استاندارانی به رنگ سبز

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۳۰۴

در دولت‌های نهم و دهم آنچه از رابطه استانداران مناطق مختلف با بخش کشاورزی به‌ یاد داریم مناسباتی غیر همسو و بعضا تخریبی بود. از خاطره‌های آن سال‌ها نامه استانداران شمال کشور در سال 1385 و در خلال سفر رییس دولت نهم به استان گیلان مبنی بر ضرورت اجرای طرح‌های اشتغالزایی بود. در پی این نامه ایشان دستور تغییر کاربری 300 هکتار از جنگل‌های کم نظیر هیرکانی در منطقه لاکان (که در نامه مذکور پیشنهاد شده بود) را برای احداث صنایع پتروشیمی داد. دستوری که خوشبختانه با موج رسانه‌یی البته متوقف شد. چند سال بعد این فرماندار نوشهر بود که در ایام دولت دهم با وجود مخالفت مدنی دلسوزان بستر حیات به مدد نیرو‌های انتظامی به تخریب باغ کلکسیونی نظیر درختان جنگلی در نوشهر پرداخت. از آخرین اقداماتی از این دست فشار استاندار استان البرز برای ساخت‌وساز در یکصد هکتار از اراضی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در شهر کرج بود. فشاری که با مقاومت رییس وقت روبه‌رو شده و نهایتا و توسط فرهاد رهبر ریاست وقت دانشگاه تهران به برکناری وی انجامید تا ثابت شود که شوق برای توسعه‌یی مخرب حتی از کلاس‌های آموزشی نیز نمی‌گذرد و...

اکنون اما با گشت‌و‌گذاری هر روزه در عرصه رسانه‌یی و در بخش کشاورزی حضور فعال و پیگیرانه استانداران تمام کشور را می‌بینیم. آنها که از مفهوم توسعه تلقی تخریب بر بستر حیات را در دستور کار خود ندارند. اگر که سال‌های اخیر دولت یازدهم را از این منظر نگاه کنیم از تریبون مدیریت هر استانی تاکید برمحوریت کشاورزی پایدار را در فهرست دغدغه‌های آنان مشاهده می‌کنیم.

مهندس میرمحمدی با سابقه نزدیک به سه دهه مدیریت کلان در بخش کشاورزی در خلال بیش از دوسالی نیز که مدیریت اجرایی استان یزد را به عهده دارد همواره بر بهره‌وری هوشمندانه از منابع آب کم و بسیار گرانبهای ابن خطه خشک تاکید دارد. خطه‌یی که محدودیت نزولات آسمانی‌اش را قرن‌هاست که طراوت و ذکاوت مردمش به

جبران کوشیده‌اند.

محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز اخیرا و در تداوم رویکرد فعال خود به بخش کشاورزی در دیدار با معاون اول رییس‌جمهور همچنین با اشاره به حمایت‌های دولت تدبیر و امید از صنعت چای به پرداخت بیش از ۷۰۰میلیارد ریال یارانه خرید برگ سبز چای در سال جاری اشاره کرد و خواستار دستور معاون اول رییس‌جمهور برای تسریع در پرداخت مطالبات باقیمانده چایکاران و نیز حمایت از برنامه‌های پرورش ماهی در قفس شد. عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در همایش سالانه مروجان و محققان کشاورزی که در روز 23 آذرماه در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: محققان باید یافته‌های خود را در قالب برنامه‌های تنظیم شده‌یی اصلاح کنند تا شاهد اجرایی شدن این ایده‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی باشیم. اگر به تریبون‌های مدیران استانی که اکنون و با نگاهی سبز بخش کشاورزی منطقه خودرا پایش و حمایت می‌کنند، بخواهیم اشاره داشته باشیم به مجال بیشتری نیاز است.

بدون تردید در شرایط تغییرات هشدار‌دهنده اقلیمی حال حاضر و نشانه‌هایی ازآسیب‌های جبران‌ناپذیر که بر منابع تولید وارد آمده است حمایت بی‌دریغ و بی‌قید و شرط مدیران استانی از افق سبزی حکایت می‌کند که در پیش روی آینده نه چندان دور کشور قرار دارد. امیدواریم تمام این مدیران و در سراسر کشور بر این عهد و پیمان استوار باشند تا به مثابه بازویی توانا برای مدیریت بخش کشاورزی از غذایی نوید دهند که نه از عرشه کشتی‌های واردات بلکه از مزارع دو باره پربار سرزمین ما برون می‌آید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر