بازپس‌گیری سنگر‌های از دست رفته توسط بورس

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۸۱

سرانجام حقوقی‌ها هم به بورس اعتماد کردند

گروه بورس علی رمضانیان

بازار سرمایه در حال پس گرفتن تمام رکوردهای قبلی خود است زیرا تمام شاخص‌های بازار به نوک قله در 11ماه گذشته رسیدند. بورس تهران در معاملات دیروز و همزمان با سفر رییس‌جمهور به کشورهای اروپایی و احتمال انعقاد قراردادهای جدید، رونق خود را دوچندان کرد و با اقبال سهامداران به اکثر گروه‌ها مواجه شد. از طرف دیگر حقوقی‌ها و فعالان خرد به بازار اعتماد کردند و عرضه‌های سنگین آنها تبدیل به خریدهای سنگین شد و به تبع آن پول را نیز وارد بازار کردند. به این ترتیب با انتشار خبرهای مثبت در بازار حرکت صعودی بورس تهران در روز گذشته شدت گرفت و اکثر گروه‌های بورسی به خصوص شرکت‌های خودرویی، معدنی و فولادی با افزایش قیمت و تقاضای میلیونی مواجه شدند. بر این اساس بورس تهران با رکوردشکنی‌های جدید خود در معاملات دیروز شگفتی‌ساز شد و رشد 1100 واحدی شاخص کل را رقم زد. ارزش بازار نیز در آستانه فتح رقم 300هزار میلیاردی قرار گرفت. روز گذشته تقویت تقاضا در برابر عرضه سهام تا حدی پیش رفت که بازارگردان‌ها و صندوق‌های خبرگردانی به‌طور خودجوش اقدام به تزریق سهام با هدف افزایش نقدشوندگی و رقیق کردن صف خریدهای میلیونی به ویژه در گروه بانک‌ها کردند. روند حرکتی شکل گرفته در بازار سهام در حالی روی مدار شادابی و در شیبی منطقی ادامه یافته است که بازیگران بزرگ بازار این روزها شاهد تعدیل نوبتی نسبت‌های P/E در گروه‌های مختلف بازار هستند.


اعتماد فعالان بازار به بورس

مدیر اوراق بهادار کارگزاری سهم آشنا در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: در روزهای گذشته دو اتفاق بزرگ در بورس رخ داد. یکی از اتفاقات نادر در 2سال گذشته، اعتماد حقوقی‌ها به بازار سرمایه است، زیرا در اغلب سهام معتبر حقوقی‌های بازار اقدام به خریدهای سنگین کردند و امتناع از عرضه‌های سنگین منجر به خرید شد. هرچند که آنها سهام خود را با نمادهای بنیادی‌تر جابه‌جا کردند. فرزاد میدانی در ادامه افزود: اتفاق بعدی دیگر اینکه، پول وارد بازار شد و این اتفاق از 15دی ماه سال 1392 که بورس روند نزولی گرفت، غیر ممکن بود اما در چند روز گذشته تزریق نقدینگی در بازرا شدت گرفت تا جایی که ارزش معاملات به رقم 452میلیارد ریال و ارزش بازار به 290هزار میلیارد ریال رسید. هرچند هنوز پول‌های اصلی وارد بازار نشد اما آرام آرام با افزایش خوش‌بینی به بازار، پول‌های به اصطلاح پارک شده در خارج از بورس، وارد بازار می‌شود.


فلزات لیدر معاملات بازار شدند

به دنبال اخبار منتشر شده، بحث همکاری شرکت با کمپانی مزبور مطرح شد، اما تاکنون خبری از سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران نبوده ولی برخی هیات‌های تجاری وارد ایران شده‌اند و درخصوص انتقال تکنولوژی مباحثی را مطرح کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود در دفتر رییس سازمان بورس تصمیماتی برای بازگشایی دوباره نماد ٢ شرکت سایپا و سرمایه‌گذاری رنا در حال اتخاذ است که این خبر نیز توانست تاثیر زیادی در شاخص کل داشته باشد. از سوی دیگر مدیرعامل آذین خودرو از تاسیس یک شرکت قطعه‌سازی مشترک برای تامین قطعات خودروهای فرانسوی خبر داد و عنوان کرد در این شرکت مشترک هر یک از طرفین ۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مدیرعامل ذوب‌آهن نیز از برنامه ساخت 2 هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در فولادشهر و ورود به پروژه‌های عظیم از جمله تعریض پل فلزی نصف جهان با مشارکت شهرداری اصفهان خبر داد. در گروه حمل و نقلی‌ها نیز به دلیل اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر پهلودهی ۱۸ خط کشتیرانی در بنادر ایران طی ۴ ماهه گذشته از افزایش ظرفیت قطار تهران- مشهد به ۳۵میلیون مسافر، امضای قرارداد قطار تهران- اصفهان و بهره‌برداری از قطعه اول آزادراه تهران- شمال در اوایل سال ۹۶، شرکت‌های عضو این گروه هیجانات مثبتی را به ثبت رساندند.

یکی دیگر از اتفاقات مثبت بورس، عرضه اوراق سلف موازی شرکت سیمان سپاهان انجام شد و تنها طی یک ثانیه اول کل اوراق عرضه شده به فروش رسید/سود این اوراق ۲۳درصد روز شمار و بازدهی اوراق در سررسید ۲۴ تا ۲۸درصد خواهد بود. در پایان دوره خریدار می‌تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت دارایی پایه در سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند. فولادی‌ها نیز به دلیل انعقاد قرارداد 2میلیارد دلاری با شرکت فولاد ایتالیا در سفر جاری رییس‌جمهور به رم و گروه لبنی‌ها به علت انعقاد قرارداد شرکت‌های لبنی با روسیه، تحرکات مثبت و خوبی را به نمایش گذاشتند.


تشکیل صف‌های خرید میلیونی در بورس

روز گذشته ارزش بازار سهام نسبت به روز قبل با افزایش 26هزار و 880میلیارد ریال روبه‌رو شد که در مجموع عملکرد خوبی را رقم زد. بازار سهام در پنجمین روز از بهمن امسال شاهد رشد دسته‌جمعی نماگرهای خود بود؛ بازاری که با وجود تزریق عرضه‌های حقوقی‌های بزرگ، صف خریدهای میلیونی را ترجیح داده و در نهایت شاخص کل ۱۱۱۷ واحد رشد کرد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معامله دیروز دوشنبه 5 بهمن 94 با افزایش 1117 واحدی به رقم 68 هزار و 857 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 176 واحد رشد عدد 11هزار و 112 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 1121 واحدی به رقم 77هزار و 22 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 898 واحدی عدد 47 هزار و 799 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 1791 واحد رشد به رقم 152 هزار و 889 واحد دست یافت.

دو نماد «چکارن» و «لابسا» به ترتیب به دلیل رفع گره معاملاتی و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، بیشترین افزایش قیمت را داشتند. شرکت‌های ایران ترانسفو و کارت اعتباری کیش نیز روز گذشته بیشترین تقاضا را داشتند و به ترتیب هر یک 135 و 106 میلیارد تومان از ارزش کل بازار را در اختیار گرفتند.


بیشترین ارزش معاملات روی دوش «فولاد»

بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت تاپیکو با 104 واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 103 واحد و فولاد مبارکه با 96 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با 38 واحد، بانک صادرات با 27 واحد و بانک پاسارگاد با 10 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند. همچنین ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 452 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 2 میلیارد و 60 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 116 هزار و 483 نوبت داد و ستد بود. طی این معاملات، نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی دکتر عبیدی، صنایع لاستیکی سهند، لبنیات پاستوریزه پاک، کارخانجات چینی ایران، کارخانجات سیمان صوفیان، آبسال، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی اوراق مشارکت نفت پارس، بانک آینده و سرمایه‌گذاری فنی مهندسی مشانیر متوقف شدند. دیروز معاملات کد به کد در نماد معاملاتی بانک خاورمیانه با جابه‌جایی بیش از 34میلیون سهم به ارزش بیش از 10میلیارد و 918میلیون تومان؛ پتروشیمی مبین با انتقال 25میلیون سهم به ارزش بیش از 8میلیارد و 300میلیون تومان و تولید برق عسلویه مپنا با 6میلیون سهم به ارزش کمتر از 8 میلیارد تومان، گروه داروی سبحان با 3میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان، صنایع خاک چینی ایران با بیش از 2میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد و 400میلیون تومان، قند شیرین خراسان با بیش از 2میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی سهامداران حقوقی به کد شرکت‌های درون‌گروهی و تابعه آنها صورت گرفت. بر همین اساس، تقویت تقاضا در برابر عرضه سهام تا حدی پیش رفت که بازار گردان‌ها و صندوق‌های خبرگردانی به‌طور خودجوش اقدام به تزریق سهام با هدف افزایش نقد شوندگی و رقیق کردن صف خریدهای میلیونی به ویژه در گروه بانک‌ها کردند.

در بازار دیروز به دلیل حاکم شدن جو مثبت تعداد صف‌های میلیونی افزایش پیدا کرد به‌طوری که ایران ترانسفو، کارت اعتباری کیش، مپنا، دارویی تامین و توسعه معادن و فلزات از شرکت‌های پر متقاضی خرید بودند و از سوی دیگر فولاد امیرکبیر کاشان و ارتباطات سیار از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.


معاملات فرابورس 1700میلیارد ریالی شد

ذوب‌آهن اصفهان با دادوستد 39میلیون و 860هزار سهم بیشترین حجم و برق عسلویه مپنا با معاملاتی به میزان 93میلیارد و 520میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات سهام را به نام خود ثبت کردند. در روز گذشته، بیش از 335میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 700میلیارد ریال در فرابورس ایران مورد معامله قرار گرفت. معاملات 5 بهمن‌ماه 1394 بازار فرابورس با خرید و فروش 335میلیون و 30هزار ورقه بهادار در 38هزار و 352 نوبت به ارزش یک هزار و 700میلیارد ریال به اتمام رسید و آیفکس هم با افزایش 10 واحدی نسبت به روز قبل در رقم 743.2 واحد بسته شد.

بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش 5میلیون و 750هزار سهم اختصاص یافت و بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به داد و ستد 401هزار و 860 ورقه اجاره مپنا بود. همچنین سهام دارو‌سازی کاسپین در کنار برق عسلویه مپنا و ساختمان تاسیسات راه آهن بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های بیمه آرمان، صنعتی مینو و مواد ویژه لیا با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند. خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی در روز جاری با قیمت 970هزار و 275ریال به پایان رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر