لازم، استانداردها به آن تعلق گیرد.

خوشبختانه و به همت کارگران و متخصصان ایرانی امروزه برخی از پکیج‌های تولید داخل موفق به اخذ بسیاری از استانداردهای ملی و بین‌المللی ازجمله نشان استاندارد ملی، استانداردهای بین‌المللی شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر