اخبار

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۳۰۳

ساخت پنجه‌گیرنده اشیا برای پهپادها

یک مهندس بریتانیایی موفق به طراحی و ساخت بازو و پنجه گرفتن اشیاء سبک برای پهپادهای امروزی شده است.

بن کاردوش، فارغ‌التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه شفیلد هالام بریتانیا، موفق به ساخت نخستین پنجه مکانیکی جهت نصب بر روی پهپادهای مختلف شد.

کاردوش، در مورد مزیت‌های اختراع خود اظهارکرد: طراحی این ابزار به صورتی انجام شده که روی همه نوع پهپاد قابل نصب است و قسمت پنجه یا‌گیرنده اشیاء آن از پنج انگشت با مکانیسم بسته شدن مستقل ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه در مورد پنجه‌گیرنده اشیاء، عدم نیاز به برق و تجهیزات کنترلی اضافی است، چرا که بهینه‌سازی مصرف انرژی در پهپادها از اهمیت بالایی برخوردار است.

پنجه‌گیرنده اشیاء از آلومینیوم سبک وزن ساخته شده و با قابلیت روغن‌کاری خودکار و وزن 20 گرمی به کاربر اجازه می‌دهد تا اشیاء مورد نظر خود را با وزن حداکثر یک کیلوگرم بلند کند.

کاردوش در مورد انگیزه ساخت پنجه قابل نصب بر روی پهپادها افزود: ایده اولیه ساخت این وسیله را در یک بازی رایانه‌یی دریافت کردم و هدف از ساخت آن، افزایش کارایی پهپاد‌ها در جابه‌جایی اجسام در وضعیت پرواز است.


ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات مغز

10 برابر تصورات پیشین

دانشمندان با بررسی ظرفیت سیناپس‌های مغزی دریافتند که توانایی تقریبی ذخیره اطلاعات در مغز بیش از 10 برابر محاسبات گذشته است. در این مطالعه دانشمندان ظرفیت تقریبی هر سیناپس مغزی را حدود 4.7 بایت تخمین زده‌اند.

محققان با جمع‌بندی توان کلی سیناپس‌های مغزی به عدد شگفت‌انگیز یک پتابایت معادل 20 میلیون قفسه چهار کشویی پر از اطلاعات نوشتاری رسیدند. دانشمندان امریکایی برای درک بهتر ظرفیت یک پتابایتی مغز با تبدیل این عدد به اطلاعات دیجیتال، توانایی کلی مغز را معادل ذخیره تصاویر HD-TV به مدت تقریبی 13 سال برآورد کردند. پروفسور‌تری سجنوسکی، متخصص عصب‌شناسی و سرپرست این مطالعه اظهار کرد: شگفتانگیزترین قابلیت مغز، توانایی ذخیره این حجم عظیم از اطلاعات در عین کم مصرفی است.

وی در ادامه افزود: دانشمندان امیدوارند تا با مطالعه بر روی ساختار پیچیده مغز، گامی در جهت پیشرفت علوم رایانه‌یی و افزایش راندمان مدارهای الکترونیکی بردارند.

پژوهشگران در این مطالعه همچنین موفق به کشف عملکرد مختلف سیناپس‌های مغزی شدند، بطوری‌که سیناپس‌های بزرگ‌تر علاوه بر تاثیر در فعالیت سایر نورون‌ها باعث تحریک سیناپس‌های کوچک‌تر مجاور نیز می‌شوند.


افشای اطلاعات خصوصی کاربران

با ترموستات هوشمند گوگل

کارشناسان امنیتی از آسیب‌پذیری ترموستات‌های هوشمند نست ساخت شرکت گوگل خبر می‌دهند. این ترموستات‌ها در زمان اتصال به وب بی‌سروصدا داده‌های خصوصی کاربران را افشا می‌کنند. ترموستات‌های نست با بررسی رفتار کاربران خود دمای منزل را به شیوه مناسبی تنظیم کرده و جلوی صرف هزینه زائد را می‌گیرند. اما ظاهرا اتصال آنها به اینترنت برای هدایت و مدیریت دردسرساز شده است. یک گزارش ارائه شده در کنفرانس PrivacyCon در دانشگاه پرینستون ثابت کرده که ترموستات نست داده‌هایی را بطور رمزگذاری نشده منتقل می‌کند و لذا هکرهای آنلاین می‌توانند این اطلاعات خصوصی را بررسی و از این طریق حتی محل سکونت کاربران را شناسایی کنند.

مشکل یاد شده مربوط به نحوه به روزرسانی اطلاعات آب و هوایی در نست از طریق ایستگاه‌های آب و هوای محلی است. اگرچه اطلاعات حساس کاربران مانند آدرس منزل در نست رمزگذاری می‌شوند اما داده‌های جمع‌آوری شده از طریق ایستگاه‌های محلی آب و هوا رمزگذاری نمی‌شوند و از طریق همین اطلاعات می‌توان به کد پستی کاربران و محل سکونت آنها دست یافت.

کارشناسان می‌گویند، سرقت داده‌های رمزگذاری نشده از نست ساده‌تر از حد تصور است. طراحان نست در واکنش به این موضوع گفته‌اند در جریان مشکل یاد شده قرار گرفته و آن را با عرضه یک وصله به روزرسان برطرف کرده‌اند.


اپل محقق برجسته حوزه واقعیت مجازی را به‌خدمت گرفت

تحرکات اپل احتمال فعال شدن این شرکت در زمینه طراحی و عرضه هدست‌های واقعیت مجازی را افزایش داده است.

در حالی که ساخت چنین محصولاتی به زمینه رقابت تازه شرکت‌های فناوری مبدل شده، اپل برای عقب نماندن از رقبای همیشگی بی‌سروصدا در حال تلاش است. Doug Bowman نویسنده کتابی مشهور در زمینه رابط‌های کاربری سه‌بعدی و استاد دانشگاه Virginia Tech در رشته رایانه به تازگی به اپل پیوسته تا این شرکت را برای ساخت هدست‌های واقعیت مجازی یاری دهد. وی هم اینک مدیریت مرکز تعاملات انسان و رایانه را در دانشگاه Virginia Tech بر عهده دارد.

این استاد دانشگاه که از سال 1999 در دانشگاه Virginia Tech مشغول به کار است تاکنون مقالات متعددی در مورد واقعیت مجازی منتشر کرده و در آنها در مورد آینده این فناوری و نحوه کاربرد آن در علم و صنعت و تفریح بحث کرده است.

وی قبلا هم با دریافت بودجه صدهزار دلاری از مایکروسافت در مورد روش‌های تحلیل داده‌های حجیم در این عرضه تحقیق کرده است. در میان شرکت‌های بزرگ فناوری اپل بر خلاف گوگل، فیس‌بوک، سامسونگ و اچ‌تی‌سی هنوز هیچ محصولی را در حوزه واقعیت مجازی رونمایی نکرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر