معاون گردشگری کشور از تبیین برنامههای عملیاتی و پیشبینی بودجه لازم برای گردشگری در دوران پس از تحریم خبر داد.
مرتضی رحمانیموحد از دوران پساتحریم با عنوان مدیریت امور در شرایط عادی نام برد و اظهار کرد: «چند سالی بود به دوران تحریم عادت داشتیم و محدودیتهایی حاکم بود که سلایقی را ایجاد میکرد، اما حالا با اجرای برجام و رفع تحریمها، به شرایط عادی برمیگردیم که مدیریت امور را الزامی میکند.» وی افزود: «در این شرایط مهمترین اقدام، اعتلا، ارتقا و همافزایی علمی است، تلاشی که باید از سوی زنجیرههای گردشگری به سیاستهای کلان نظام منتج شود.»
رحمانیموحد معتقد است: «در شرایط پس از برجام، استاندارد و ضوابط جایگزین سلایق و شاخصهای دوران خاص میشود. وقتی ضوابط و معیارهایی که از مدلهای موفق جهانی الگو گرفته شده، جایگزین علایق و شاخصهای قبل شود، موفقیت امور نیز حاصل خواهد شد.» معاون گردشگری با تاکید بر اینکه در دوره مدیریت عادی امور، باید به کیفیت خدمات توجه شود، گفت: «اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه گردشگر باید دوباره به مقصد برگردد. اگر این اتفاق رخ دهد، یعنی موفقیت در زنجیره گردشگری حاصل شده است. برای همین لازم است ارتقای کیفی در زیرساختهای موجود را جدی بگیریم. نمیتوان از بیزنس هتلداری صحبت کرد، بدون آنکه به ضوابط و استاندارد جهانی توجه شود.»
هتل فقط فروش اتاق نیست
او ادامه داد: «صنعت هتلداری در دنیا فقط فروش اتاق نیست، بلکه بخش عمدهیی از خدمات جانبی را تامین و هتل را به مقصد ماندگار تبدیل میکند، بنابراین در این بحث نیازمند ارتقای کیفیت خدمات هستیم تا مدیریت بهرهبرداری متناسب با این شرایط شکل گیرد.» رحمانیموحد فراهم شدن زمینه حضور برندهای شناخته شده در ایران را از الزامات دوران جدید برشمرد و افزود: «وجود برندهای معتبر علاوهبر متنوعسازی، باعث ارتقای خدمات و کیفیت خواهد شد.»
او همچنین ارتقای کمی و کیفی منابع انسانی را از دیگر شاخصهای مدیریت امور در شرایط عادی ذکر کرد و گفت: «براساس آنچه در برنامهها و سیاستها تببین شده، استفاده از نیروهای ماهر الزامی میشود. امروزه دنیا آموزش را جزو سرمایههای ثابت اقتصادی میداند و به عنوان تسهیلات با آن برخورد نمیکند.»
کاهش نقش دولت در چه شرایطی؟
معاون گردشگری همچنین ایجاد شرایط رقابتپذیر و کاهش نقش دولت را از شاخصهای مهم دوران جدید دانست و گفت: «این شاخص بسیار اهمیت دارد و وقتی حاصل میشود که دولت و بخش خصوصی به نقطهیی از جابهجایی و تعامل برسند. ضمن آنکه بخش خصوصی قوی و کارآمد به دولت کمک میکند این امور سریعتر واگذار شود.»
او با اعتقاد بر اینکه برنامه ششم به گردشگری پررنگ پرداخته تا آن را به جایگاه مطلوب برساند، بیان کرد: «در برنامه ششم بهطور افصل و اکمل در بخشهایی مثل اهداف کلان و راهبردی به حوزه گردشگری پرداخته شده و اهداف کمی بهطور جزیی مشخص شده است.»
اشتیاق جهان، محدودیت اخیر امریکا علیه ایران را نمیپذیرد
معاون گردشگری کشور سپس با اشاره به برخی تهدیدهای بینالمللی پس از برجام و تاثیر آن بر صنعت گردشگری ایران گفت: «مطمئن هستیم تاثیر آنچه در سطح بینالملل اتفاق میافتد، مثل مصوبه اخیر امریکا به مرور کمرنگ خواهد شد، چون شرایط عمومی بینالمللی و اشتیاق جهانی نسبت به ایران این محدودیتها را نمیپذیرد. این مسائل در نهایت رنگ اصلی خود را میبازند و به جریان عادی تبدیل میشوند.»