وابستگی بودجه 95 شهرداری پایتخت به فروش تراکم

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۶۶

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در جریان تشریح جزییات عملکرد مالی 9ماهه شهرداری تهران درباره بودجه سال 95 شهرداری تهران گفت: تراکم، تغییر کاربری و استقراض محل عمده درآمدهای شهرداری در سال آینده است.

به گزارش ایسنا، رحمت‌الله حافظی در نشست خبری که برای بررسی گزارش عملکرد 9ماهه سال جاری شهرداری تهران در محل شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه در سال 94 بودجه مصوب شهرداری 17هزار و 219میلیارد تومان بوده گفت: تا پایان آذرماه 10هزار و 615میلیارد تومان محقق شده است و این در حالی است که شهرداری برای سال 95، 18هزار و 716میلیارد تومان بودجه پیشنهاد کرده است و جای سوال است که وقتی منابع سال جاری محقق نشده چگونه شهرداری افزایش 1500 میلیارد تومانی بودجه برای سال 95 را در دستور کار خود قرار می‌دهد؟ وی با بیان اینکه منابع در شهرداری تهران در 3حوزه درآمدها، دارایی‌های سرمایه‌یی و دارایی‌های مالی جمع می‌شوند، گفت: این در حالی است که شهرداری برای سال 95، 7423میلیارد برای درآمدها، برای دارایی‌های سرمایه‌یی که شامل عوارض ساختمانی، تغییر کاربری، تراکم و... می‌شود 10هزار میلیارد تومان و برای دارایی‌های مالی 1292میلیارد تومان پیشنهاد داده است. حافظی با بیان اینکه در مجموع آنچه پیش‌بینی شده بود که در بودجه سال 94، 30درصد هزینه و 70درصد تملک باشد، محقق نشده است گفت: در بودجه 94وزن بخش هزینه‌یی سنگین است و به جای آنکه 30درصد به هزینه‌ها اختصاص یابد شاهد هستیم که در پایان 9 ماهه، 43.3درصد از بودجه هزینه است. هرچند ممکن است تا پایان سال اتفاقاتی رخ دهد که این موازنه اصلاح شود اما مطمئن هستیم که بودجه 17هزار و 219میلیارد تومانی شهرداری محقق نمی‌شود چرا که بر اساس عملکرد 9 ماهه تنها 10هزار و 615میلیارد تومان محقق شده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت این عدد به 15هزار میلیارد تومان می‌رسد. وی با بیان اینکه دارایی‌های مالی اعم از وام‌ها و وصول مطالبات 1292 میلیارد تومان تخمین زده شده است، افزود: 700 میلیارد تومان وام و مابقی اصول مطالبات است یعنی در اصل از 18هزار و 716میلیارد تومانی که شهرداری برای سال 95 پیشنهاد کرده است، 11هزار و 300 میلیارد تومان مبتنی بر تملک دارایی‌های سرمایه‌یی، مالی و وام بوده است یعنی به عبارت ساده‌تر فروش تراکم، تغییر کاربری و استقراض محل عمده درآمدهای شهرداری است. حافظی با بیان اینکه در آذرماه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال آتی در شورای شهر تهران تصویب و برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شد، افزود: انتظار داشتیم تا لایحه بودجه سال 95 در چارچوب این سیاست‌ها و الزامات بسته شود، اما در برخی بندها این‌گونه نبوده است.


جای خالی بودجه ارزی در جداول

وی با بیان اینکه در فضای پساتحریم انتظار داریم که سرمایه‌گذاران خارجی نیز وارد شوند، گفت: پیش‌بینی بودجه ارزی در جداول نیامده و حداقل تعیین قیمت ارز نیز در بودجه نیامده و این در حالی است که احتمال حضور خارجیان در پساتحریم وجود دارد و باید این نقص لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 رفع شود. حافظی با بیان اینکه هر سال عددی به عنوان مازاد درآمدهای همان سال مشخص و به سال بعد منتقل می‌شود، ادامه داد: این مازاد به عنوان منابع سال جدید باید در بودجه ذکر شود که عددی بین 1600 تا 2300میلیارد تومان است که این هم در بودجه سال 95 ذکر نشده است که در گزارش تفریغ بودجه نیز مورد ایراد حسابرس قرار گرفته است.


وصول مطالبات، منبع درآمد نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از لایحه بودجه سال 95 شهرداری مبنی بر اینکه وصول مطالبات را به عنوان منبع درآمد پیش‌بینی کرده است، عنوان کرد: اگر بر اساس حسابرسی تعهدی این بودجه نگارش شده باشد وصول مطالبات نمی‌تواند به عنوان منبع در نظر گرفته شود. حافظی با بیان اینکه در 9 ماهه، 750میلیارد تومان از وصول مطالبات محقق شده است، گفت: بر اساس بودجه پیشنهادی 95، شهرداری 952میلیارد تومان وصول مطالبات را پیش‌بینی کرده است. رییس کمیسیون سلامت شورای شهر با بیان اینکه معاونت شهرسازی در حوزه عملکرد هزینه‌ها گزارشش صفر بوده گفت: عملکرد هزینه‌یی این معاونت در گزارش 9 ماهه صفر گزارش شده است. وی با بیان اینکه شهرداری تهران برای سال آینده 18هزار و 716میلیارد تومان بودجه برای اداره شهر پیشنهاد داده است، گفت: این در حالی است که بودجه سال 94 شهرداری در حوزه تملک سرمایه‌یی در خوشبینانه‌ترین حالت به 15هزار میلیارد تومان می‌رسد و نباید بودجه سال 95 مبتنی بر عوارض تغییر کاربری، فروش تراکم مازاد و وام باشد چرا که این موارد ایجاد قرض و بار اضافی برای مدیران بعدی شهرداری می‌کند و این در حالی است که می‌شود بودجه سال 95 را به جای 18هزار میلیارد با 15 یا 16هزار میلیارد که معقول و منطقی نیز هست، ببندیم بدون اینکه اختلالی به ارائه خدمات به مردم وارد کند.


فروش تراکم در 9 ماهه گذشته

وی در خصوص میزان فروش تراکم در شهرداری تهران در 9 ماهه گذشته نیز گفت: بر اساس گزارشی که خود شهرداری در اختیار اعضای شورا قرار داده عوارض در پروانه ساختمانی در زیربنا مصوب شورا 400میلیارد تومان بوده که عملکرد شهرداری 88 میلیارد تومان بوده و در بخش عوارض بر پروانه ساختمانی شورا 500میلیارد تومان مصوب کرده و عملکرد شهرداری 340میلیارد تومان بوده و همچنین در حوزه عوارض بر پروانه ساختمانی غیرمجاز مصوب شورا 88میلیارد تومان بوده که عملکرد شهرداری 35 میلیارد تومان بوده است.


عدم تخصیص پول برای خرید باغ‌های کن

حافظی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا بودجه مازاد شهرداری در سنوات گذشته برای خرید باغات اختصاص داده نمی‌شود، گفت: باید اعتقادی در خصوص خرید باغات در شهرداری وجود داشته باشد چرا که در تبصره 53 سال 94، 500میلیارد تومان برای تملک باغات کن در اختیار شهرداری قرار گذاشته شد اما حتی یک ریال نیز تخصیص ندادند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر